بیماری که سلبریتی شد/ بیماری سندرم Dress چیست؟+ عکس

کدخبر: ۶۴۳۲۲۰
اقتصادنیوز: سندرم Dress که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شد، عده زیادی از کاربران را در فضای مجاز نگران و این سوال را به ذهن متبادر ساخته است که این سندرم چگونه به بدن ما نفوذ می‌کند؟
بیماری که سلبریتی شد/ بیماری سندرم Dress چیست؟+ عکس
به گزارش اقتصادنیوز، هفته گذشته شوک بزرگی به جامعه هنری ایران وارد شد. نادره حکیم‌الهی، مادر ترانه علیدوستی در حساب کاربری اینستاگرام خود از ابتلای دخترش به یک بیماری سخت ناشناخته خبر داد و اعلام کرد که این بازیگر سرشناس در بیمارستان کسری بستری است و مردم برای سلامتی‌اش دعا کنند.

بعد از انتشار این خبر و نگرانی طرفداران علیدوستی از اتفاق تلخی که برای بازیگر کلیدی سریال «شهرزاد» رخ داده، زهرا مینویی وکیل ترانه علیدوستی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس درباره وضعیت سلامتی موکل خود نوشت: «در روزهای اخیر دوستان بسیاری نگران اخبار مربوط به وضعیت سلامت ⁧ترانه علیدوستی⁩ هستند. برغم عدم تمایل موکلم به انتشار اخبار وضعیت جسمانی‌اش که طبیعتا مربوط به حریم شخصی و خصوصی ایشان است. برای رفع این نگرانی، لازم به توضیح است خانم ⁧ترانه علیدوستی⁩ از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند.»

lXmjS0WVcpoE

ماجرای این سندرم پر سروصدا چیست؟

بعد از اعلام خبر بستری شدن ترانه علیدوستی، گمانه زنی‌هایی درباره بیماری او صورت گرفت تا اینکه مشخص شد این بازیگر ایرانی دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی دارو‌ها است.

همزمان با مشخص شدن نام بیماری ترانه علیدوستی، موتور جستجوی گوگل شاهد سرچ کلید واژه سندرم (DRESS) بود تا کاربران اطلاعات تازه ای از این بیماری کسب کنند و حتی راه های پیشگیری از آن را هم بدانند. اما این سندرم چیست و چه نشانه هایی دارد؟

خبر مرتبط
جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی/ علت ابتلا از زبان وکیلش+ عکس

اقتصادنیوز: وکیل ترانه علیدوستی درباره آخرین وضعیت سلامتی این بازیگر نام آشنای سینمای ایران توضیحاتی را ارائه کرد.

طبق نوشته سایت مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، این سندرم در واقع واکنش شدید دارویی با دوره نهفتگی طولانی است. این سندرم باعث ایجاد طیف متنوعی از علائم بالینی بین 2 تا 8 هفته پس از مصرف داروی محرک می شود.

نشانه های Dress چیست؟

تب، واکنش های پوستی، یافته های خونیِ ائوزینوفیلی(بدن شروع به تولید تعداد زیادی از یک نوع سلول خاص به اسم ائوزینوفیل می‌کند که می‌تواند باعث آسیب به بعضی از اجزای داخلی بدن مثل کبد و کلیه‌ها بشود)، کهیر، برجستگی های کوچک در قسمت وسیعی از پوست، التهاب اعضای داخلی نظیر کبد، کلیه و قلب از نشانه های این بیماری است. 

jcad_6_6_31-g001

دکتر با تشخیص این حساسیت، ابتدا دارو را قطع کرده و با استفاده از داروهای ضد حساسیت، وضعیت بیمار را کنترل می کند.

عوارض Dress چیست؟

عوارض این سندرم می‌تواند شدید و گاهی اوقات تهدید‌کننده‌ حیات باشد، به‌ویژه اگر تشخیص یا درمان به موقع صورت نگیرد. در اینجا برخی از عوارض اصلی آن آورده شده است: 

درگیری کبدی: آنزیم‌های کبدی اغلب افزایش یافته و می‌تواند شامل هپاتیت حاد باشد که در برخی موارد ممکن است به نارسایی کبدی منجر شود. 

درگیری سیستمیک: تب بالا، بزرگ شدن غدد لنفاوی و نشانه‌های سیستمیک دیگر مانند خستگی و بی‌حالی.

تغییرات خونی: افزایش تعداد گلبول‌های سفید با ائوزینوفیلی و/یا مونونوکلئوز نیز مشاهده می‌شود.

درمان سندرم DRESS

برای این سندرم درمان هایی مثل موارد زیر در نظر گرفته شده است: 

قطع فوری دارو: اولین و مهم‌ترین گام در درمان، توقف استفاده از دارویی است که باعث بروز واکنش شده است.

درمان پشتیبانی مانند تزریق مایعات و نظارت دقیق بر عملکرد اعضای داخلی می‌تواند به حفظ وضعیت بیمار کمک کند.

مراقبت‌های تخصصی که در موارد شدید، ممکن است نیاز به مراقبت‌های ویژه در بیمارستان باشد.

چه دلایلی باعث بروز سندرم DRESS می‌شود؟

سندرم DRESS معمولاً به دنبال مصرف برخی داروها رخ می‌دهد. داروهای رایجی که می‌توانند باعث بروز این سندرم شوند شامل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد تشنج، و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید