توصیه مهم چین به ناتو/ باج‌خواهی را متوقف کنید

کدخبر: ۶۵۶۰۶۸
اقتصاد نیوز : سخنگوی وزارت دفاع چین با رد اتهامات غربی‌ها اعلام کرد که پکن از ناتو می‌خواهد که باج‌خواهی را متوقف کند و نقش خود را در بحران اوکراین بپذیرد.
توصیه مهم چین به ناتو/ باج‌خواهی را متوقف کنید

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که غرب نقش خود در بحران اوکراین را نادیده می‌گیرد و چین را مسئول این بحران می‌داند و قطعاً پکن این رویکرد را رد می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: چین از صلح دفاع می‌کند و در سمت درست تاریخ ایستاده واتهاماتی را که واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند، به‌شدت رد می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین افزود که «چین به ایفای نقش سازنده خود در حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهد. چین روابط تجاری عادی خود را با سایر کشورها از جمله روسیه حفظ می‌کند، اما به طرف‌های متخاصم سلاح نمی‌دهد.»

هفته پیش نیز «لیو پِنگیو» سخنگوی سفارت چین در آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که تجارت بین روسیه و چین آشکارا و مطابق با هنجارهای سازمان تجارت جهانی انجام می‌شود، زیر ا پکن کنترل شدیدی بر صادرات کالاهایی اعمال می‌کند که می‌توانند کاربرد دوگانه (نظامی و غیرنظامی) داشته باشند.

وی در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: چین طرفی از طرف‌های درگیر در بحران اوکراین نیست. ما متعهد به ترویج گفت‌وگوها برای صلح هستیم. چین به طرف‌های درگیر سلاح ارائه نمی‌کند و صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه را به شدت کنترل می‌کند، که به طور گسترده از طرف جامعه جهانی مورد تشویق قرار گرفت.

بایدن در نشست خبری مشترک با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ در ایتالیا مدعی شد: چین (به روسیه) سلاح ارسال نمی‌کند، بلکه توانایی تولید آن سلاح‌ها [در روسیه] را دارد، فناوری لازم را در اختیار (روسیه) قرار می‌دهد، بنابراین در واقع به روسیه کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: تجارت عادی ما با روسیه در سطح بالایی انجام می‌شود. این تجارت با قوانین سازمان تجارت جهانی و اصول بازار مطابقت دارد و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.

پیش از آن هم «دونگ جون» وزیر دفاع چین در «مجمع گفتمان شانگری لا» در سنگاپور اعلام کرد که در جنگ اوکراین، چین به مسکو یا کی‌یف تسلیحات نظامی نمی‌دهد و صادرات کالاهای چندمنظوره (با کاربرد نظامی) را به‌شدت کنترل می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: ما هرگز به هیچیک از طرفین درگیری تسلیحاتی نداده‌ایم. ما کنترل دقیقی بر صادرات کالاهای چندمنظور ایجاد کرده‌ایم و هرگز کاری انجام نداده‌ایم که تنش‌ها و اوضاع را تشدید کند» وزیر دفاع چین همچین افزود که پکن همیشه موضع قابل‌اعتمادی در مسئله اوکراین داشته و از مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی