برنامه گروه ۲۰ برای دریافت مالیات از ابرثروتمندان

کدخبر: ۶۶۲۱۳۹
بر اساس پیشنهادی که به نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ ارائه شده است درباره اعمال ۲ درصد مالیات بر درآمد افرادی که بیش از یک میلیارد دارایی دارند، بررسی می‌شود.
برنامه گروه ۲۰ برای دریافت مالیات از ابرثروتمندان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ شامل کشورهای ثروتمند و در حال توسعه پنجشنبه در ریودوژانیرو در برزیل برای رایزنی در مورد اعمال مالیات جهانی بر ابرثروتمندان آغاز شد.

برزیل که ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد این طرح را در اولویت قرار داده است. فرانسه، اسپانیا و آفریقای جنوبی نیز در سال ۲۰۲۵ ریاست این گروه را برعهده می‌گیرند، حمایت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.

اما جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه در کنفرانسی خبری گفت که واشنگتن از این پیشنهاد حمایت نمی‌کند. وی اظهار کرد: هماهنگی جهانی در اجرای سیاست مالیاتی بسیار دشوار است.

تاتیانا روزیتو قائم‌مقام امور بین‌الملل در وزارت دارایی برزیل سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که کشورش امیدوار است وزرای دارایی گروه ۲۰ مساله همکاری جهانی در اخذ مالیات از ابرثروتمندان را در بیانیه نهایی این گروه ذکر کنند.

گابریل زوکمن اقتصاددان فرانسوی در گزارشی که برای برزیل تهیه کرده است، نوشت که میلیاردرها در حال حاضر تنها ۰.۳ درصد از ثروت خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

وی افزود که اعمال مالیات ۲ درصدی بر درآمد حدود سه هزار ابرثروتمند در سراسر باعث خواهد شد که سالیانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار جمع‌آوری شود و می‌توان این مبالغ را صرف خدمات عمومی همچون آموزش و خدمات درمانی و مبارزه با تغییرات جوی کرد.

بر اساس گزارشی که آکسفام پنجشنبه منتشر کرد، «یک درصدِ ثروتمند» در یک دهه گذشته حدود ۴۲ تریلیون دلار ثروت جدید جمع کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید