این دو منطقه تهران بیشترین جمعیت را دارد

کدخبر: ۶۶۸۹۲۸
اقتصادنیوز : تحولات جمعیتی استان تهران از سال ۱۳۵۵ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در این مدت جمعیت این استان از چهار میلیون و ۹۸۱ هزار و ۳۴۹ نفر به رقم ۱۴ میلیون و ۴۲۵ هزار نفر رسیده است. این آمارها برگرفته و استخراج شده از اطلاعات آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این کلانشهر است.
این دو منطقه تهران بیشترین جمعیت را دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، براساس اطلاعات موجود آمارهای ارائه شده براساس سرشماری نفوس و مسکن است که منابع مربوط به گروه‌های سنی جمعیتی و ویژگی‌های سواد و شغل دیگر موارد را شامل می‌شود. اکنون طبق این داده‌های آماری در سال‌های اخیر روند رشد جمعیت در تهران شتاب‌دار بوده است.

طبق این آمارها در سال ۱۳۶۵ جمعیت تهران به ۶ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۷۱ نفر، ‌ سال ۱۳۷۵ نیز هشت میلیون و ۹۵۸ هزار و ۷۲۲ نفر، ‌ سال ۱۳۸۵ به جمعیت ۱۱ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۷۵ نفر و در سال ۱۳۹۵ جمعیت استان تهران به ۱۳ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۳۷ نفر رسیده است.

برخی آمارها نشان می‌دهد که ۱۶.۶ درصد جمعیت کل کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از مردم کشور به واسطه شرایط مناسب اشتغال، زندگی در این استان را انتخاب می‌کنند به دلیل همین موضوع استان تهران بیشترین نرخ جمعیت را در کشور دارد.

 براساس آمارهای موجود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران میانگین سنی زنان و مردان تهران نیز آمارهایی متفاوت را دارد به طوری که در سال ۱۳۹۵ طبق آخرین سرشماری میانگین سن مردان و زنان در کل استان به ۳۲.۲ سال رسیده که برای مردان ۳۳ سال و زنان ۳۳.۳ سال بوده است.

همچنین میانگین سن برای زنان و مردان در مناطق شهری ۳۳.۴ سال و در مناطق روستایی به رقم ۲۹.۵ رسیده است که این آمارها نشان می‌دهد که جوانی جمعیت در مناطق روستایی در این کلانشهر نیز بیشتر نمایان است.

 با توجه به اینکه استان تهران ۲۲ منطقه دارد، جمعیت این مناطق به فراخور فرایندهای مختلف دارای تغییراتی است که جمعیت مردم پایتخت طبق آخرین سرشماری نشان از این دارد که در مناطق چهار و پنج بیشترین جمعیت و مناطق ۲۱ و ۲۲ نیز کمترین جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند.

البته ناگفته نماند که کل استان تهران به واسطه حضور میلیونی مردم دارای تراکم جمعیتی است اما برخی مناطق بیشترین تراکم را دارند.

 آمارهای جمعیتی استان تهران نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۵ به آمار ۱۳ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۳۷ نفر رسیده که براساس برآوردهای مرکز آمار ایران پایتخت در سال ۱۴۰۳ با تفاوت جمعیتی حدود یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۶۳ نفر به ۱۴ میلیون و ۴۲۵ هزار نفر می‌رسد. این داده‌های آماری رشد نشانگر این موضوع است که نرخ جمعیت در این کلانشهر روند افزایشی دارد.

اما طبق آمارهای پیش‌بینی شده جمعیت ایران در سال ۱۴۱۴ به حدود ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید که برای تهران نیز به طور یقین تغییرات محسوسی را شاهد خواهیم بود زیرا تفاوت آماری و تحولات جمعیتی در سال‌های اخیر این موضوع را به خوبی نمایان کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید