جزئیات تاثیر معدل در کنکور 1403/ همه آنچه داوطلبان باید بدانند

کدخبر: ۶۷۰۱۶۱
اقتصادنیوز:‌ مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی که با کارشناسی چند ساله متخصصان به تصویب رسید، این روزها به سوژه مصاحبه مسؤولان تبدیل شده که هر کدام درباره آن نظری می‌دهند و این مسأله داوطلبان کنکور را سرگردان کرده است.
جزئیات تاثیر معدل در کنکور 1403/ همه آنچه داوطلبان باید بدانند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، کنکور ۲ بار در سال برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود که درصد این تأثیر هر سال افزایش می‌یابد و معدل سال یازدهم و دهم نیز اضافه می‌شود، همچنین نمرات هر آزمون تا 2 سال اعتبار دارد.این مصوبه که با کارشناسی چند ساله متخصصان به تصویب رسید دو سال است که اجرایی شده و مانند همه تصمیمات و مصوبات موافقان و مخالفانی دارد.

از مزایای این مصوبه که کارشناسان و مسؤولان بر آن تأکید دارند این است که مصوبه جدید کنکور سراسری سبب ایجاد عدالت آموزشی شده و از این طریق شانس یکسانی برای داوطلبان کنکور سراسری در تمام استان‌ها و حتی روستاهای کشور در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده است.از طرفی کارشناسان، مصوبه جدید کنکور را به نفع داوطلبان ساکن در استان‌های محروم‌تر می دانند چرا که آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهند این داوطلبان سهم چندانی در رتبه‌های برتر کنکور نداشته اند بنابراین مصوبه جدید برای از بین رفتن نفع قشر ثروتمند از پذیرش در دانشگاه بوده است.

کارشناسان بر این باورند که اجرای کنکور به روش قبلی به این صورت بود که یک آزمون در مدت سه تا چهارساعت برای سنجش داوطلبان برگزار می‌شد که در مدت حدود سه ساعت نمیشد اطلاعات علمی حاصل در سال‌های دبیرستانی را فقط با طرح سوال‌های تستی سنجید.

همچنین کارشناسان آموزشی می‌گویند: با اجرای این مصوبه، کنکور سراسری ۲ بار در سال برگزار می‌شود و دسترسی به سوابق تحصیلی بهتر نیز قابل تکرار است بنابراین استرس و اضطراب داوطلبان برای قبول شدن کمتر می‌شود.اما این روزها مصاحبه‌های متفاوتی از مسؤولان درباره این مصوبه می‌شنویم که به نوعی داوطلبان را با سردرگمی مواجه کرده است.علی رمضانی مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌ها بزرگوار، جناب آقای ‎علیرضا کاظمی از زمان حضور در وزارت ‎آموزش پرورش در بحث ‎لغو قطعی تأثیر معدل با ‎شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال مذاکره است. ان‌شاءالله خبرهای خوبی می‌شنویم».

اما عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصوبه کنکوری شورا دو سال است که اجرا می‌شود، می‌گوید که بعید می‌دانم اعضای شورا این مصوبه را لغو کنند، هیچ دستگاه دیگری هم نمی‌تواند مصوبه شورا را لغو کند.البته خسروپناه با بیان اینکه ما اگر اصراری بر اجرای مصوبات داریم اصرار حکیمانه است زیرا در حال حاضر همه معلمان و خانواده ها از این مصوبه راضی هستند، می گوید که هر نقدی باشد میشنویم، صحبت های نمایندگان مجلس را هم شنیده ایم، میزی برای کنکور اختصاص دادیم، اگر نظر کارشناسان کنکور بر اصلاح این مصوبه باشد و شورا تائید کند می پذیریم.رئیس جمهور هم در این باره می‌گوید که این مساله را باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی کنیم که آیا عادلانه است کسی که در روستا درس می خواند با کسی که در شمال تهران درس می‌خواند با هم رقابت کنند؟ بنابراین باید بازنگری اساسی در کنکور براساس عدالت انجام شود.

در هر صورت آنچه عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور بر آن تأکید دارد این است که اعمال تغییرات آزمون سراسری یک زمان مشخصی دارد و شهریورماه هر سال آخرین فرصت برای تغییرات است زیرا داوطلب باید خود را آماده کند.بنابراین به گفته پورعباس، بعید است تغییری در آزمون سال ۱۴۰۴ صورت گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید