ماجرای جنگ گجستان چه بود؟/ کشف بمبی مربوط به 61 سال پیش+ فیلم

کدخبر: ۶۷۲۶۲۱
اقتصادنیوز: یک بمب به جا مانده از زمان جنگ سال ۱۳۴۲ گجستان در 2 روز گذشته کشف شد.
ماجرای جنگ گجستان چه بود؟/ کشف بمبی مربوط به 61 سال پیش+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، در 2 روز گذشته کشف یک بمب به جا مانده از جنگ گجستان، در فضای مجازی خبرساز شد. اما ماجرای این بمب و جنگ چه بود؟ این گزارش را از دست ندهید. 

این بمب در روستای امیر ایوب مربوط به درگیری سال ۱۳۴۲ تنگ گجستان است که رژیم پهلوی برای خلع سلاح عشایر اقدام به بمباران این منطقه عشایرنشین کرده بود. این بمب حین کانال کشی گاز در روستای یاد شده کشف و موضوع از سوی اهالی روستا به بخشداری و فرمانداری اطلاع رسانی شد. بعد از آن، فرماندار شهرستان این مساله را به دستگاه های مربوطه در مرکز شهرستان و استان فارس اعلام کرد. 

بر اساس اعلام مختار امیری فرماندار شهرستان رستم، این بمب برای بررسی و تصمیم جهت خنثی سازی آن در اختیار ارتش قرار گرفت. 

به گزارش اقتصادنیوز، این بمب یادگار بمباران توسط رژیم پهلوی در سال ۴۲ صورت گرفت چرا که مردم منطقه از رژیم نارضایتی داشتند. بر اساس مطلبی که ایرنا نوشته است، به گفته معتمدین و بزرگان منطقه ابتدا جنگ های زمینی نیروهای نظامی با مردم صورت گرفت و مردم روستا را از روستا متواری و بعد روستا توسط بمباران هوایی با خاک یکسان شد.

خبر مرتبط
اولین واکنش فرمانداری به پیدا شدن بمب در روستای امیرایوب

اقتصادنیوز: فرماندار رستم با اشاره به پیدا شدن بمب در روستای روستای امیر ایوب این شهرستان گفت: این بمب به منظور بررسی و تصمیم جهت خنثی سازی در اختیار ارتش قرار گرفته است.

تنگ گجستان که در بخش سورنا پشتکوه شهرستان رستم از توابع استان فارس قرار گرفته در حقیقت محلی بود که در سال ۱۳۴۲ مردم روستا و عشایر منطقه با تکیه بر روحیه شجاعت و سلحشوری خود در مقابل تصمیم رژیم پهلوی که قصد خلع سلاح عشایر را داشت مقاومت کرده و رژیم را شکست دادند.

رژیم پهلوی برای جبران شکست خود و عملی ساختن طرح اصلاحات ارضی و در واقع خلع و سلاح عشایر اقدام به بمباران این تنگه و مناطق همجوار آن کرد و با سرکوب مخالفان، طرح خود را به سرانجام رساند.

شهرستان نوبنیاد رستم که روستای امیرایوب در آن قرار گرفته در سال ۱۳۴۲ جزو منطقه ممسنی بوده و چند سالی است که به عنوان شهرستان جدید مستقل و موجودیت یافت. شهرستان رستم در ۱۷۵کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید