سندرز دست به کار شد؛ روزگار سیاه در انتظار نتانیاهو/ لایحه مهم به جریان افتاد

کدخبر: ۶۷۳۷۲۰
اقتصادنیوز: برنی سندرز اعلام کرد: لایحه‌ای را برای جلوگیری از فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به تل‌آویو ارائه خواهد کرد.
سندرز دست به کار شد؛ روزگار سیاه در انتظار نتانیاهو/ لایحه مهم به جریان افتاد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «برنی سندرز» در بیانیه‌ای با اشاره به تلفات غیرنظامیان فلسطینی در کارزار مرگبار رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت که لایحه‌ای را برای جلوگیری از فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به تل‌آویو ارائه خواهد کرد.

سناتور برنی سندرز با بیان اینکه ۹۰ درصد ساکنان غزه به دلیل جنگ آواره شده‌اند، گفت: «پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای جلوگیری از فروش تسلیحات به اسرائیل به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای رای‌گیری در کنگره ارائه خواهم کرد.»

این سناتور مستقل آمریکایی اشاره کرد که ۶۰ درصد از قربانیان جنگ رژیم صهیونیستی در غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و افزود قصد دارد هفته آینده قطعنامه‌های مشترک مخالفت را ارائه کند.

قانون کنترل صادرات تسلیحات ایالات متحده به کنگره این حق را می‌دهد که با تصویب قطعنامه‌ای مخالف، فروش عمده تسلیحات خارجی را متوقف کند. اگرچه چنین قطعنامه‌ای نیست که هم در کنگره تصویب شده باشد و هم از وتوی ریاست‌جمهوری جان سالم به در برده باشد، با این حال در صورتی که قطعنامه‌ای ارائه شود، قانون سنا را ملزم به رأی‌گیری می‌کند و در برخی مواقع این منجر به مناظره‌های تند و تیزی شده که برای روسای جمهور گذشته واشنگتن شرم‌آور است.

سندرز در بیانیه‌ای گفت: «ارائه سلاح‌های تهاجمی بیشتر برای ادامه این جنگ فاجعه‌بار، قوانین ایالات متحده و بین‌المللی را نقض می‌کند.»

«جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در طول بمباران‌ها و عملیات‌های مرگبار رژیم صهیونیستی در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ با درخواست‌هایی از سوی دموکرات‌ها برای تحت فشار قرار دادن کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم برای کاهش بحران انسانی ویرانگر در این منطقه فلسطینی مواجه شده است.

سندرز در بیانیه خود خاطرنشان کرد که دولت بایدن ماه گذشته فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار تایید کرد که شامل سیستم‌هایی است که منجر به مرگ ده‌ها هزار غیرنظامی در غزه می‌شود. او گفت که صادرات چنین تسلیحاتی ناقض مقررات حقوق بشر در قانون کمک خارجی ۱۹۶۱ و قانون کنترل صادرات تسلیحات است.

کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر درباره اظهارات سندرز پاسخ نداد.

جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، زمانی که مقاومت حماس در عملیات فلسطینی طوفان‌الاقصی علیه اراضی اشغالی، صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد. بعد از آن رژیم صهیونیستی در ادامه کمپین‌های مرگبارش، بمباران‌ها و عملیات‌های زمینی خود را با هدف نابودی ملت فلسطین آغاز کرده است.

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، از آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی بخش‌هایی از غزه را با خاک یکسان کرده و تقریبا تمام ۲.۳ میلیون نفر از مردم غزه را از خانه‌های خود بیرون کرده است و به گفته مقامات بهداشتی فلسطین منجر به گرسنگی و بیماری مرگبار شده و بیش از ۴۱۰۰۰ نفر را به شهادت رسانده است.

مقامات آمریکایی در ماه ژوئن به خبرگزاری رویترز گفتند که ایالات متحده، بزرگ‌ترین متحد و تامین‌کننده تسلیحات اسرائیل، بیش از ۱۰۰۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۰ کیلوگرمی) بسیار مخرب و هزاران موشک هل‌فایر را از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید