جدیدترین زیردریایی اتمی چین غرق شد!

کدخبر: ۶۷۵۳۶۱
اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز در گزارشی، مدعی شد: یکی از مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا که خواست نام وی فاش نشود اعلام کرده که جدیدترین زیردریایی اتمی چین در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۴) غرق شده است.
جدیدترین زیردریایی اتمی چین غرق شد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در گزارش رویترز آمده است: در حالی که چین در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از ۳۷۰ کشتی، بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان را در اختیار دارد اما با این وجود تولید نسل جدیدی از زیردریایی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای را هم آغاز کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده با بیان اینکه هنوز علت غرق شدن زیردریایی اتمی چین و اینکه آیا در زمان غرق شدن دارای سوخت هسته‌ای بوده یا خیر، برای مقام‌های آمریکایی‌ها روشن نیست اما در عین حال اعلام کرد که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار گرفته، این زیردریایی در فاصله زمانی ماه می تا ژوئن سال جاری در کنار یک اسکله غرق شده است.

در گزارش رویترز آمده است: به گفته این مقام ارشد دفاعی آمریکا، به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده در ماه ژوئن جرثقیل‌هایی را در کارخانه کشتی‌سازی ووچانگ و در نزدیکی اسکله‌ای نشان می‌دهد که پیش تر این زیردریایی در آنجا لنگر انداخته بود.

بر اساس گزارشی که پنتاگون پیش از این در مورد ارتش چین منتشر کرده بود، این ارتش تا سال ۲۰۲۲ دارای ۶ فروند زیردریایی مجهز به موشک‌های بالستیک اتمی، ۶ فروند زیردریایی تهاجمی دارای موتور هسته‌ای و ۴۸ فروند زیردریایی تهاجمی با موتور دیزلی بوده است اما انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به ۶۵ فروند و تا سال ۲۰۳۵ نیز به ۸۰ فروند زیردریایی افزایش پیدا کند.

سخنگوی سفارت چین در آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگار این خبرگزاری (رویترز) با بیان اینکه آنها هیچ اطلاعاتی برای ارائه در این خصوص ندارند، تاکید کرد: ما از این موضوع هیچ اطلاعی نداریم.

به گزارش ایرنا، ژانگ شیائوگانگ سخنگوی وزارت دفاع چین روز گذشته (پنجشنبه) گفت: پرتاب موشک بالستیک قاره پیما برای آزمایش عملکرد تسلیحاتی و آموزشی ما صورت گرفت. این یک ساز و کار مشروع و معمول برای آموزش نظامی است.

ژانگ در یک نشست خبری در پکن افزود: سیاست هسته‌ای چین بسیار باثبات، سازگار و قابل پیش بینی است. ما به شدت از یک سیاست هسته‌ای مبنی بر عدم استفاده پیش‌دستانه از سلاح‌های هسته‌ای پیروی و راهبرد هسته‌ای دفاع از خود را دنبال می‌کنیم.

او گفت که چین به دنبال مسابقه تسلیحاتی نیست و قول داده است که از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای غیرهسته‌ای یا مناطق عاری از سلاح استفاده نکند یا تهدید به استفاده از آنها نکند.

سخنگوی وزارت دفاع چین تاکید کرد که پکن به حفظ توانایی‌های هسته‌ای خود در حداقل سطح مورد نیاز برای امنیت ملی ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع چین روز چهارشنبه اعلام کرده بود که ارتش این کشور یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیما که حامل کلاهک جنگی مشقی بود، به شکل موفقیت آمیز به سمت هدفی مشخص در اقیانوس آرام پرتاب کرد.

«پلی‌نزی» جزیره تحت حاکمیت فرانسه خبر داد که این موشک در نزدیکی منطقه اقتصادی انحصاری آن فرود آمد. کمیسیون عالی فرانسه نیز گفت که چین پرتاب موشک را به پاریس اطلاع داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید