علت مرگ توله گربه پالاس مشخص شد+ جزئیات

کدخبر: ۶۷۸۴۴۷
اقتصادنیوز: جدایی از مادر علت مرگ توله «گربه پالاس» در شیروان اعلام شد
علت مرگ توله گربه پالاس مشخص شد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی گفت: کارشناسان علت تلف شدن یک قلاده توله گربه پالاس در منطقه سرانی شهرستان شیروان را مرگ مادر و سرگردانی توله در طبیعت اعلام کردند.

رضا شکاریان اظهارکرد: چوپانی در منطقه روستای سرانی در شهرستان شیروان توله گربه پالاس سرگردانی را در منطقه از چنگ سگ های گله نجات می دهد و بدون هیچگونه تجربه تیمارداری از او نگهداری می کند.

وی افزود: طبق بررسی های محیط بانان مادر این توله روزهای قبل توسط سگ های گله کشته و این توله سرگردان ۲ روز در اختیار چوپان بوده است و پس از آن موضوع به همکاران محیط زیست اطلاع داده می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هماهنگی برای انتقال حیوان به پاسگاه سرانی انجام شد و این توله گربه پالاس از طریق یکی از ماموران مرزبانی به مرکز شهرستان منتقل و تحویل اداره حفاظت محیط زیست شیروان شد.

وی گفت: معاینات دامپزشک در نهایت لنگش پای چپ و ضعف شدید جسمانی اعلام کرد و مشخص شد که چوپان از روی احساسات و عدم آگاهی اقدام به تغذیه حیوان با شیر گوسفند کرده است.

شکاریان ادامه داد: پس از انتقال این توله گربه پالاس به محل نگهداری موقت در محل اداره حفاظت محیط زیست شیروان، تغذیه به وسیله طعمه زنده نظیر «پایکا و کبوتر چاهی» انجام شد.

وی تاکید کرد: بنا بر نظر کارشناسان تصمیم بر این شد تا زمانی که این حیوان توانایی و قابلیت شکار را پیدا کند در محل نگهداری موقت اداره حفاظت محیط زیست شیروان نگهداری و تغذیه تا در همان زیستگاه اصلی محل کشف رهاسازی شود ولی متاسفانه به طور ناگهانی تلف شد.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش گربه ای نایاب در شیروان خراسان شمالی تلف شد و مرگ این حیوان کمیاب با اما و اگرهای زیادی همراه بود.

گربه پالاس از نایاب‌ترین گربه‌های وحشی ایران و جهان به‌شمار می آید و این‌ گونه از حیوانات شب فعال، بسیار هوشیار و مشاهده آن بسیار دشوار است.

گربه پالاس بزرگتر از گربه خانگی است و اصلی‌ترین مشخصه این گربه نقطه‌های سیاه رنگ روی پیشانی و گوش‌های گرد کوچکی که هر کدام با فاصله در گوشه‌ای از سر قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

شهرستان شیروان با گستره سه هزار و ۷۸۹ کیلومتر مربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید