کبد چرب غیرالکلی چه نشانه‌هایی دارد؟

کدخبر: ۶۷۸۵۳۸
اقتصادنیوز: بیماری کبد چرب به این معنی است که شما چربی درون کبد خود دارید که می‌تواند به مرور زمان بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد و باعث آسیب کبدی شود.
کبد چرب غیرالکلی چه نشانه‌هایی دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) زمانی اتفاق میفتد که چربی در کبد افرادی که الکل زیادی مصرف نمی‌کنند، انباشه می‌شود. این عارضه به الکل مربوط نمی‌شود و دلایل دیگر باعث آن می‌شود. فرد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی رسوبات چربی در داخل کبد خود دارد که این رسوبات می‌توانند باعث التهاب شوند. کبد چرب غیر الکلی شایع‌ترین نوع بیماری کبد در کشورهای توسعه یافته است. از هر چهار نفر یک نفر به این بیماری مبتلاست. اکثر افرادی که به NAFLD مبتلا می‌شوند بین 40 تا 65 سال دارند، اما در نوجوانان و جوانان نیز شایع است.

خبر مرتبط
خطرات قهوه شیرین برای کبد چرب

اقتصادنیوز: مصرف مقادیر زیادی شیرینی همراه قهوه می‌تواند ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد.

مراحل کبد چرب غیر الکلی چیست؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی شامل چند مرحله مختلف است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

کبد چرب (استئاتوز): زمانی است که چربی در سلول‌های کبد شما جمع می‌شود، اما هیچ التهابی ایجاد نمی‌کند. اکثر افراد تنها مبتلا به استئاتوز هستند.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH): زمانی است که تجمع چربی باعث می‌شود کبد شما ملتهب و آسیب ببیند.

فیبروز: زمانی است که آسیب به کبد شما با بافت اسکار فیبری (زخم) جایگزین می‌شود. در مراحل اولیه، این بیماری ممکن است تا حدی برگشت پذیر باشد.

سیروز: زمانی است که زخم طولانی مدت کبد شما شدید و غیر قابل برگشت می‌شود. کبد شما سخت‌تر کار می‌کند و بافت صاف آن با ندول‌های نامنظم جایگزین خواهد شد. سیروز می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.

بیشتر بخوانید: علائم کبد چرب را بشناسید ؛ بهترین راه تشخیص کبد چرب | برای کبد چرب چی بخوریم

عوارض عدم درمان کبد چرب غیر الکلی چیست؟

برخی از افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی دچار استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) می‌شوند. استئاتوهپاتیت غیر الکلی شکل تهاجمی‌تر از بیماری کبد چرب است که با التهاب شدید مشخص می‌شود. فرد مبتلا به NASH پیشرفته به سیروز و نارسایی کبد مبتلا خواهد شد. عوارض کبد چرب غیر الکلی در شکل شدیدتر خود شامل موارد زیر است:

فشار خون بالا

تورم در پاها و شکم

بزرگ شدن طحال

سیستم ایمنی ضعیف (زود مریض شدن)

پردازش نشدن مواد مغذی جذب شده از روده کوچک

اختلال در توانایی سم زدایی کبد (دچار زردی می‌شوید)

خطر ابتلا به سرطان کبد

نیاز به پیوند کبد در شرایط بحرانی

علت بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به دلیل تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود. پزشکان نمی‌دانند چرا این اتفاق میفتد! آنها فکر می‌کنند این عارضه ممکن است به نحوه پاسخ بدن شما به هورمون انسولین باشد که به آن مقاومت به انسولین می‌گویند. عوامل خطر زیادی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی وجود دارد. از آنجایی که اکثر افراد مبتلا به NAFLD حتی نمی‌دانند که این بیماری را دارند، ایده خوبی است که عوامل خطر را بررسی کنید تا مرحله پیشگیری و درمان را آغاز کنید. عوامل خطر این بیماری عبارتند از:

داشتن اضافه وزن یا چاقی

مقاومت به انسولین

ابتلا به دیابت نوع 2

کلسترول بالا

تری گلیسیرید بالا

سندرم متابولیک

سایر عوامل خطر برای NAFLD عبارتند از:

سابقه خانوادگی بیماری کبد

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

کاهش وزن سریع

آپنه انسدادی خواب

قرار گرفتن در معرض سموم خاص

کبد چرب غیر الکلی چه علائمی دارد؟

علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟ درحقیقت، نشانه‌های این عارضه اغلب خاموش هستند و علائم کمی را از خود در مراحل اولیه نشان می‌دهد. هنگامی که بیماران مبتلا به NAFLD علائمی دارند، درد و خستگی سمت راست شکم شایع‌ترین موارد هستند. از دیگر علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حالت تهوع

درد شکم

سرگیجه

تجمع مایع در شکم

کبودی یا خونریزی آسان

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

از دست دادن اشتها

مدفوع روشن

تورم در پاها

بزرگ شدن سینه در مردان

خارش پوست

زردی

ادرار تیره رنگ

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید