نظر وزیر علوم درباره مهاجرت نخبگان/ سهم آموزش از بودجه فقط ۳ درصد است

کدخبر: ۶۷۸۶۶۷
اقتصادنیوز: وزیر علوم گفت: سهم آموزش عالی از بودجه کل کشور تنها ۳ درصد است.
نظر وزیر علوم درباره مهاجرت نخبگان/ سهم آموزش از بودجه فقط ۳ درصد است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما برنامه‌ عملیاتی برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم را نوشته‌ایم. اگر بودجه‌ی کافی تامین شود ما می‌توانیم به خیزش و رشد و جهش علمی برسیم و جلوی مهاجرت نخبگان علمی را بگیریم.

حسن سیمایی صراف؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: رییس جمهور به درستی دریافته‌اند که گمشده اصلی کشور وفاق است و وفاق می‌تواند سدشکن بسیاری از مشکلات باشد.  من می‌خواهم امروز در خانه علم از دو وفاق صحبت کنم. یکی وفاق بر سر اهم و مهم چالش‌هاست و دیگری وفاق بر سر راه حل‌هاست. 

وی ادامه داد: برای وفاق بر سر راه حل‌ها معتقدم که علم و عقل نقاد بهترین معیار است. من قبلا عرض کردم که بزرگان ما برای اثبات مرجعبت عقل با اخباریان جنگیدند و گویا امروز ما هنوز بر سر مرجعیت علم چالش داریم. البته من نمی‌گویم که علم معصوم است و هیچ اشتباهی ندارد. اما مگر چاره‌ای جز پناه بردن به علم داریم؟ اضافه می‌کنم که علم به تنهایی موجب سعادت نیست. علم فقط با همراهی اخلاق است که می‌تواند موجب سعادت آدمی شود. علم اگر در دست قدرتمندان فاسد باشد، ابزار نابودی بشریت می‌شود چنان که امروز می‌بینیم، اسرائیل، این رژیم غاصب جعلی علم را در راه نسل‌کشی استفاده می‌کند. 

وزیر علوم خطاب به پزشکیان گفت: آقای رییس‌جمهور گاهی از دانشگاه انتقاد می‌شود که چرا از قافله‌ی علم عقب مانده است. شما فرزند جهادید. امروز من می‌خواهم دانشگاهیان را با رزمندگان دوران دفاع  مقدس مقایسه کنم. همانطور که آن روز با تجهیزات به شدت ناکافی، دشمن را به زانو درآوردند و یک وجب از خاک ایران از دست نرفت؛ امروز نیز در دانشگاه با همه‌ی تنگناها، چراغ تعلیم و تعلم و چراغ آزمایشگاه و کتابخانه‌ها روشن است. آقای رییس جمهور الان که فصل بودجه است، با همه‌ی دشواری هایی که من هم بی‌خبر نیستم. معتقدم هزینه کرد در دانشگاه، سرمایه‌گذاری است و نه هزینه. من نمی‌خواهم امروز در روز جشن آغاز سال تحصیلی کامها را تلخ کنم. اما بگذارید یک اشاره کنم؛ سهم آموزش عالی از بودجه کل کشور، تنها سه درصد است. اگر بودجه‌ای که امروز در آموزش عالی در اختیار داریم را با ارز خارجی بسنجیم، نصف بودجه سال 90 را در اختیار داریم. اما انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری امید جدیدی در دانشگاه دمیده است.

وی در ادامه گفت: ما برنامه‌ عملیاتی برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم را نوشته‌ایم. اگر بودجه‌ی کافی تامین شود ما می‌توانیم به خیزش و رشد و جهش علمی برسیم و جلوی مهاجرت نخبگان علمی را بگیریم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید