اگر این علائم را دارید دچار افسردگی پائیزی شده‌اید

کدخبر: ۶۷۹۴۳۱
اقتصادنیوز: افسردگی فصلی پاییزی موجب تغییر خلق‌وخو، رفتار و حالات احساسی و ادراکی در افراد می‌شود که راه‌حل هایی مختلف برای درمان و حل ساده این مشکل نیز وجود دارد.
اگر این علائم را دارید دچار افسردگی پائیزی شده‌اید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سالار صمدزاده، روانشناس، افسردگی فصلی پاییزی را تشریح کرد و افزود: اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که معمولاً در ماه‌های پاییز و زمستان رخ می‌دهد، کوتاه‌تر شدن روز و کمتر قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید از جمله عوامل ابتلا به افسردگی فصلی در پاییز و زمستان است.

خبر مرتبط
زنان ایرانی ۲ برابر مردان دچار افسردگی می شوند

اقتصادنیوز: رئیس انجمن روان‌پزشکان ایران با اشاره به وضعیت اختلالات روان‌پزشکی و شایع‌ترین این اختلالات در گروه‌های سنی مختلف، گفت: اگر مسائل روان‌پزشکی و اختلالات روان به میزان سهمی که در بار بیماری‌ها دارند مورد توجه قرار گیرند و بودجه برای آنها تخصیص داده شود، به طور قطع میزان مشکلات سلامت روان کاهش می‌یابد.

وی نوسانات خلقی، کمبود انرژی، عدم علاقه به انجام فعالیت‌های عادی و فاصله گرفتن از انسان‌ها را از علائم شایع افسردگی پاییزی برشمرد و گفت: این افراد در فصل پاییز بیشتر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند یا به لحاظ عاطفی دچار احساسات ناآشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه افسردگی فصلی با هورمون‌های مختلف و نوسانات شیمیایی از جمله ملاتونین و سروتونین مرتبط است، تصریح کرد: ملاتونین هورمونی است که در مغز تولید می‌شود و به تنظیم هورمون‌های دیگر کمک می‌کند و سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با خلق‌وخو بوده  و عواملی همچون تغییر آب‌وهوا و نوسان در هورمون‌های ملاتونین و سروتونین بر خلق‌وخو و خواب افراد تأثیر مشهودی برجای می‌گذارد. 

صمدزاده‌ بر لزوم همنشینی با افراد و مشارکت اجتماعی برای گذر از این احساس تاکید کرد و گفت: متخصصین معتقدند افراد در این فصل از سال که هوا سرد و تاریک است، در خانه می‌مانند و بیشترین زمان خود را در خانه سپری می‌کنند، این عامل به تنهایی می‌تواند سطح انزوا و خانه‌نشینی را افزایش دهد و در این راستا بعد از مدتی احساس غم، اندوه و افسردگی در آن‌ها آشکار می‌شود. 

وی با بیان اینکه برخی از راه‌های پیشگیری یا بهبود حالت افسردگی خیلی ساده هستند، تصریح کرد: جذب نور بیشتر، استفاده از یک رژیم غذایی متعادل، انجام ورزش منظم به ویژه پیاده‌روی، خواب کافی و مفید، مصرف آهن و امگا۳، تعامل و همنشینی با دوستان و عزیزان، شرکت در کارهای داوطلبانه، روان‌درمانی و دارودرمانی از جمله راهکار های حل افسردگی فصلی پاییز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید