عربستان: برای کاهش تنش با ایران همسو هستیم

کدخبر: ۶۷۹۸۵۵
اقتصادنیوز: سفیر عربستان در بریتانیا گفت: ما اختلافات خود را با ایران داشته‌ایم، اما من فکر می‌کنم که در حال حاضر برای کاهش تنش کاملا همسو و هماهنگ هستیم.
عربستان: برای کاهش تنش با ایران همسو هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه که ناشی از ماجراجویی‌های خطرناک رژیم صهیونیستی در پوشش حمایت غربی‌هاست، پیشتر نامه‌ای از سوی واشنگتن خطاب به رژیم صهیونیستی علنی شد که طی آن ایالات متحده اولتیماتومی صادر کرده و هشدار داده بود که ممکن است محدودیت‌هایی برای حمایت‌های آینده از تل‌آویو اعمال شود، مگر اینکه به بحران انسانی فزاینده در غزه رسیدگی شود.

با این حال، در پی افشای این نامه مقامات آمریکایی بار دیگر در مقام دفاع از رژیم صهیونیستی برآمده و تاکید کردند که این نامه لحن تهدیدآمیز نداشته است.

در همین رابطه شاهزاده «خالد بن بندر آل سعود» سفیر عربستان در لندن با بیان اینکه دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اکنون باید به قول خود عمل کند، افزود: «ما باید فرض کنیم که آمریکایی‌ها هر آنچه می‌گویند، عملی می‌کنند. اگر این کار را نمی‌کردند، دنیای وحشتناکی بود.»

سفیر عربستان در گفت‌وگو با وب‌سایت «پالتیکو» تاکید کرد: «در گذشته شاهد بودیم که ایالات متحده وعده‌هایی داد و عملی نکرد و این به فاجعه ختم شد.»

او افزود: «در مقابل این درگیری، عواقب پیروی نکردن از آنچه شما می‌گویید، بسیار بیشتر است…هیچ کشور دیگری مانند ایالات متحده نمی‌تواند بر اسرائیل تأثیر بگذارد.»

شاهزاده خالد از رفتار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین تشدید نبردها در جنوب لبنان علیه حزب‌الله انتقاد کرد و گفت آمریکا باید قاطعانه و مصرانه خواستار آتش‌بس جامع شود.

سفیر عربستان در انگلیس گفت: «طبق آنچه از بیرون می‌بینیم، به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها گوش نمی‌دهند و این کاری نیست که "دوستان" انجام دهند... اما در نهایت اگر آمریکا قاطعانه پافشاری کند، در نهایت این کار واکنش و پاسخی را در پی خواهد داشت.»

این اظهارات صریح یکی از متحدان نزدیک «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، حاکی از فاصله فزاینده بین این پادشاهی و رژیم صهیونیستی است؛ آن هم علی‌رغم امیدهای دولت بایدن و نتانیاهو مبنی بر اینکه توافق‌های ابراهیم روابط دیپلماتیک بین کشورهای عربی و تل‌آویو را در ازای تضمین‌های امنیتی بیشتر علیه ایران عادی می‌کند.

خالد، یکی از اعضای ارشد خاندان حاکم آل سعود که برادرش هم سفیر عربستان در ایالات متحده است، گفت رویکرد ریاض نسبت به رژیم صهیونیستی از زمان جنگ غزه، سخت‌تر شده است.

سفیر ریاض گفت: «اگر راهبرد، صلح و امنیت در منطقه است، من نمی‌بینم که آنها (صهیونیست‌ها) به این هدف دست یابند. اسرائیل امروز بیشتر از دهه ۱۹۷۰ در معرض تهدید است. در هر هدف بلندمدت قابل ارزیابی، من نمی‌بینم که آنها موفق باشند.»

روابط با ایران

خالد بن بندر آل سعود همچنین هشدار ایران از جمله درباره بستن مسیر حمل و نقل نفتی تنگه هرمز را «کم‌اهمیت» دانست و گفت: «ما اختلافات خود را با ایران داشته‌ایم. اما من فکر می‌کنم که در حال حاضر برای کاهش تنش کاملا همسو و هماهنگ هستیم.»

این مقام سعودی در مورد احتمال بسته شدن تنگه هرمز در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: «آیا آنها (ایران) می‌توانند این کار را انجام دهند؟ بله. آیا در حال حاضر این کار را انجام خواهند داد؟ من اینطور فکر نمی‌کنم.»

روابط با انگلیس

سفیر عربستان در انگلیس همچنین با اشاره به سفر محمد بن سلمان به لندن که در دسامبر ۲۰۲۳ در لحظه آخر به تعویق افتاد، درباره زمان احتمالی انجام آن گفت در دسترس بودن «چارلز سوم» پادشاه انگلیس ممکن است عامل تعیین‌کننده‌ای در به تعویق انداختن آن بوده باشد و پذیرفت که بن سلمان خواسته‌های خاصی را در مورد برنامه کاری پادشاه بریتانیا مطرح کرده است.

خالد گفت: «او می‌خواست چارلز سوم را ببیند. همه چیز مهیا نبود. صرف ۱۰ دقیقه با هر کسی که مهم است، واقعا ارزش ندارد. شما می‌خواهید زمان خوبی را با یکدیگر بگذرانید، زیرا ما دوست هستیم، نه فقط متحد.»

پس از تغییر اخیر دولت بریتانیا، رفع اختلافات دیپلماتیک محتمل به نظر می‌رسد و سفیر عربستان تأیید کرد که امیدوار است که «در دو یا سه ماه آینده، اگر نه زودتر، دیداری انجام شود.»

او اشاره کرد که سفر نخست‌وزیر بریتانیا به عربستان سعودی، نتیجه محتمل‌تر است.

در پی اجلاس سرمایه‌گذاری اخیر کر استارمر، روابط با عربستان سعودی به‌عنوان یک شریک تجاری استراتژیک در جهان عرب برای چشم‌انداز اقتصادی دولت بریتانیا حیاتی تلقی می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از روند هفتگی بازار سرمایه

      اقتصادنیوز: بازار سرمایه در هفته جاری کار خود را دامنه نوسان مثبت منفی ۳ درصدی آغاز کرد، اما این موضوع که انتظار…

    کارگزاری مفید