مردم در زمان هخامنشیان در فقر بودند/ حق با رئیسی است و روحانی تحریف تاریخ کرده است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه ایران، بهاءالدین قهرمانینژاد، قرآنپژوه، مورخ و عضو هیأت علمی بخش تخصصی تاریخ و تمدن دانشگاه تهراندر یادداشتی نوشته است: جمله ریاست محترم جمهوری در بازدید از پاسارگاد مبنی بر تأکید بر نماد تاریخی و ارزش هنری بنای باشکوه تخت جمشید در کنار درس عبرت گرفتن از عواقب ستم بر انسانها با نظر عبرتبینانه به این بناها، کاملاً علمی و منطبق بر آموزههای تمدن وحیانی و حقایق وارده در تاریخ است
القای این مطلب که نمادی از نمادهای مدنیت نمیتواند در عین حال، موجبی برای ستم و ظلم نیز باشد، مطلبی کاملاً غیرعلمی و مبتنی بر مبانی عقلی نیست؛ کمااینکه علوم و فنون مختلف و ابزارها و امکانات به دست آمده از آنکه در مبانی نظری جزو مؤلفههای مادی تمدنی محسوب میشوند، میتواند در عین حال، کاربردی غیرعادلانه نیز در جامعه داشته باشد.
از سوی دیگر و با وجود اینکه بخشی از دوره هخامنشی به جهاتی در منابع تاریخی ستوده شده است، اما در گزارشات تاریخی دیگری از فقر و تنگدستی توده مردم و تنگناهای معیشتی فوقالعاده برای اکثریت مردم، مطالبی مشاهده میشود که نمیتوان به سادگی از آن گذشت.
برخی از این گزارشها در منابع مستشرقانی ذکر شده که تصریح دارند اغلب مردم از نظر معیشتی در اوج سختی و تنگدستی قرار داشته و رفاه نسبی تنها برای تعداد کمی از مرفهین، اعیان و شاهزادگان و درباریان بوده است اما در مورد کوروش باید اذعان نمود علیرغم وجود مطالب فراوان در مورد صفات انسانی وی که در منابع تفسیری و تاریخی بر آن تصریح شده و علامه طباطبایی(ره) نیز در بیان مصادیق احتمالی ذوالقرنین علیرغم اینکه اِشعار به وجود ایرادات قابل طرح در مصداقیت وی برای این عنوان دارد ولی در مجموع، آن را مورد نظر قرار میدهد، مطالبی نیز در برخی منابع غربی در ایراد به دوره وی وارد شده که از جمله آن، گزارش هرودت، مورخ شهیر یونانی (متوفای 425 قبل از میلاد) به نقل از تاریخ منقول وی است که به نابسامانیهایی فوقالعاده در بابل، هنگام فتح آن توسط کوروش تصریح نموده است. بنابراین وقتی در مورد وی چنین مواردی نیز در تاریخ وارد شده، وضعیت دوران جانشینان او و مشکلات و تعدیاتی را که برای عامه مردم در دوران ایشان وجود داشته به طریق اولی نمیتوان نادیده گرفت.