اعتماد:

بدحجابی و بی حجابی، لجبازی با حاکمیت به خاطر بی عدالتی اجتماعی است/ راه مبارزه با ان رفع محرومیتهاست نه خشونت و اجبار

کدخبر: ۵۷۹۸۴۷
اقتصادنیوز: اعتماد در یادداشتی به بحث حجاب پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: در جواب باید گفت پیام اسلام نفی اجبار در دین است. اسلام دین ارشاد و اصلاح است نه اجبار و اکراه، هم آیات و روایات بر این مساله تاکید دارد و هم سیره اهل‌بیت مخصوصا در طول حدود پانزده سال حکومت نبوی و علوی.

اصل مسلم در سیره نبوی در خصوص برخورد با ناهنجاری‌ها امر به معروف و نهی از منکر بود آن هم توسط افراد آگاه و آموزش دیده و رکن رکین آن مدارا با مردم بود بر همین اساس فرمود: عاقل‌ترین مردم کسی است که بیشتر با مردم مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که بیشتر آنها را مورد تحقیر و توهین و آزار قرار دهد. همچنین علی(ع) در نامه‌ای به فرماندار بصره فرمودند: بدان که بصره امروز جایگاه شیطان و کشتزار فتنه‌هاست با مردم آن به نیکی رفتار کن وگره وحشت را از دل‌های آنها بگشای.

 آنان‌ که مساله حجاب را متورم و بزرگ کرده و بر طبل اجبار آن می‌کوبند عمدا یا سهوا موضوع اصلی و اساسی در این خصوص که در حقیقت بی‌حجابی و بدحجابی نتیجه و واکنش جامعه به آن است را نادیده گرفته‌اند وآن شیوه غلط حکمرانی و نبود عدالت اجتماعی است.

واقعیت این است که موضوع بدحجابی و بی‌حجابی یک واکنش است، واکنش مردم به بی‌عدالتی اجتماعی و اتلاف وقت و عمر مردم و فقر و فساد و تبعیض حاکم بر جامعه، واقعیت انکارناپذیر این است که اگرچه ما در طول چهار دهه گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم که از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است، اما متاسفانه در موضوع عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر و فساد و فاصله طبقاتی توفیق چندانی نداشته‌ایم و این موضوع به اعتماد عمومی آسیب زده و از دیگر سو متاسفانه ما نتوانستیم بستر مناسبی برای اعتراض مردم به نابسامانی‌ها فراهم کنیم و آنها را نسبت به حل مشکلات و اصلاح امور امیدوار کنیم لذا بخشی از جامعه مراتب اعتراض‌شان به بی‌عدالتی‌ها و نابسامانی‌ها را این‌گونه و با لجاجت با حاکمیت بیان می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد راه اصلاح و مبارزه با بدحجابی و بی‌حجابی تمرکز بر فقط موضوع حجاب و سخت‌گیری در این خصوص نیست، بلکه باید از طریق اصلاح شیوه حکمرانی به مقوله عدالت اجتماعی و تامین آن پرداخت و با به رسمیت شناختن حقوق متقابل حکومت و مردم و میدان دادن به مردم جهت استیفای حقوق‌شان که رکن رکین حکومت اسلامی هستند شکاف ایجاد شده بین حاکمیت و مردم را ترمیم کرد.

  اگر قرار مبارزه با جرم و مجرم است باید با همه مصادیق جرم و مجرم برخورد کرد و بستر مناسب برای مردم فراهم کرد تا از همه جرایم و نابسامانی‌ها ازجمله اختلاس‌ها، مافیابازی، ناکارآمدی مسوولان و نهادها و تحدید و سلب حقوق مشروع و قانونی خود انتقاد کنند و این خواست عمومی است وگرنه صرفا تمرکز بر حجاب و اجباری کردن آن و برخورد نابجا با بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها و چشم بستن بر دیگر جرایم و مجرمین نه تنها مشکلی حل نخواهد کرد، بلکه قطعا بر دامنه مشکلات خواهد افزود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی