انفعال مسکو در شمال

ترکش های جنگ روسیه و اوکراین به قطب شمال

کدخبر: ۶۲۴۱۴۸
اقتصادنیوز: طالعه در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر قطب شمال به دلیل از دست دادن داده های ناشی از حمله روسیه به اوکراین با مشکل مواجه شده است.
ترکش های جنگ روسیه و اوکراین به قطب شمال

به گزارش اقتصادنیوز، مطالعه در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر قطب شمال به دلیل از دست دادن داده های ناشی از حمله روسیه به اوکراین با مشکل مواجه شده است.بر اساس مقاله جدیدی که در ژورنال Nature Climate Changeمنتشر شده، از زمان شروع درگیری در فوریه 2022، هیچ داده ای از ایستگاه های روسی در قطب شمال منتشر نشده است.

پس لرزه حمله روسیه به اوکراین

افرن لوپز بلانکو، نویسنده و محقق اکوسیستم قطب شمال فعال در دانشگاه آرهوس در این باره به نیوزویک گفت: «یافته‌های ما حاکی از شکاف در دانش مورد استفاده برای ردیابی شرایط در قطب شمال است و نشان می‌دهد که توانایی ردیابی و طرح تغییرات قطب شمال در نتیجه حمله روسیه به اوکراین بدتر شده است». هشت کشور دارای قلمرو در دایره قطب شمال شامل نروژ، سوئد، فنلاند، روسیه، ایالات متحده (آلاسکا)، کانادا، دانمارک (گرینلند) و ایسلند هستند که روسیه بزرگترین آنهاست.این کشورها شامل شورای قطب شمال، انجمن بین دولتی است که برای هماهنگی فعالیت ها و تحقیقات در سراسر قطب شمال طراحی شده است. فعالیت شورای قطب شمال پس از حمله به اوکراین متوقف شد و اخیراً فعالیتش بدون مشارکت روسیه از سر گرفته شده است.

به نوشته نیوزویک در چنین شرایطی دانشمندان بین‌المللی داده‌های مربوط به میانگین سالانه دمای هوا، کل باران، عمق برف، رطوبت خاک، پوشش گیاهی، زیست توده و کربن خاک را در بخش روسی قطب شمال نادیده گرفته‌اند که مانع از تجزیه و تحلیل متعادل تغییرات آب و هوا می‌شود.در همین راستا محققان می گویند که این امر تعیین کمیت آینده تغییرات آب و هوایی در سراسر منطقه را دشوارتر می کند.گروهی از تحلیلگران می گویند: «در حالی که بسیاری از شاخص‌های کلیدی تغییرات آب و هوایی قطب شمال و واکنش‌های ناشی از آب و هوا را می‌توان از راه دور تخمین زد، بسیاری از تغییرات قطب شمال بر اساس داده‌های اندازه‌گیری شده روی زمین در ایستگاه‌های تحقیقاتی است.»

220928-F-YT915-005

انفعال مسکو در شمالگان

از آنجایی که مشاهدات زمینی که مبنای ارزیابی وضعیت منطقه را تشکیل می‌دهند، اکنون عمدتاً از بخش‌های غیر روسی قطب شمال می‌آیند، توانایی کلی برای نظارت بر وضعیت و مسیر زیست‌بوم قطب شمال ممکن است در مدت زمان قابل پیش‌بینی به شدت محدود شود. مطالعه چگونگی تغییر دایره قطب شمال بسیار مهم است، زیرا این منطقه بین دو تا چهار برابر متوسط نرخ جهانی گرم می شود.محققان تخمین می‌زنند که حذف داده‌های روسی باعث تشدید سوگیری در پیش‌بینی آب و هوا در قطب شمال در برخی از متغیرهای اکوسیستم شده است، چیزی که پیشتر وجود داشت حتی زمانی که تمام ایستگاه‌های روسی در مجموعه داده گنجانده شده بودند.

حذف ایستگاه های روسی از INTERACT به طور قابل توجهی سوگیری ها را در متغیرهای کلیدی اکوسیستم افزایش می دهد، بنابراین توانایی برای توصیف دقیق تغییرات قطب شمال کاهش می یابد. به عنوان مثال، از دست دادن ایستگاه های تحقیقاتی سیبری ممکن است به ویژه برای توانایی ردیابی واکنش های جهانی به تغییرات آب و هوایی، انجماد دائمی، تغییرات در تنوع زیستی و دینامیک کربن مضر باشد. نویسندگان می گویند، این چالش ممکن است از ایستگاه‌هایی که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند منشأ گرفته باشد، زیرا برخی از آنها در مناطق قطبی گرم‌تر و مرطوب‌تر، با زیست توده کم و برف‌های عمیق‌تر واقع شده‌اند.محققان امیدوارند که مقاله آنها اهمیت توزیع ایستگاه های تحقیقاتی در سراسر منطقه قطب شمال را برجسته کند، و همچنین نشان دهد که چگونه حمله روسیه به اوکراین تنها شکاف دانش ما را در مورد چگونگی تغییر قطب شمال با آب و هوا بیشتر کرده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی