شکاف هایی فرصت ساز

جانشین احتمالی «نتانیاهو» کیست؟/ خیز «بی‌بی» برای عبور از سد رقبا

کدخبر: ۶۵۱۲۸۳
اقتصادنیوز: در شرایطی که جنگ اسرائیل با حماس معادلات را برای تل آویو پیچیده تر کرده، گمانه زنی ها درباره جانشین احتمالی « بی بی» افزایش یافته است، بالاخص در شرایطی که بسیاری تصور می کنند که پایان جنگ، پایان حیات سیاسی نخست وزیر کنونی اسرائیل را رقم خواهد زد.
جانشین احتمالی «نتانیاهو» کیست؟/ خیز «بی‌بی» برای عبور از سد رقبا

به گزارش اقتصادنیوز، نخست وزیری اسرائیل چالش برانگیزتر دوران را می گذراند. با نزدیک شدن به پایان دوران ریاست «بی بی»، جانشینان بالقوه اش همگی ادعا می‌کنند که دارای «ذهیت لازم برای درک واقعیت» هستند؛ واقعیتی که به گفته آنها خواسته میلیون‌ها اسرائیلی است و نتانیاهو آن را نادیده گرفته است.این که آیا نامزدهای نخست وزیری چنین ذهنیتی دارند یا نه، روشن نیست اما قبل از اینکه هرکدام از آنها برای شکست یکدیگر گامی بردارند، باید به جنگ با حماس پایان دهند.

شکاف هایی که برای «بی بی» فرصت ساز شد

جروزالم پست با انتشار یادداشتی ادعایی ضمن اشاره به خیز رقبای نتانیاهو برای پایان دادن به حیات سیاسی نخست وزیر نوشت:کاندیداها در سه دسته گروه بندی می شوند: بخشی از آنها در داخل حزب لیکود هستند، گروهی در حزب راست جای گرفتند و گروهی دیگر در احزاب میانی. در داخل لیکود – اسرائیل کاتز وزیر امور خارجه؛ نیر برکات وزیر اقتصاد؛ و یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع کنست برای این سمت دندان تیز کردند، در جناح راست، خارج از لیکود - نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین و وزرای دارایی و کشور او به ترتیب آویگدور لیبرمن و آیلت شاکد و یوسی کوهن، مدیر سابق موساد خیز برداشتند و در حزب میانی بنی گانتز و یایر لاپید، رهبر مخالفان.به ادعای این نشریه ویژگی اصلی دوران کنونی، رهبری یکه تازانه نتانیاهو است، «بی بی» بارها مستقل از دیگران حرف زده و عمل کرده است. از منظر شیوه حکومتی نیز او به تنهایی سیاست ورزی کرده و وزرایش را نیز به سان جوراب جایگزین و با شش وزیر دفاع دشمنی داشته و دارد: چهره هایی چون اسحاق مردخای، ایهود باراک، موشه یعلون، لیبرمن، بنت، و اکنون یوآو گالانت، که نتانیاهو به سختی با آنها همراه است، حتی زمانی که اسرائیل در جنگ است.

نتانیاهو وزرای خودش را تحقیر می کند، تا جایی که گالانت گفته، نخست وزیر هیچ جمعی برای بحث درباره پیامدهای این جنگ تشکیل نداد. بدیهی است، همانطور که نتانیاهو وقایع را رصد می کند بدون آن که نظر و مشاوره کسی را داشته باشد. این گزاره در شرایط کنونی غیر قابل درک است. به ادعای جروزالم پست اگر قرار باشد این بازیگر صبح روز بعد از خروج نتانیاهو ورق را برگرداند، جانشین او باید این میراث را خنثی کند: با همکارانش مشورت داشته باشد، کار جمعی را در اولویت قرار دهد، به همه احترام بگذارد، فروتنانه فکر کند و متواضعانه صحبت کند.در شرایط کنونی هیچ کس نمی تواند فکر نتانیاهو را بخواند؛ چهره ای که پاییز دوران حرفه ای اش رسیده است. او ممکن است در حال برنامه ریزی برای تعریف بیانیه ای برای استعفا باشد، شاید روز تولد 75 سالگی اش بیانیه را منشر کند، یا روزی دیگر و به بهانه دیگر. برعکس، «بی بی» ممکن است منتظر رویداد فاجعه بار دیگری باشد تا حیات سیاسی اش را بدین طریق تضمین کند.

با این حال، به احتمال زیاد، نتانیاهو هیچ برنامه ای برای کناره گیری ندارد، این در حالی است که کابینه تحت رهبری « بی بی» بی هدف فعالیت دارد. از همین رو می توان گفت که نتانیاهو به دنبال این است تا زمینه را برای رویارویی میان رقبا و جنگ قدرت هموار کرده و در این لجن زار قدرتش را حفظ کند.به ادعای این نشریه، امروز چند صدایی میان مخالفان بزرگ ترین برگ برندذه نتانیاهو است،با این همه توافق در حزب لیکود نشدنی است. از منظر کاتز، بارکات و ادلشتاین، رایزنی در مورد جانشینی هماهنگ از نظر سیاسی خودکشی خواهد بود. چرا که نتانیاهو می تواند از این موضع گیری به عنوان بهانه ای برای پایان دادن به حیات سیاسی شان پیش از آن که بتوانند گامی بردارند، استفاده کنند.اما خارج از لیکود، چنین پویایی غیرممکن نیست.جلسه ای که اخیرا در چارچوبش رایزنی بین لیبرمن، لاپید و گیدئون سار جریان داشت، امیدوار کننده است.با این همه رقبا از یک جنس نیستند. لیبرمن و سار راست‌گرا هستند، لاپید یک میانه‌رو است - اما آنها آشکارا می‌دانند که باید نشان دهند که می‌توانند دوران پس از نتانیاهو را نه تنها از نظر فنی، بلکه از نظر ذهنی نیز اداره کنند.لاپید می‌داند که نخست‌وزیر بعدی نخواهد بود. بالاخص در شرایطی که راست های رادیکال قدرت را در دست خود دارند.به همین دلیل است که نظرسنجی ها نشان می دهد که گانتز جانشین نتانیاهو خواهد شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی