مروری بر گذشته و حال یک رویداد

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انتخابات/ احمدی‌نژاد چندم شد؟

کدخبر: ۶۵۲۱۰۴
اقتصادنیوز: بررسی «نتایج نظر سنجی انتخابات» همواره در جریان انتخابات گذشته مورد توجه بوده است ، مانند 20 سال پیش که روزنامه دنیای اقتصاد جزئیات نظر سنجی انتخابات در سال 1384 را منتشر کرده است.
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انتخابات/ احمدی‌نژاد چندم شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، همزمان با ایام برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «بازی انتخاباتی روبات ها » به بررسی این مضوع پرداخته است که چند درصد مردم در انتخابات مشارکت می‌کنند؟ کدام جریان سیاسی یا کاندیدای انتخاباتی از اقبال جامعه برخوردار است و در نهایت احتمال رأی‌آوری کدام نامزد بیشتر است؟ پرسش‌های مهمی که این روزها مطرح هستند و با گزاره‌های بسیار متفاوتی پاسخ داده می‌شوند.

افکارسنجی انتخاباتی به مثابه ابزار گرفتن نبض جامعه در بازه زمانی منتهی به انتخابات اقدامی است که ازحدود سه دهه پیش با فرایند برگزاری انتخابات در ایران پیوند خورده است. اما اگر در گذشته این مراکز رسمی یا مؤسسات دارای مجوز بودند که با بکارگیری روش‌های علمی به نظرسنجی می‌پرداختند؛ این روزها هر سامانه اینترنتی و چه بسا هر کاربر فضای مجازی این امکان را دارد که با طرح یک سؤال و پاسخ‌های چندگانه آن به احصای آمار تمایلات و ترجیحات اگر نه همه مردم که دست کم مخاطبان خود بپردازد. بررسی نتایج نظر سنجی انتخابات یکی از موضوعاتی است که در حاشیه برگزاری انتخابات بسیار قابل اهمیت بوده است. موضوعی که روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ 18 خرداد سال 1384 در گزارشی با تیتر «نتایج تازه ترین نظرسنجی انتخابات» منتشر کرده است.

111

در گزارش این روزنامه آمده است: «مرکز افکار سنجی دانشجویان (ایسپا) در ادامه بررسی های منظم خود در ارتباط با رفتار رای دهی شهروندان در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هفتمین نظرسنجی را در روزهای دهم و یازدهم خردادماه 1384 به اجرا درآورد. در این نظر سنجی، ابعاد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی و سنجش قرار گرفت. از افراد پرسیده شده از میان افرادی که اسم آنها برای شما خوانده شد به کدام یک بیشتر علاقه دارید و احتمال دارد به او رای دهید؟»

در ادامه این مطلب آمده است: «با در نظر داشتن این فرض که افرادی که از شرکت در نظرسنجی خودداری کرده اند، همان کسانی هستند که در انتخابات نیز شرکت نمی کنند، می توان آرای کاندیداها را براساس سوال باز (کف رای هر کاندیدا) و سوال بسته (سقف رای هر کاندیدا) به صورت زیر در 12 شهر( نمونه معرف کل کشور) دانست.

222

1- احمدی نژاد : بین 3.1 تا 4.2 درصد

2- محسن رضایی: بین 1.5 تا 2.8 درصد

3- باقر قالیباف : بین 10.8 تا 15.9 درصد

4- مهدی کروبی: بین 4 تا 6.3 درصد

5-علی لاریجانی : بین 5.1 تا 7.5 درصد

6-مصطفی معین: بین 7.6 تا 11.6 درصد

7- محسن مهرعلیزاده: بین 1.6 تا 2.9 درصد

8- هاشمی : بین 21.6 تا 31.4 درصد»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی