انتخابات چهار روزه پارلمان اروپا؛

بخت کدام احزاب در قاره سبز از همه بیشتر است؟

کدخبر: ۶۵۲۱۲۰
اقتصادنیوز: اتحادیه اروپا روز پنجشنبه انتخابات پارلمانی چهار روزه‌ای را آغاز کرد که انتظار می‌رود احزاب راست افراطی در آن بیشترین سهم خود را از کرسی‌ها در تاریخ این اتحادیه کسب کنند.
بخت کدام احزاب در قاره سبز از همه بیشتر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه انتخابات پارلمانی چهار روزه‌ای را آغاز کرد که انتظار می‌رود احزاب راست افراطی در آن بیشترین سهم خود را از کرسی‌ها در تاریخ این اتحادیه کسب کنند. اگرچه پارلمان اروپا نمی‌تواند قانون پیش‌نویسی کند، اما امکان وتو و تصویب بودجه به آن این اختیار را می‌دهد که دستور کار اتحادیه را برای پنج سال آینده شکل دهد.

به گزارش فارن‌پالسی، انتخابات این هفته پس از انتخابات عمومی هند، دومین انتخابات بزرگ دموکراتیک در جهان است. تقریباً 350 میلیون شهروند اتحادیه اروپا برای رای درباره 720 کرسی پارلمان ثبت نام کرده‌اند که در آن نامزدها نماینده حدود 200 حزب هستند. انتظار می‌رود نتایج اولیه روز یکشنبه اعلام شود.
احزاب سبز در سال 2019 در جریان آخرین انتخابات پارلمان اروپا به دستاوردهای مهمی دست یافتند، زیرا تغییرات آب و هوایی موجب نگرانی عمومی شده بود. اما ظهور احزاب راست افراطی از آن زمان به بعد سیاست‌های محافظتی محیط زیست را به عقب رانده است. رهبران جناح راست محبوب اهداف کاهش انتشار کربن را محکوم کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این اهداف برای کشورهایشان هزینه اقتصادی دارد.

این قانونگذاران همچنین قوانین محدودکننده مهاجرت را دنبال کرده‌اند. آنها بر این باورند که برخی از کشورها، مانند یونان و ایتالیا که هر دو احزاب راست افراطی محبوب دارند، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی که گفته می‌شود از مسئولیت شانه خالی می‌کنند، بار نامتناسبی برای پذیرش مهاجران بر دوش دارند. بسیاری نیز از دیدگاه‌های ضد مهاجرتی حمایت می‌کنند که ریشه در این باور دارد که هویت اروپایی و به‌ویژه هویت سفیدپوست و مسیحی اروپایی و همچنین هویت‌های ملی مختلف بلوک با ورود مهاجران خارجی، به‌ویژه مهاجران از مناطقی مانند خاورمیانه و آفریقا در خطر قرار گرفته‌اند.

گیرت ویلدرز، رهبر ضد مهاجرت حزب راست افراطی هلند برای آزادی (PVV) پس از رای گیری در روز پنجشنبه گفت این هفته، احزاب راست افراطی به دنبال کنترل بیشتر بر پارلمان اروپا هستند تا، در صورت لزوم، «دستورالعمل‌های اروپایی را تغییر دهند تا مسئول سیاست مهاجرت و سیاست پناهندگی خود باشیم.» حزب هلند برای آزادی شش ماه پیش به بزرگترین حزب هلند تبدیل شد.

حزب ویلدرز، همراه با دو حزب هلندی دیگر - اتحاد دموکرات مسیحی و انجمن برای دموکراسی - روز پنجشنبه گفتند که حملات سایبری وب‌سایت‌های آنها را هدف قرار داده است و این نگرانی را ایجاد کرده است که بازیگران خارجی ممکن است تلاش کنند در انتخابات مداخله کنند. یک گروه هکر طرفدار کرملین مسئولیت آن حملات سایبری و همچنین حملات به یک حزب هلندی دیگر و یک نهاد حسابرسی اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت. این در حالی است که رهبران اروپایی در مورد چگونگی حمایت از اوکراین در جنگش علیه روسیه و بهترین واکنش به جنگ اسرائیل و حماس با هم اختلاف نظر دارند.

با این حال، حتی در میان راست افراطی، اختلافات در حال ظهور است. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست افراطی ایتالیا، که دارای گذشته‌ای نئوفاشیستی است، امیدوار است بتواند جایگاه خود را هنگام رای‌گیری رم در روز شنبه تقویت کند و در عین حال از مارین لوپن ملی‌گرای فرانسوی و اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) برلین فاصله بگیرد. سال گذشته، حزب آلترناتیو دومین حزب محبوب در آلمان بود، اما رسوایی‌ها پیرامون نامزد اصلی ماکسیمیلیان کرا، که ماه گذشته گفت اعضای شاخه شبه نظامی حزب نازی به طور خودکار جنایتکار نیستند، محبوبیت بین‌المللی این حزب را ضعیف کرده است.

دیگر احزاب راست‌گرا که انتظار می‌رود در این هفته کرسی‌ها را کسب کنند عبارتند از: حزب آزادی اتریش، حزب راه‌حل یونان، حزب فیدز به رهبری ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و حزب قانون و عدالت لهستان. در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپای راست میانه، با جلب نظر قانونگذاران راست افراطی، از جمله ملونی، به دنبال دوره دوم ریاست است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی