حمایت هلند از اوکراین/ آغاز تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به کی‌یف

کدخبر: ۶۵۷۰۲۵
اقتصادنیوز: اولین محموله جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی هلند به اوکراین تحویل داده می‌شود.
حمایت هلند از اوکراین/ آغاز تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به کی‌یف

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «کایسا اولونگرن» وزیر دفاع هلند دوشنبه شب در نامه‌ای به پارلمان این کشور گفت که مجوزهای لازم برای انتقال این جنگنده‌ها صادر شده است. هلند یکی از کشورهایی است که تلاش زیادی برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی به منظور ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین انجام داد.

قرار است آمستردادم ۲۴ جنگنده اف-۱۶ به اوکراین ارسال کند اما اولونگرن درباره این در اولین گام چند فروند به کی‌یف فرستاده خواهد شد، جزئیاتی ارائه نکرد.

هلند پیشتر جنگنده‌های اف-۱۶ خود را برای آموزش خلبان‌های اوکراینی به رومانی فرستاده بود. اولونگرن در ماه آوریل گفته بود که انتظار می‌رود دانمارک و آمریکا نیز همچون هلند این نوع جنگنده‌ها را به اوکراین ارسال کنند.

سران کی‌یف مدت‌هاست که تاکید می کنند برای دستیابی به پیشرفت‌های نظامی قابل توجه در برابر روسیه، به جت‌های جنگنده نیاز دارند. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اخیرا در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: ما سخت تلاش می‌کنیم تا تابستان امسال جنگنده‌های اف-۱۶ را به اوکراین برسانیم و من خوشبین هستم که این اتفاق خواهد افتاد. خلبانان اوکراینی در حال حاضر در آمریکا برای استفاده از این جنگنده‌ها آموزش می‌بینند.

آستین همچنین از تصمیم امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر ارسال جت‌های جنگنده میراژ به اوکراین استقبال کرد و گفت: هر اقدامی کارآمد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی