پلن تازه بی بی

ترفند نتانیاهو علیه بایدن/ دموکرات‌ها در تله جمهوری‌خواهان افتادند؟

کدخبر: ۶۶۱۷۷۱
اقتصادنیوز: در باب حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا آن هم در شرایطی که این کشور درگیر چالش های تازه در عرصه داخلی است، تحلیل ها بسیار است. گروهی می گویند که حضور او با هدف تحت فشار قرار دادن بایدن است و گروهی دیگر سفر « بی بی» را در قاب تلاشش برای بقا توصیف می کنند.
ترفند نتانیاهو علیه بایدن/ دموکرات‌ها در تله جمهوری‌خواهان افتادند؟

به گزارش اقتصادنیوز، توجه مردم آمریکا بر گردباد سیاسی رویدادهای بی سابقه سه هفته گذشته متمرکز شده است. از تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق تا هرج و مرج و پایان فعالیت کمپین انتخاباتی جو بایدن، نفس ها را در سینه حبس کرده است. در حالی که رقابت کامالا هریس، معاون رئیس جمهور برای تبدیل شدن به نامزد احتمالی دموکرات ها آغاز شده، بار دیگر واشنگتن به واسطه سفر نتانیاهو به کاخ سفید خبر ساز شده و جنگ غزه در راس اخبار قرار گرفته است. 24 جولای، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر در کنگره حاضر شد و سخنرانی کرد. احتمالا هدف نهایی « بی بی» تضعیف رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده و موضع کامالا هریس، نامزد احتمالی دموکرات ها، خواهد بود. با توجه به اینکه برخی از دموکرات‌ها متعهد شده‌اند در اعتراض به سیاست های اسرائیل در این نشست حضور نداشته باشند؛ این سوال باقی می‌ماند: اکثریت قانونگذاران دموکرات در چنین لحظه ای چگونه عمل خواهند کرد؟

خواب آشفته « بی بی»

فارین پالسی در این باره نوشته، این اولین باری نیست که نتانیاهو اینگونه وارد عرصه سیاست ایالات متحده می شود. در سال 2015، زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، به دنبال به دست آوردن حمایت های داخلی و بین المللی از توافق هسته ای بود؛ توافقی که آمریکا به همراه بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین – با ایران به دست آورده بودند، نتانیاهو در کنگره حاضر شد و برای آسیب رسانده به این توافق و تضعیف جایگاه رئیس جمهوری وقت گام برداشت.  در آن بازه زمانی خشم از نخست وزیر اسرائیل بالا بود و 58 عضو کنگره سخنرانی‌ او را تحریم کردند که از نظر بسیاری تلاشی آشکار برای تأثیرگذاری بر سیاست داخلی ایالات متحده و ماحصل بی‌اعتنایی طولانی‌مدت نتانیاهو به اوباما بود. این سخنرانی در نهایت شکست خورد، توافق هسته‌ای اجرایی شد، با این همه موضع گیری نتانیاهو موجب شد تا در حزب جمهوری‌خواه سطح مخالفت ها افزایش یابد.

بنابراین، در درازمدت، نتانیاهو به آنچه که می‌خواست و برای سیاست شخصی‌اش خوب بود، بدون توجه به اینکه برای امنیت ملی ایالات متحده مضر باشد،دست یافت. حالا نه سال بعد از آن واقعه، نتانیاهو تلاش دارد تا به همان ترفند پیشین متوسل شود.  مسئه امروز جنگ مرگبار او در غزه است که در پی آن شاهد موج عظیمی از مرگ و ویرانی در نوار غزه هستیم که دست کم 38 هزار فلسطینی را قربانی کرد. در طول درگیری، مذاکرات بر سر معاملات احتمالی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها کم رنگ شده، توافق اولیه در نوامبر سال گذشته شکسته شد و از آن زمان چندین بار خشونت ها اوج گرفت.توجه به این نکته مهم است که نخست وزیر اسرائیل با چه مشکلاتی مواجه است. کابینه نتانیاهو ماه هاست که در آستانه فروپاشی قرار دارد. پس از سال‌ها بن‌بست انتخاباتی بی‌سابقه ترین کابینه راست افراطی در تاریخ اسرائیل تعریف شد. «بی بی» سعی کرد از ائتلاف جناح راست استفاده کند تا اصلاحات قضایی رادیکال را بر هم زده و آنگونه که بسیاری می گویند محاکمه اش به اتهام فساد را به تعویق انداخته و به زندان نرود. این تلاش ها زمینه را برای بزرگترین اعتراضات در تاریخ اسرائیل هموار کرد.

whatsapp-image-2024-07-2-2

هم صدایی جمهوری خواهان و نتانیاهو

اعتراض ها بعد از جنگ غزه متوقف شد و بزرگترین رقبای نتانیاهو به کابینه جنگی تحت رهبری « بی بی» ملحق شدند؛ چیزی که در زمان جنگ غیرمعمول نیست. بایدن حتی تنها چند هفته پس از حمله، دعوت نتانیاهو برای سفر تاریخی به اسرائیل را پذیرفت.در هشت ماه بعد، حمایت عمومی ایالات متحده از جنگ تلافی جویانه اسرائیل در غزه به طور قابل توجهی کاهش یافته؛ زیرا ماشین جنگی نتانیاهو در مقیاس وسیعی مرگ و ویرانی در غزه برجای گذاشته است. سازمان ملل گزارش می دهد که از آغاز جنگ ارتش اسرائیل علیه غزه، بیش از 38 هزار فلسطینی کشته و دو برابر تعداد این رقم نیز زخمی شده اند. سیاست اسرائیل منجر به قحطی یا شرایط نزدیک به قحطی شده است؛ زیرا عرضه مواد غذایی و سایر نیازهای اولیه برای زندگی به طور چشمگیری و به شدت کاهش یافته است.

جهان به رویکرد اسرائیل با خشم پاسخ داده است. دیوان بین‌المللی دادگستری دو بار با صدور احکامی از اسرائیل خواسته  که رفتار خود در غزه را تغییر دهد؛ زمینه را برای ارائه کمک های بشردوستانه هموار کرده و حملات خود به رفح را متوقف کند. به گفته گروه‌های حقوق بشر، کابینه نتانیاهو از اجرای این احکام خودداری کرده است. از همین رو دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی درخواست کرده که هم برای نتانیاهو و هم یوآو گالانت، وزیر دفاع، به دلیل نقش شان در جنایات جنگی در غزه، حکم بازداشت صادر شود.

نتانیاهو در شرایطی سخنرانی کرده است که بایدن به صراحت گفته که در باب توقف جنگ توافقی وجود دارد، توافقی که به واسطه اش گروگان ها آزاد و مسیری واقع بینانه برای صلح پایدار ایجاد شود. این مسیر رو به جلو لزوما آسان نیست، اما ممکن است.

حال این سوال پیش می‌آید: چرا در شرایط کنونی نخست‌وزیر اسرائیل به کنگره آمده است؟ پاسخ روشن است: سیاست. اول و مهمتر از همه، سیاست مایک جانسون، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده است، که ظاهراً هدف اصلی اش در اداره مجلس ایجاد تفرقه بین دموکرات ها بر سر اسرائیل است. این گزاره در شرایط کنونی که دموکرات ها درگیر شکاف هستند، میتواند تا حدودی موثر باشد. جانسون با اعلام یکجانبه دعوت خود از نتانیاهو، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات، را با موفقیت به دام انداخت، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات، که به طرز گیج‌آمیزی با امضای مشترک دعوتنامه تنها چند هفته پیش از آن علناً خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل شده بود. با حضور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، در نهایت نام خود را نیز به این دعوت نامه اضافه کرد.اگر شومر و جفریس به سادگی قربانی ترفند سیاسی جانسون برای شرمسار کردن دموکرات ها می شدند، اتفاق بدی بود، اما واقعیت به مراتب بدتر است. آنچه در اینجا دیوانه کننده تر است این است که به نظر می رسد محرک های چنین رویدادی سیاست شخصی نتانیاهو، تلاش ناامیدانه او برای چسبیدن به قدرت و تمایل احتمالی اش برای پیروزی ترامپ در نوامبر است.در همین حال، حمایت ایالات متحده از آتش بس دائمی در غزه، سیاستی که نتانیاهو با آن مخالفت است، بسیار زیاد و دو حزبی است. حال با توجه به اینکه نتانیاهو در داخل محبوب نیست و در سراسر جهان منزوی است، چرا امتیازی چون سخنرانی کنگره در اختیارش قرار گرفت؟ او به شدت برای بقای سیاسی خود می‌جنگد، که احتمالاً آن را راهی برای اجتناب از مسئولیت کیفری داخلی و بین‌المللی می‌داند. خود بایدن اخیراً اشاره کرده که  دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم نتانیاهو به همین دلیل به طور فعال جنگ را طولانی می کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید