استقبال اعراب واسرائیل از بازگشت ترامپ-2

تله اسرائیل برای بایدن/ فرش قرمز تل‌آویو برای ترامپ؛ روزشماری پادشاهی‌های خلیج فارس آغاز شد

کدخبر: ۶۶۳۰۱۸
اقتصادنیوز: گروهی از تحلیلگران با استناد به شعارهای تبلیغاتی بایدن در کارزار 2020 مدعی اند که رئیس جمهوری آمریکا به واسطه خط و نشان کشیدن برای متحدان، کارت برنده حزب دموکرات را سوزانده و از همین رو بسیاری از بازیگرانی که در قاب متحد واشنگتن فعالیت دارند بی صدا خواهان بازگشت ترامپ هستند.
تله اسرائیل برای بایدن/ فرش قرمز تل‌آویو برای ترامپ؛ روزشماری پادشاهی‌های خلیج فارس آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می رسد نامزدی دونالد ترامپ بیشتر از سایر نقاط جهان برای نخبگان حاکم مستقر در بازیگرانی چون اسرائیل و عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فار با اهمیت باشد. با توجه به اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2020 خود به شدت به ریاض تاخت، از همین رو حمایت پادشاهی از ترامپ چندان عجیب نیست، اما در باب اسرائیل با توجه به حمایت بی سابقه بایدن از این بازیگر بعد از حمله 7 اکتبر حماس، نظرسنجی ها نشان می دهد که ترامپ در سرزمین های اشغالی محبوب تر شد. شاید به این دلیل که حزب دموکرات، به ویژه جناح مترقی ، بیشتر از جمهوری خواهان از اسرائیل انتقاد کرده و هر نامزد دموکراتی که جایگزین بایدن شود - مانند کامالا هریس، معاون رئیس جمهور - به احتمال زیاد این پویایی را تغییر نخواهد داد و حتی ممکن است قدرت ترامپ را نیز افزایش دهد.در باب نگاه خاورمیانه به بازگشت تراکپ مرکز عربی واشنگتن دی سی یادداشتی را منتشر کرده، اقتصادنیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه و منتشر می کند. بخش نخست با عنوان «معنای بازگشت ترامپ برای خاورمیانه/ بوی دلارهای آمریکایی عربستان و امارات را از خود بی خود کرد/ چرا پادشاهی های خلیج فارس به کامالا هریس پشت کردند؟» منتشر شد و در ادامه بخش دوم و نهایی آمده است.

روز شماری نتانیاهو برای بازگشت ترامپ

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود به دلیل ارائه هدایای فراوان به اسرائیل در این بازیگر محبوب است. از جمله امتیازهای اهدایی ترامپ عبارتند از انتخاب شرق بیت المقدس به عنوان پایتخت (ادعایی) اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آنجا، به رسمیت شناختن حاکمیت (ادعایی) اسرائیل بر بلندی های جولان سوریه، بستن سرکنسولگری آمریکا در شرق بیت المقدس که عمدتاً به جامعه فلسطینی خدمت می کرد، و بستن دفتر ساف در واشنگتن. تحرکات ترامپ در اسرائیل - حتی خارج از جناح‌های راست‌گرا - چنان مورد استقبال قرار گرفت که نتانیاهو در طول مبارزات انتخاباتی‌اش در سال 2019 بیلبوردهای غول‌پیکری از ترامپ و خودش را به نمایش گذاشت. اما زمانی که نتانیاهو به بایدن برای پیروزی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا تبریک گفت، روابط دو رهبر تیره شد.

چند روز پس از 7 اکتبر، بایدن به اسرائیل پرواز کرد و در آنجا نه تنها رهبران این بازیگر را در آغوش گرفت و با نزدیکان گروگان‌ها ملاقات کرد، با کابینه جنگی اسرائیل نیز دیدار داشت تا اعتقادات دیرینه و عمیق صهیونیستی اش را به رخ بکشد.

این اقدامات و همچنین حمایت او از کمک نظامی بیشتر به اسرائیل، که کنگره در نهایت تصویب کرد، ابتدا جایگاه بایدن در اسرائیل را تقویت کرد. اما، با طولانی شدن جنگ در غزه و افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی، بایدن عملیات نظامی اسرائیل را به چالش کشید تل‌آویو را تحت فشار قرار داد تا اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه ارسال شود.

مواضع رئیس جمهوری آمریکا و توقف کوتاه مدت در ارسال بمب های 500 پوندی به اسرائیل (بمب های 2000 پوندی هنوز در دست بررسی هستند)، ممکن است پایگاه بایدن در سرزمین های اشغالی را تضعیف کند، در یک نظرسنجی در ماه مه مشخص شد که 43 درصد اسرائیلی ها از ترامپ حمایت می کنند و فقط 32 درصد حامی بایدن هستند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی از نتانیاهو خواست تا توافق آتش بس در غزه را تایید نکند زیرا او نمی خواست قبل از انتخابات آمریکا، بایدن پیروز شود. اگرچه اعلامیه 21 ژوئیه بایدن مبنی بر عدم نامزدی مجددش این بحث را مطرح کرد و بن گویر از سوی حزب لیکود نتانیاهو به دلیل پیشنهاد چنین طرحی مورد انتقاد قرار گرفت، نشانه ها حاکی از آن است که نتانیاهو ترامپ را ترجیح می دهد و امیدوار است روابط نزدیک خود را با او احیا کند. این که هریس رویکرد کمی متفاوت در مورد کمپین نظامی اسرائیل در نوار غزه از خود نشان داده ، تنها این تصور را تقویت می کند که رهبر اسرائیل به دنبال پیروزی ترامپ است.

چندین کشور عربی که روابط دیرینه ای با ایالات متحده دارند، از جمله مصر، امارات و بحرین، نسبت به رقابت های ریاست جمهوری ایالات متحده محتاط تر بوده اند، اما احتمالاً بی سر و صدا به دنبال بازگشت ترامپ هستند. این تا حد زیادی به دلیل انتقاد نادر دموکرات ها از وضعیت حقوق بشر در کشورهای اقتدارگرای عرب و اقدامات تنبیهی است که دولت های دموکرات گاه به دلیل سوء استفاده از اپوزیسیون علیه این کشورها اعمال می کنند.

1

هراس از پیروزی هریس

در طول مبارزات انتخاباتی 2020، بایدن در توییتی نوشت که «دیگر چک سفیدی در اختیار دیکتاتور مورد علاقه ترامپ، عبدالفتاح السیسی، حاکم مصر قرار نمی دهد»، بایدن پس از پیروزی بخشی (130 میلیون دلار) از کمک های نظامی را در اختیار گرفت، البته در پاسخ به فشار دموکرات های کنگره ایالات متحده. در مقابل، ترامپ در سال 2016 عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را «مردی فوق‌العاده» خواند و بعداً از او در کاخ سفید پذیرایی کرد، کاری که بایدن انجام نداده است. اما از آنجایی که ایالات متحده برای حل و فصل جنگ غزه به کمک قاهره نیاز دارد، دولت بایدن انتقاد علنی خود از مصر را کنار گذاشته و شخص رئیس جمهوری چندین تماس تلفنی با سیسی در مورد وضعیت غزه داشته است. با این وجود، سیسی و دولتش احتمالاً مشتاق بازگشت دولت ترامپ هستند. به همین ترتیب، بحرین، از زمان سرکوب سال 2011، گهگاه توسط دولت‌های دموکرات مورد انتقاد قرار گرفته ، در حالی که ترامپ در آخرین روز ریاست‌جمهوری خود در ژانویه 2021، به حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، لژیون شایستگی، را اعطا کرد.و در دولت‌های دموکرات، امارات به دلیل اتهامات مربوط به «تسهیل فعالیت اقتصادی روسیه» و نقش آن در جنگ یمن مورد انتقاد قرار گرفته ، در حالی که به نظر می‌رسد این کشور مورد علاقه ترامپ و خانواده‌اش است.

یکی از رهبران عرب که ممکن است بیش از همه دلتنگ بایدن شود، ملک عبدالله پادشاه اردن است که مدت ها رابطه دوستانه ای با رئیس جمهور ایالات متحده داشته است. پادشاه اردن معتقد بود که ترامپ بیش از حد نسبت به نتانیاهو زیاده خواهی می کند و با طرح صلح ترامپ مخالفت داشت. با این حال، اگر ترامپ دوباره بازگردد، پادشاه سعی خواهد کرد با او به توافق برسد، زیرا اگر وضعیت اسرائیل و فلسطین حل نشده باقی بماند، اردن در خطر است. با توجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، رهبران خاورمیانه بهتر است از شرط‌بندی‌های بر سر پیروزی نامزدها خودداری کنند.

به نظر می رسد کامالا هریس حمایت اکثریت نمایندگان دموکرات در کنوانسیون ملی دموکرات ها در شیکاگو را در آگوست آینده به دست می آورد و انتظار می رود که نامزد دموکرات ها شود. اگر او در ماه نوامبر در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، رهبران عرب نه تنها باید با یک رئیس جمهور دموکرات که نزدیک به جو بایدن تعامل داشته باشند بلکه می بایست اولین رئیس جمهور زن آمریکا را تاب بیاورند.

بدیهی است که چند ماه آینده هم برای ترامپ و هم برای هریس بسیار مهم خواهد بود، اما فرایند این کارزار فرصتی را برای رهبران خاورمیانه ایجاد می کند تا ارزیابی انتقادی کنند که چگونه این دو ممکن است منافعشان را محقق کنند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید