پشت پرده ترور اسماعیل هنیه/ نقش آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه

کدخبر: ۶۶۳۳۰۴
اقتصادنیوز: اگر بایدن آتش بس را زودتر تحمیل می کرد، از همه اینها - از جمله خطر کشاندن ایالات متحده به یک جنگ بی معنی دیگر در خاورمیانه - جلوگیری می شد.
پشت پرده ترور اسماعیل هنیه/ نقش آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی برای حکمرانی مسئولانه، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، به تحلیل علت ترور اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس در تهران پرداخت.

به نوشته پارسی، چند نکته در مورد ترور اسماعیل هنیه وجود دارد:

هنوز [به طور رسمی] تایید نشده که آیا اسرائیل هنیه را ترور کرده و این که این کار از طریق حمله هوایی انجام شد. اما اگر چنین باشد، این ترور چندین مزیت را برای نتانیاهو به ارمغان می‌آورد که فراتر از هدف آشکار برای ترور هنیه در پاسخ به 7 اکتبر بود:

1. مذاکرات آتش‌بس را از بین می‌برد

نتانیاهو به طور سیستماتیک مذاکرات آتش‌بس را به هم زده است، زیرا پایان جنگ احتمالاً به زندگی سیاسی او پایان می‌دهد. سیگنالی که او از کامالا هریس دریافت کرد این بود که او به اندازه بایدن در برابر لجبازی‌های نتانیاهو کوتاه نخواهد آمد. این ترور، نتانیاهو را برای چندین هفته، اگر نگوییم ماه‌ها، حفظ می‌کند که طی آن هیچ انتظار جدی برای توافق آتش‌بس وجود نخواهد داشت. بنابراین، جنگ همچنان ادامه خواهد داشت، همانطور که حکومت نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر ادامه خواهد داشت.

خبر مرتبط
دادستانی اطلاعیه داد: هشدار به برهم زنندگان امنیت روانی جامعه بعد از ترور اسماعیل هنیه

اقتصادنیوز: دادستانی کل کشور در پی انجام یک حمله تروریستی در تهران که منجر به شهادت اسماعیل هنیه و یکی از محافظانش شد، اعلام کرد که با افرادی که با اظهارات غیرمسئولانه با انتشار محتوای خلاف واقع اقدام به بر هم زدن امنیت روانی جامعه کنند، براساس قانون اقدام برخورد می‌شود.

2. ممکن است دیپلماسی جدید ایران و آمریکا را از بین ببرد

کارزار انتخاباتی پزشکیان بر روی پلت فرم دیپلماسی تازه ایران و آمریکا  کار کرد. اما با افزایش تنش‌ها پس از ترور، شانس او برای ایجاد یک گشایش دیپلماتیک با ایالات متحده، حداقل در حال حاضر بسته شده است. اسرائیل از اوایل دهه 1990 با دیپلماسی ایران و آمریکا مبارزه کرده و ایجاد بحران.های سیاسی که هزینه آغاز مذاکرات را بالا می.برد، موثرترین راه برای جلوگیری از دیپلماسی بوده است.

3. ممکن است  جنگی که نتانیاهو به دنبال آن بوده آغاز شود

این حمله برای تهران بسیار ناگوار است. اکنون این دیدگاه ایران مبنی بر اینکه پس از بمباران کنسولگری ایران در دمشق توسط اسرائیل در 1 آوریل، بازدارندگی را در برابر اسرائیل بازگردانده است، مورد خدشه قرار گرفته است. در نتیجه احتمال تلافی ایران بسیار زیاد است. در نتیجه، نتانیاهو احتمالاً یک مارپیچ تشدید کننده را به راه انداخته است که می‌تواند منجر به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار شود که احتمالاً ایالات متحده را نیز به درون آن خواهد کشاند. محاسبات این [توهم] است که چنین جنگی بسیاری از دشمنان اسرائیل را نابود و/یا تحقیر خواهد کرد و تعادل جدیدی را در منطقه برقرار می‌کند که سلطه و آزادی مانور اسرائیل را باز می‌گرداند. اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند چنین توازنی برقرار کند، اما محاسبات این است که آمریکا می‌تواند.

خبر مرتبط

4. کامالا هریس را به گوشه رینگ می‌برد

همانطور که اشاره کردم، هریس نشان داده  که موضع سخت‌تری علیه نتانیاهو اتخاذ خواهد کرد. اما اگر نتانیاهو موفق شود قبل از اینکه به طور بالقوه او رئیس جمهور شود، یک جنگ منطقه ای را آغاز کند، نتانیاهو نه تنها ایالات متحده را مجبور به جنگ خواهد کرد، بلکه هریس را نیز در گوشه رینگ قرار داده و توانایی او را برای اتخاذ یک رویکرد سخت‌تر علیه اسرائیل از بین خواهد برد. بایدن داوطلبانه (و احمقانه) بی‌بی را در آغوش گرفت. از طریق این ترور و پیامدهای آن، نتانیاهو ممکن است بتواند هریس را مجبور کند تا او را در آغوش بگیرد.

برای یادآوری: اگر بایدن آتش بس را زودتر تحمیل می کرد، از همه اینها - از جمله خطر کشاندن ایالات متحده به یک جنگ بی معنی دیگر در خاورمیانه - جلوگیری می شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید