هیاهو برای هیچ

بازنده بازی اسرائیل کیست؟/ خیز بایدن برای احیای پروژه ناتوی عربی

کدخبر: ۶۶۴۱۲۶
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران در باب چرایی افزایش تحرکات اسرائیل به نقش دولت بایدن اشاره کرده و براین باورند که ایالات متحده هم صدا با اسرائیل بازی را رقم زده که خود بازنده اصلی اش است.
بازنده بازی اسرائیل کیست؟/ خیز بایدن برای احیای پروژه ناتوی عربی

به گزارش اقتصادنیوز، با ترور اسماعیل هنیه در تهران، خاورمیانه در آستانه جنگ تمام عیار قرار گرفت. درباب این که چگونه اسرائیل منطقه را در آستانه چنین شرایطی قرار داده، میدل ایست المانیتور با انتشار یادداشتی نوشت: یکی از دلایلی که خاورمیانه درموقعیت متزلزل کنونی قرار دارد، رویکرد منفعلانه دولت بایدن در برابر کنش های تهاجمی اسرائیل است. به نوشته این وبگاه خبری بایدن تا به امروز نتوانسته جنگ در غزه را متوقف کرده و به واسطه ان که تحت سلطه لابی های یهودی قرار گرفته، خاورمیانه را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دهد.

بازنده های بازی اسرائیل

این وبگاه خبری در ادامه این یادداشت آورده، بنیامین نتانیاهو توسط یک لابی قدرتمند در ایالات متحده حمایت می شود، به ویژه در محافل تصمیم گیری مانند کنگره. نتانیاهو هم صدا با بایدن، رئیس‌جمهوری منفعل آمریکا، این توان را دارد تا دامنه جنگ را به یمن، سوریه و عراق بکشاند. این امر می تواند ایالات متحده را به به آشوب های منطقه کشانده، و این کشور را درگیر یک جنگ منطقه ای بی سابقه کند و تمرکز واشنگتن از منافع استراتژیک در زمینه رقابت با چین و دیگر بازیگران منحرف کند.

رویدادهای اخیر نشان دهنده کاهش حاکمیت و سلطه ایالات متحده در سطح بین المللی و داخلی است. علیرغم ادعاهای مکرر آمریکا مبنی بر ترویج صلح و مشارکت کشورهای عربی در فرایند عادی سازی، سیاست ادعایی این بازیگر برای تعریف اتحاد عربی و اسرائیل موسوم به «ناتوی عربی» به‌ویژه پس از رویارویی با ایران با اسرائیل به واسطه هدف قرار گرفتن کنسولگری این کشور در دمشق، فعلا پروژه ای شکست خورده است. با این حال، گروهی مدعی اند که این رویارویی موفقیت آمیز بودن تلاش واشنگتن جهت اجرای پروژه ناتوی عربی را نشان داد. اما باید گفت محرک اصلی بازیگران عرب جهت هم صدایی (ادعایی) با اسرائیل جلوگیری از تشدید تنش ها و ورود خاورمیانه به جنگی فراگیر است.

این وبگاه خبری در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: جای تعجب نیست که اولین قربانیان این ماجراجویی به رهبری نتانیاهو، کشورهای عربی باشند و بازنده این رویارویی برتری و حاکمیت در حال فرسایش آمریکا است.

برخی از اعراب در جنگ جهانی دوم، علی‌رغم رویکرد نازی ها، نه به دلیل عشق به نازیسم، بلکه به دلیل نفرت از بریتانیا و استعمار بریتانیا، با آلمان نازی همسو شدند.فارغ از این ها باید گفت بعید نیست اسرائیل که فارغ از قوانین و هنجارهای بین المللی اسماعیل هنیه و فؤاد شکر رهبر حزب الله در پایتخت های مستقل را ترور کرد و از خطوط قرمز رد شد، به اقدامات محرک دیگری نیز دست بزند.از همین رو ایالات متحده به جای فشار بر اسرائیل برای احترام به حاکمیت کشورها و هنجارهای بین‌المللی، به این بازیگر مشروعیت داده و تلاش هایش جهت نقض حاکمیت و ارتکاب جنایات را تایید می کند.

هزینه این اقدامات در سطح منطقه ای و بین المللی و تأثیر آن بر صلح برای واشنگتن بسیار بالا خواهد بود.به ادعای میدل ایست المانیتور بعید به نظر می رسد که امروز فرصتی برای صلح، آتش بس محدود یا معامله تبادل اسرا در نوار غزه وجود داشته باشد. اسرائیل اطلاعات نادرستی در مورد وقایع 7 اکتبر منتشر کرده است، ادعاهایی که صحت ندارد.

علاوه بر این رویکرد این بازیگر پس از هفت اکتبر نشان می دهد که تل آویو خواهان صلح و آتش بس نیست و این توان را دارد تا از انفعال آمریکا و اروپا فرصت سازی کرده و جنگی در مقیاس جهانی را رقم بزند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید