معمای سفری پرحاشیه

نقاب واشنگتن در ترور اسماعیل هنیه؛ پشت پرده سفری که معادلات خاورمیانه را تغییر داد/ تکرار تراژدی عراق به دست نتانیاهو؟

کدخبر: ۶۶۴۵۵۶
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران مدعی اند که نتانیاهو در جریان سفر به واشنگتن مجوز برای رویارویی تمام عیار را دریافت کرد. به ادعای این گروه، حملات اسرائیل به بندر الحدیده در یمن، بلندی‌های جولان و بیروت مقدمه‌سازی برای تنش‌زایی و زمینه‌سازی جهت رویارویی تمام عیاری است که می‌تواند تراژدی پرهزینه عراق را برای واشنگتن تکرار کند.
نقاب واشنگتن در ترور اسماعیل هنیه؛ پشت پرده سفری که معادلات خاورمیانه را تغییر داد/ تکرار تراژدی عراق به دست نتانیاهو؟

به گزارش اقتصادنیوز، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده بعد از واکنش ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه و فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله، موضع واشنگتن را عریان کرد و بار دیگر از حمایت تزلزل ناپذیر آمریکا از گفت.

این در حالی است که تحرکات نظامی اسرائیل افزایش یافته است. در همین راستا گروهی از تحلیلگران با استناد به سخنرانی خصمانه بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا مدعی اند که «بی بی» با چراغ سبز قانونگذاران مشوق خود چراغ سبز آغاز رویارویی منطقه ای را دریافت کرد.

این گروه با استناد به تحولاتی چون حمله هوایی گسترده اسارئیل به بندر الحدیده یمن، انفجارهای مجدال شمس واقع در بلندی های جولان و پس از آن حمله به حومه جنوبی بیروت، مدعی اند که تمامی این فعل و انفعال ها مقدمه ای بود برای عبور از خط قرمزی چون ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ گزاره ای که ماحصل آن چیزی نبود جز تشدید و تصاعد تنش.

معمای سفر نتانیاهو به واشنگتن

میدل ایست آی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به سخنرانی نتانیاهو در کنگره و دیدارهایش با جو بایدن و کامالا هریس، مدعی است که نخست وزیر اسرائیل در این سفر چراغ سبز را برای تشدید تنش ها در خاورمیانه به دست آورد.

با این حال، صرف نظر از آنچه پشت درهای در جریان بوده و هست، نتانیاهو اهداف خود را برای یک رویارویی همه‌جانبه بدون بر زبان آوردن عبارات نامشخص در کنگره بیان کرد. به ادعای ناظران او به دنبال رویارویی با ایران هست تا به این‌گونه بتواند جنگ در غزه را طولانی تر کند.

حال سوالی این است؛ اسرائیل چه دروغ هایی را به خورد کنگره داد تا توانست پلن حیله گرایانه اش را بفروشد؟ در وهله اول باید گفت، نخست وزیر اسرائیل در شرایط کنونی درگیر چند پرونده فساد هست و همزمان به دلیل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط دادگاه کیفری بین المللی (ICC) تحت تعقیب قرار دارد، با این حال آمریکا از او دعوت کرد تا به واشنگتن آمده و برای چهارمین بار در طول ریاستش در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند. او در حقیقت رکورد وینستون چرچیل را هم زد، دولتمرد امپریالیست بریتانیا و یکی از رهبران نمادین جنگ جهانی دوم، که در طول مدت رهبری اش سه بار در کنگره ایالات متحده سخنرانی کرد.

نکته قابل تامل این است که نتانیاهو هر چهار بار در زمان ریاست چهره‌ای دموکرات در آمریکا به کنگره دعوت شد، نخست‌وزیر جنگ‌جوی اسرائیل توسط روسای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در دوره روسای جمهور بیل کلینتون در سال 1996، باراک اوباما در سال‌های 2011 و 2015 و جو بایدن در سال 2024 به کنگره آمد و سخنرانی کرد.

این نشان از تلاش جمهوری خواهان برای بازی کردن با کارت اسرائیل جهت تضعیف رقبای دموکراتشان است. پیشتر نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل نقشه ادعایی در دست داشت که در آن از هند و خلیج فارس تا امارات، عربستان سعودی و اردن و بندر حیفا در اسرائیل خطی کشیده شده بود که تا اروپا ادامه داشت. نتانیاهو آن را کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (Imec) نامید و به خود می بالید که اسرائیل نقش محوری را در این ساختار جدید ژئوپلیتیک ایفا خواهد کرد. اما نتانیاهو در جریان سخنرانی اش در کنگره، صرفا تلاش داشت تا شکست اطلاعاتی اسرائیل به واسطه حمله هفتم اکتبر حماس و همچنین کشتار فلسطینی ها در غزه را کم رنگ جلوه دهد.

AP24207622508837-e1721973104204

پس‌لرزه‌های یک تراژدی

نتانیاهو در کنگره صراحتا اعلام کرد که جنگ متوقف نمی شود مگر اینکه به ادعای او آنچه که «پیروزی کامل» می داند، حاصل شود.مراد « بی بی» تسلیم کامل حماس و ازاد شدن تمامی گروگان های اسرائیلی است. این عبارات نشان داد که اسرائیل واقعیت‌های میدانی را لحاظ نمی کند، بالاخص این واقعیت که اسرائیل بعد از ده ماه جنگ در غزه هنوز نتوانسته حماس را متوقف کند.

میدل ایست ای در بخش دیگری از یادداشت خود آورده، سخنرانی نتانیاهو در کنگره اقدامی بی شرمانه بود که توسط رهبر اسرائیل و نزدیکانش در ایالات متحده، بالاخص لابی اسرائیل، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (Aipac) حمایت شد.

به ادعای این نشریه، هدف اصلی از برگزاری چنین نمایشی ارسال تصویری از یک رهبر قوی و سرکش برای افکار عمومی شکاک و متزلزل اسرائیل بود.نتانیاهو دستاورد سیاسی و نظامی در غزه نداشته و برای تغییر مسیر تمایل ندارد، او در عوض تلاش کرده تا درگیری را تشدید کند و ایالات متحده را به یک جنگ منطقه‌ای بکشاند. با این حال، ایالات متحده بارها ادعا کرده که به هر قیمتی مانع از رویارویی تمام عیار در خاورمیانه شود، زیرا این رخداد مسئولیت های جهانی این بازیگر را مختل کرده و استراتژی های ژئوپلیتیک واشنگتن را از مسیر خارج می کند. همچنین می تواند منجر به شکست قاطع دموکرات ها در انتخابات نوامبر شود.

با این حال نخست وزیری اسرائیل بر وقوع این جنگ اصرار دارد. نتانیاهو با اشاره به تسلیح متحدانش توسط آمریکا در طول جنگ جهانی دوم، مدعی شد که هراندازه اسرائیل سریعتر بتواند تسلیحات دریافت کند، سریعتر می تواند کار را به پایان برساند. با این همه او زیرکانه به هم صدایی ایالات متحده با خود اشاره ای نکرد و نگفت متفقین بدون حمایت واشنگتن نمی توانستند پیروز شوند.

او بار دیگر انگشت اتهام را به سمت ایران و محور مقاومت نشانه رفت و به سان گذشته خط و نشان کشید، اما نگفت که سیاست های اعلامی اش در غزه زمینه را برای وقوع چنین تنش هایی در خاورمیانه هموار کرده است. ناظران با استناد به حملات اسرائیل به یمن، سوریه و لبنان مدعی اند که بخشی از پلن اسرائیل که همانا آغاز رویارویی تمام عیار است، کلید خورده، تل آویو به نظر متعهد به آغاز جنگ فراگیر است تا پای واشنگتن را به میدان باز کند.

فعلا بیش از 12 ناو جنگی آمریکایی در دریای مدیترانه و خلیج فارس مستقر شدند تا شاید بار دیگر تراژدی عراق را برای خود با هزینه بالا تکرار کنند. سال 2007 جان میر شایمر و استفان والت در کتاب مشترک خود تحت عنوان « لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» استدلال کردند که تنها توضیح قابل قبول برای توجیه سیاست های فاجعه بار ایالات متحده در خاورمیانه، تسلیم شدن سیاستمداران امریکایی در برابر سیاست ها و منافع اسرائیل هست، سیاست هایی که غالبا با منافع استراتژیک و اصول اعلام شده این بازیگر در تضاد قرار دارد.پیشتر از این دو، پت بوکانان در سال 1992 از نفوذ آسپک نوشت و کنگره را بخشی از سرزمین های اشغالی خواند. حالا به نظر می رسد نمایش نتانیاهو در کنگره شاهدی است بر این ادعا.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید