تل آویو در وحشت

گزینه‌های ایران و حزب الله برای پاسخ به اسرائیل/ کابینه نتانیاهو آماده باش شد؛ رویارویی تمام عیار در خاورمیانه؟

کدخبر: ۶۶۴۵۷۱
اقتصادنیوز: همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها در خاورمیانه و عزم ایران و حزب‌الله برای پاسخ به اسرائیل، تل‌آویو در آماده‌باش قرار گرفته و تحلیلگران تلاش دارند تا سناریوهای احتمالی در ارتباط با گزینه های ایران و مقاومت و اسرائیل را ارزیابی کرده و بدین طریق تصویری مبهم از آینده خاورمیانه ارائه دهند.
گزینه‌های ایران و حزب الله برای پاسخ به اسرائیل/ کابینه نتانیاهو  آماده باش شد؛ رویارویی تمام عیار  در خاورمیانه؟

به گزارش اقتصادنیوز، به ادعای ناظران اسرائیل در حال آماده شدن برای پاسخی بزرگ از سوی ایران است، از همین رو تنش ها در خاورمیانه در سطح بی سابقه ای قرار دارد. ایالات متحده جت های جنگنده و ناو های جنگی اش را به خاورمیانه فرستاده در حالی که بریتانیا گفته کشتی های نیروی دریایی سلطنتی و هلیکوپترهای RAF در حالت آماده باش هستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به همتایان خود در گروه هفت گفت که پاسخ ایران و حزب الله به اسرائیل ممکن است اواخر هفته جاری آغاز شود.با این همه پیش‌بینی‌های رسانه‌ها درباره زمان‌بندی این حملات همچنان مبهم است و ادعاها درباره زمان از «قریب‌الوقوع» تا «در روزهای آینده» متغیر است.

تل آویو در آماده باش

به نوشته نشریه تلگراف، ایران با داشتن بیش از سه هزارموشک بالستیک این پتانسیل را دارد که خسارات جدی به تل آویو وارد کند. ماه آوریل، تهران بیش از 300 هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز و موشک بالستیک به سمت اسرائیل پرتاب کرد. همزمان حزب الله و انصار الله یمن نیز حملاتی انجام دادند.

به ادعای این نشریه در آن بازه زمانی بخش زیادی از پرتابه های ایران رهگیری شد اما امروز قدرت یک موشک بالستیک ایران برای اسرائیل می تواند بسیار پرهزینه باشد. این نشریه در ادامه مدعی است که پهپادهای پیشرفته ایران می توانند به اسرائیل برسند. برخی می توانند بمب های هدایت شونده دقیق پرتاب کنند، در حالی که برخی دیگر مانند پهپاد شاهد-136 "کامیکازه" 20 تا 40 کیلوگرم (44 تا 88 پوند) مواد منفجره حمل می کنند.اسرائیل همچنین منتظر حملات سایبری علیه زیرساخت های حیاتی اش است. اگر ایران یک حمله سایبری موفقیت آمیز انجام دهد، شاید باید در انتظار پاسخ ادعایی اسرائیل بود.

همزمان حزب الله لبنان نیزمتعهد شده تا به ترور فواد شکر، فرمانده ارشد خود و همچنین ترور اسماعیل هنیه پاسخ دهد. این گروه از 7 اکتبر تاکنون نزدیک به هفت هزار موشک ضد تانک، موشک و پهپاد به سمت شمال سرزمین های اشغالی پرتاب کرده است. حالا با ترور فواد شکر، سطح تنش میان حزب الله و اسرائیل نیز به شکلی بی سابقه افزایش یافته است. به ادعای تلگراف، تخمین زده می شود که حزب الله 150 هزار موشک در اختیار دارد که 45 هزار راکت آن می تواند به تل‌آویو برسد. پیشرفته‌ترین موشک‌ها با هدایت دقیق هستند و تهدیدی مهم به حساب می آیند.در حالی که سیستم پدافند هوایی اسرائیل کارآمد بوده است، کارشناسان می‌گویند که حمله تمام عیار حزب الله با هدف قرار دادن مکان های حساس در اسرائیل باعث تخریب و تلفات گسترده خواهد شد.حزب الله از 7 اکتبر چندین ویدئوی تبلیغاتی با تصاویر ماهواره ای از سایت های حساس اسرائیل از جمله پایگاه های ارتش، راکتور هسته ای دیمونا و فرودگاه منتشر کرده است.

1

گزینه های احتمالی برای پاسخ به اسرائیل

ماه ژوئن، حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله گفت که در صورت ماجراجویی تل آویو، هیچ مکانی در اسرائیل امن نخواهد بود و در صورت وقوع رویارویی تمام عیار، این گروه متوقف نخواهد شد. اسرائیل نگران است که پالایشگاه های نفت، سکوهای گاز، بیمارستان ها، نیروگاه ها و مناطق غیرنظامی مورد حمله موشک های هدایت شونده جی پی اس قرار گیرند.

حزب الله همچنین دارای زرادخانه وسیعی از هواپیماهای بدون سرنشین است که مرتباً از آنها برای حمله به اسرائیل استفاده می کند. اگر حزب الله بخواهد مرکز اسرائیل و اماکن غیرنظامی را هدف بگیرد، احتمالاً شاهد وقوع رویارویی تمام عیار خواهیم بود. تلگراف در ادامه این گزارش ادعایی آورده، هنوز مشخص نیست که ایران به اسرائیل چگونه پاسخ می دهد. این احتمال وجود دارد که اعضای محور مقاومت از متحدان ایران مستقر در لبنان، یمن، عراق و سوریه به شکلی مستقل یا هم صدا با ایران اسرائیل را هدف قرار دهند. به ادعای ناظران اگر محور مقاومت مستقلا پاسخ دهند، سیگنا برای اسرائیل ارسال می شود که ایران خواهان تصاد تنش یا رویارویی تمام عیار نیست.

براساس گزارش‌های ادعایی، اسرائیل از ترس نفوذ اعضای مقاومتی که توسط حماس و ایران حمایت می شوند، سربازان خود را در شهرهای نزدیک کرانه باختری مستقر کرده است. اسرائیل همچنین برای حملات دیگر اعضای مقاومت مستقر در در عراق، سوریه و یمن نیز آماده می شود. انصار الله یمن از نوامبر سال گذشته بیش از 200 پهپاد و موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرده اند. در ماه ژوئیه، یک غیرنظامی اسرائیلی در تل آویو توسط پهپاد پرتاب شده توسط این گروه کشته شد.به ادعای ناظران، از میان همه گزینه‌های ایران، حملات از سوریه، عراق و یمن برای اسرائیل کم هزینه است و این بازیگر را به لحاظ دفاعی در موقعیت مطلوب قرار می دهد.

tensions-escalate-as-iran-and-hezbollah-may-prepare-for-attack-on-israel-1722764143-7769

بریتانیا در ماه آوریل به اسرائیل برای دفاع از خود در برابر پرتابه های ایران کمک کرد و حالا انتظار می‌رود این بار نیز علیرغم تنش‌های بین دو بازیگر از همین تاکتیک پیروی کند.در همین راستا کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی و هلیکوپترهای RAF به همراه ناوشکن HMS Duncan، ناوشکن Type-45 و RFA Cardigan Bay، یک کشتی ترابری در شرق مدیترانه در حالت آماده باش هستند. دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه گفت که بریتانیا «مقامات کنسولی اضافی، نیروهای مرزی و پرسنل نظامی بریتانیا را به منطقه فرستاده است» اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. ایالات متحده نیز مدعی است که یک ناو هواپیمابر و هواپیماهای جنگی را برای "هر امکانی" می فرستد.

به ادعای تلگراف، عامل تعیین کننده در واکنش اسرائیل تلفات غیرنظامی و آسیب به زیرساخت های این بازیگر خواهد بود. بسته به مقیاس پاسخ، اسرائیل مدعی است که سناریوهایی را در نظر دارد. به ادعای ناظران حمله ادعایی اسرائیل به ایران به واسطه مسافت زیاد میان دو بازیگر گزینه دشواری است، هرچند که تل آویو مدعی است که یکی از گزینه هایش حمله ادعایی به تاسیسات ایران است.

در حالی که بسیاری از اسرائیلی‌ها، از جمله وزرای کابینه، خواستار رویارویی تمام عیار با حزب‌الله برای بازگرداندن امنیت به شمال سرزمین های اشغالی شده‌اند، نتانیاهو تصمیم گرفته درگیری در چند جبهه را مهار کند.اما ارزیابی فعلی در میان کارشناسان اسرائیلی این است که حمله مستقیم ایران و حزب‌الله به سایت‌های غیرنظامی، گزینه‌ای جز آغاز یک رویارویی تمام عیار را برای نتانیاهو باقی نمی‌گذارد. همانطور که تلگراف هفته گذشته گزارش داد، تصمیم جو بایدن جهت کناره گیری از رقابت های ریاست جمهوری، نتانیاهو را جسور کرده تا اقدامات تهاجمی تری علیه ایران انجام دهد. گفته می‌شود که نخست‌وزیر اسرائیل بر این باور است که بایدن امروز با خیال آسوده تر کنار تل آویو قرار خواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید