اسرائیل در انزوا

واشنگتن پست فاش کرد: محاسبات اسرائیل برهم خورد/ از بلوف آمریکایی تا چندصدایی اعراب علیه تل‌آویو

کدخبر: ۶۶۵۳۵۹
اقتصادنیوز: واشنگتن پست با انتشار گزارشی فاش کرد که اسرائیل علاوه بر این که درگیر چالش های دفاعی در برابر پاسخ احتمالی ایران است، به خوبی نمی‌تواند روی حمایت‌های ایالات متحده و حتی اعراب برای رهگیری پرتابه‌های تهران حساب باز کند.
واشنگتن پست فاش کرد: محاسبات اسرائیل برهم خورد/ از بلوف آمریکایی تا چندصدایی اعراب علیه تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز، نشریه واشنگتن پست با انتشار یادداشتی مدعی شد در حالی که اسرائیل برای پاسخ ایران آماده می شود، مقوله هایی همچون «سوخت‌رسانی به جت‌های جنگنده»، «قرار دادن باتری‌های دفاع هوایی» و «هماهنگی با واشنگتن در باب استقرار تجهیزات نظامی ایالات متحده» در کنار گزاره هایی چون «واکنش ائتلاف عربی به رهبری آمریکا جهت رهگیری پرتابه های ایران» به چالش این بازیگر تبدیل شده است. به ادعای این نشریه، اتحادی مخفیانه که زمانی شامل اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود، شب 13 آوریل بیش از 300 موشک و پهپاد پرتابی ایران به سوی اسرائیل را رهگیری کرد. پس از دهه ها این اولین رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل قلمداد می شد.

اسرائیل در انزوا

به ادعای واشنگتن پست، در آن بازه زمانی فرمانده ارتش اسرائیل این همکاری(ادعایی) و به نوعی هموار کردن راه برای «فرصت های جدید جهت همکاری در خاورمیانه» ستود. جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز مدعی شد که این پیام قوی درباره جایگاه اسرائیل در منطقه است. چهار ماه بعد، پس از ترور اسماعیل هنیه و تاکید تهران مبنی بر پاسخ به این بازیگر، تل‌آویو در انزوایی جدی قرار گرفته است که به گفته تحلیلگران نظامی این گزاره می تواند اسرائیل را آسیب پذیرتر کند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که حتی با حمایت آمریکا، سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل نتوانند به طور کامل با حمله ای گسترده و هماهنگ مقابله کنند. بنیامین نتانیاهو فارغ از فشارهای واشنگتن و درخواست فرماندهان نظامی خود، از موافقت با آتش بس و توافقنامه آزادی گروگان در غزه خودداری کرده است. این در حالی است که ترور اسماعیل هنیه - مذاکره کننده اصلی حماس - خشم مقامات آمریکایی و رهبران عرب را برانگیخت. این گروه از بازیگران که معتقد بودند مذاکرات در مرحله حساسی است. در حالی که اسرائیل نقش خود را در این ترور نه تایید و نه رد کرده ، اما بلافاصله بعد از آن، مقام های آمریکایی صراحتا اعلام کردند که تل‌آویو در این ماجراجویی نقش داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز، واشنگتن پست در ادامه مدعی شد، حتی در ماه آوریل، کشورهای عربی نقش خود در رهگیری پرتابه های ایران را کم اهمیت جلوه دادند، بازیگرانی که در برابر کشتار غزه  به شکلی ضمنی در کنار اسرائیل قرار داشتند حال به ادعای ناظران به واسطه هراس از رویکرد انتقامی تهران تلاش داشتند خود را در حاشیه قرار دهند. امروز این نگرانی‌ها عریان‌تر شده و کشورهای عربی سعی کرده‌اند علناً از هرگونه دخالت در دور بعدی خشونت فاصله بگیرند.

به نوشته واشنگتن پست اردن و عربستان سعودی اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند حریم هوایی شان به میدان نبرد تبدیل شود. مصر نیز اعلام کرده در ائتلافی با هدف خنثی کردن حملات ایران مشارکت نخواهد داشت.یکی از سیاستمداران ارشد اسرائیلی که برای تعریف ائتلاف منطقه ای خیز برداشته، به شرط ناشناس بودن به واشنگتن پست گفت، موضع کشورهای عربی بسیار نگران کننده است. به ادعای او، در شرایطی که بازیگران عرب به دنبال مهار پیشرفت برنامه موشکی ایران هستند، اما رابطه ای شان با اسرائیل شکننده است و تنها یک با در مقیاس وسیع( حمله اوریل) به آزمون گذاشته شده است.او اذعان کرد که در مواجهه با دورنمای جنگ همه جانبه، «اسرائیل کاملاً به تنهایی عمل می کند».

download

تکیه بر باد

کربی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما به شدت درگیر رویکرد دیپلماسی هستیم تا از تشدید تنش جلوگیری کنیم. با این همه اگر اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد، ایالات متحده به خوبی می تواند از این بازیگر دفاع کند».

پاسخ تهران به اسرائیل و در واکنش به حمله این بازیگر به کنسولگری ایران در دمشق به خوبی طراحی شده بود. حالا گروهی مدعی اند که پاسخ اخیر ایران می تواند ناگهانی و در مقیاس بزرگرتر و طولانی تر، چند روز طول بکشد.به ادعای این نشریه پاسخ تهران می تواندرگبار هماهنگ از جهت های مختلف باشد، به بیانی دیگر تهران هماهنگ با اعضای محور مقاومت مستقر در عراق، یمن، سوریه و لبنان تل آویو را هدف قرار دهد. طی ده ماه گذشته، حزب‌الله لبنان از پهپادهای انفجاری پرسرعت برای حمله به سایت‌های نظامی اسرائیل استفاده کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز و بر اساس ادعای واشنگتن پست، کارشناسان تسلیحاتی می گویند که چنین پهپادی در صورت پرتاب می تواند خطر بزرگی را به همراه داشته باشد.حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: «پاسخ ما در راه است و قوی، این پاسخ تأثیرگذار خواهد بود و مؤثر ».حزب الله همچنین می‌تواند از مهمات دوربردی که اختیار دارد استفاده کند، تجهیزاتی که هرگز به‌صورت عمومی نمایش داده نشده است. رهگیری چنین رگباری احتمالاً برای اسرائیل هزینه بالایی دارد، گنبد آهنین برای هر رهگیری حدود 30 هزار دلار هزینه تحمیل می کند.علاوه بر این، ارو 3 که برای سرنگونی موشک های بالستیک طراحی شده نیز برای هر رهگیری حدود 3 میلیون دلار هزینه دارد.

به گفته یوئل گوزانسکی، یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی اسرائیل که اکنون در قامت پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو فعالیت دارد، براساس ارزیابی های اسرائیل حزب الله حمله را آغاز خواهد کرد و احتمالاً تل آویو را هدف قرار خواهد داد و در این مسیر از موشک های هدایت شونده استفاده می کند.به ادعای او، بدترین سناریو ممکن است حمله چند جبهه ای از سوی اعضای مقاومت نزدیک به ایران باشد؛ حمله ای که برای به چالش کشیدن محدودیت های سیستم های اسرائیل طراحی شده و می تواند آن را نابود کند. پس اسرائیل برای دفاع به ائتلاف منطقه متکی است. گوزانسکی مدعی شد که اسرائیل به حزب الله و ایران اطلاع داده که ضربه زدن به مراکز جمعیتی غیرنظامی خط قرمز خواهد بود و پاسخ قاطعانه ای را در پی خواهد داشت.یوآو گالانت، وزیر دفاع، در پیامی به زبان عربی که روز پنجشنبه ایکس منتشر شد، هشدار داد: «اگر حزب‌الله به حملات خود ادامه دهد، اسرائیل با تمام توان با آن مبارزه خواهد کرد».

w980-p16x9-2024-04-13T231442Z_1725634400_RC2Y57ASX8KC_RTRMADP_3_ISRAEL-PALESTINIANS-IRAN

رسانه های اسرائیلی روز دوشنبه پس از دیدار نتانیاهو با روسای دفاعی خود مدعی شدند که اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که حمله قریب الوقوع است، ممکن است گزینه حمله پیشگیرانه را در نظر بگیرد. این سیاستمدار ارشد اسرائیلی ادعا کرد: «اسرائیل هنوز به این نتیجه نرسیدهف اما رویدادهای آینده غیر قابل پیش بینی است».

ژنرال مایکل ای کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این هفته برای دومین بار در سرزمین های اشغالی بود تا درباره هماهنگی نظامی گفتگو کند. تجهیزات نظامی تازه مستقر شده ایالات متحده شامل اسکادران F-22 Raptors، رزمناوهای دریایی و ناوشکن ها و ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن و کشتی های همراه در خاورمیانه مستقر شدند تا جایگزین گروه حمله ناو دیگری شود که منطقه را ترک خواهد کرد.اسرائیل زیو، ژنرال بازنشسته مدعی شد که ایالات متحده از ماه آوریل در حوزه دیپلماسی فعالیت های جدی داشته، اما این بازیگر همچنین می داند که جنگ منطقه ای بر اقتصاد تأثیر می گذارد و به نفع آنها است که تشدید تنش ها را متوقف کنند». اما او از رهبران اسرائیل خواست که حمایت آمریکا را بدیهی تلقی نکنند: « من فکر می‌کنم اسرائیل ممکن است اشتباه کند و وارد یک جنگ منطقه‌ای شود با این فرض که تجهیزات و حمایت ایالات متحده را در اختیار دارد». او همچنین پیش‌بینی کرد که اسرائیل برای حفظ ائتلاف منطقه‌ای خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد، «زیرا همه بازیگران آماده همکاری با نتانیاهو نیستند».

عبدالله الجنید، تحلیلگر سیاسی در بحرین، به واشنگتن پست مدعی شد« کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان با اسرائیل برای مهار حملات ایران مشارکت دارند، اما هر ائتلاف بلندمدت مستلزم پیشرفت به سوی راه حلی بین اسرائیل و فلسطینی ها است - که نتانیاهو متحدان راست افراطی اش از تن دادن به این راه حل سرباز می زنند. ناسازگاری آنها تلاش های مورد حمایت ایالات متحده برای گسترش توافقات عادی سازی بین اسرائیل و همسایگان عربش از جمله عربستان سعودی را متوقف کرده است.»

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید