آیا اصولگرایان در کابینه پزشکیان نقش اساسی دارند؟

کدخبر: ۶۶۵۸۱۴
پزشکیان در روزهای اخیر و در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بارها تاکید کرد که به دنبال کابینه‌ای فراجناحی است و می‌خواهد دولتش دولت وفاق ملی باشد.
آیا اصولگرایان در کابینه پزشکیان نقش اساسی دارند؟

به گزارش اقتصادنیوز،‌ روزنامه اعتماد نوشت: با این وجود با توجه به اینکه پزشکیان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات بود و عالی‌ترین تشکل اصلاح‌طلبی یعنی جبهه اصلاحات در نهایت او را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرد و احزاب اصلاح‌طلب از او حمایت کاملی داشتند این تصور به وجود آمده بود که کابینه پزشکیان کابینه‌ای از جنس اصلاحات با چهره‌هایی تحول‌خواه باشد.

اعلام اسامی وزرای پیشنهاد اما این چشم‌انداز را با تغییراتی مواجه کرد، اگر چه اخبار رسمی و غیررسمی و شنیده‌های مختلف و بعضا گفت‌وگوهای اعضای ستاد او در روزهای اخیر حاکی از برخی «بسته بودن دست‌ها» در معرفی و یا گرفتن تایید و استعلام وزرا حکایت داشت.

بر اساس لیست تحویل داده شده توسط شهرام دبیری، معاون پارلمانی پزشکیان به مجلس دوازدهم، تقریبا یک چهارم وزرای پیشنهادی پزشکیان در دولت رییسی حضور داشته‌اند. در مقابل این سهم 25 درصدی، عباس صالحی، حسین سیمایی‌صراف، محسن پاک‌نژاد، عباس عراقچی، علیرضا کاظمی، رضا صالحی امیری و احمد میدری، هفت وزیر پیشنهادی جدید در دولت اول و دوم روحانی، به عنوان وزیر یا معاون وزیر نقش داشته‌اند.

منتقدان به حضور چهره‌های اصولگرا یا وزرای دولت سیزدهم می‌گویند دادن این اندازه سهم به اصولگرایان و آن هم اصولگرایانی که در دولت سیزدهم مسوولیت داشتند یا نزدیکان و منتسبان دور و نزدیک محمدباقر قالیباف - به عنوان رقیب انتخاباتی پزشکیان - هستند منطقی نبوده است. در مقابل برخی نیز می‌گویند یک چهارم وزرای پیشنهادی آن هم برای وزارتخانه‌هایی همچون اطلاعات و دادگستری مساله خاصی تلقی نمی‌شود.

سیداسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت رییسی هم همین مسوولیت را داشته و امین حسین رحیمی که در دولت سیزدهم وزیر دادگستری بود، برای تصدی همین وزارتخانه به مجلس معرفی شده است.

عباس علی‌آبادی، سومین چهره‌ای است که توسط دولت پزشکیان برای وزرات نیرو پیشنهاد شده است و در دولت قبل وزیر صمت (صنعت، معدن، تجارت) بوده است. علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم در سال ۱۴۰۰ و بعد از آنکه وزیر پیشنهادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد با حکم رییس دولت سیزدهم سرپرست این وزارتخانه شد.

احمد دنیامالی گزینه پیشنهادی ورزش و جوانان یکی از سرسخت‌ترین حامیان قالیباف است که سبقه فعالیت در معاونت وزارت راه دولت محمود احمدی‌نژاد را دارد. او در روزهای تبلیغات و رقابت‌های ریاست‌جمهوری صراحتا از قالیباف حمایت کرد.

رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای راهبری دولت چهاردهم، درباره ترکیب کابینه در مطلبی نوشته است: «هفت نفر از وزرا در لیست شورای راهبری نبودند» و «در این دولت مهم‌ترین وزارتخانه‌ها به جریان اصولگرا داده شده است.»

این عضو شورای راهبری دولت تاکید کرد: «امیدوارم که جریان رقیب و شکست ‌خورده در انتخابات قدر این همه از خودگذشتگی پزشکیان را بداند.»

نکته دیگر درباره کابینه معرفی شده بررسی مساله جوانگرایی در آن است. پزشکیان دو وزیر متولد سال 1355 به مجلس معرفی کرده است اما بر اساس بررسی رسانه‌ها میانگین سنی کابینه حول و حوش 60 سال است. خبرگزاری ایسنا نوشت که متوسط سن وزرای کابینه معرفی شده توسط پزشکیان 59.7 سال است.

گزینه‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات متولدین سال 1355 هستند و خبری از دهه 60 در کابینه او نیست.

نکته دیگر که باعث طرح نقدهایی به ترکیب فعلی کابینه شده موضوع عدم حضور وزیری از اهل سنت است. این انتقاد را محسن بیگلری در جلسه علنی روز گذشته مجلس مطرح کرد و گفت: «هموطنان کرد و اهل سنت با هزاران امید به شما رای داده‌اند، اما امروز که نوبت پاسخگویی شما بود، نه اهل سنت و نه کردها سهمی نداشتند.»

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید