نخست وزیر مستعفی بنگلادش بیانیه داد/ خواهان عدالت هستم

کدخبر: ۶۶۶۲۱۷
اقتصادنیوز: نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش اولین بیانیه رسمی خود را پس از کناره‌گیری از سمتش صادر کرد و خواستار پاسخگویی مسوولین درباره خشونت‌ها و خرابکاری‌ها در جریان اعتراضات دانشجویی علیه سهمیه‌های شغلی دولتی شد.
نخست وزیر مستعفی بنگلادش بیانیه داد/ خواهان عدالت هستم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شیخ حسینا نخست وزیر مستعفی بنگلادش در بیانیه‌ای که امروز (سه‌شنبه) توسط سجیب احمد وازد پسر وی منتشر شد، اعلام کرد: پدر ملت بنگلادش، شیخ مجیب الرحمن که تحت رهبری او به عنوان یک ملت مستقل عزت‌نفس و هویت خود را به دست آوردیم، به شدت مورد توهین قرار گرفته است، به خون میلیون‌ها شهید توهین شده است. من از هم‌وطنانم عدالت را خواستارم.

شیخ حسینا در این بیانیه اعلام کرد: از ماه ژوئیه (تیرماه)، خشونت، آتش‌سوزی و تروریسم که زیر پوست اعتراضات پنهان شده بود، جان بسیاری از هم‌وطنان بی‌گناه را گرفته است. من تسلیت و دعای خود را برای قربانیان از جمله دانش‌آموزان، معلمان، افسران پلیس، روزنامه‌نگاران، فرهنگیان، اعضای عوامی لیگ و تمامی کسانی که از این وحشت رنج بردند، اعلام می‌کنم.

وی افزود: من همدردی خود را با کسانی که مانند من در غم از دست دادن عزیزانشان سوگواری می‌کنند، اعلام می‌کنم. من خواستار تحقیقات کامل در مورد این اقدامات تروریستی هستم و می‌خواهم عاملان این اتفاقات شناسایی و مجازات شوند.

خبر مرتبط
موضع ایران درباره دولت جدید بنگلادش

اقتصادنیوز: «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت موقت بنگلادش به سرپرستی مشاور ارشد «محمد یونس» استقبال کرد.

شیخ حسینا همچنین از مردم بنگلادش خواست تا روز ۱۵ اوت (پنجشنبه ۲۵ مرداد) را به احترام سالگرد ترور شیخ مجیب الرحمن نخست وزیر اسبق این کشور (پدر وی)، عزای ملی اعلام کنند.

وی در بیانیه خود اعلام کرد: از مردم می‌خواهم تا سالگرد ترور شیخ مجیب الرحمن را با وقار و احترام مناسب برگزار کنند، در مرقد او گل بگذارند و با دعا کردن، روح همه شهدای بنگلادش را یاد کنند.

شیخ حسینا نخست وزیر سابق بنگلادش در بحبوحه اعتراضات خشونت‌آمیز یک ماهه با مطالبه استعفای او، داکا را به مقصد دهلی‌نو ترک کرد.

در نیمه مردادماه صدها هزار معترض که خواستار استعفای حسینا بودند، با سرپیچی از مقررات منع آمد و شد، در خیابان‌های پایتخت راهپیمایی کردند و وارد کاخ نخست وزیری شدند.

یک روز پس از استعفا و فرار شیخ حسینا نخست وزیر بنگلادش در پی هفته‌ها ناآرامی‌های مرگبار، دفتر ریاست جمهوری، پارلمان این کشور را منحل کرد و محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل ریاست دولت موقت را برعهده گرفت.

شیخ حسینا، نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش مدعی شد آمریکا در ازای حمایت سیاسی از وی، به دنبال تصاحب جزیره استراتژیک سنت‌مارتین بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید