گزارش «اقتصادنیوز» از بررسی صلاحیت کابینه چهاردهم

مسعود پزشکیان طلسم 23 ساله را شکست/ کارت محبوب‌ترین وزیر به «امیر» رسید/ تیر مخالفان به سنگ خورد؛ آغاز رسمی دولت چهاردهم با 19 وزیر+ جدول

کدخبر: ۶۶۷۸۸۵
اقتصادنیوز: تکلیف وزیران کابینه پزشکیان روشن شد؛ کابینه ای که رکورد 23 ساله را شکست و بعد از 5 دولت، توانست با رای اعتماد مجلس به همه فهرست وزیران پیشنهادی، تشکیل شود. آخرین بار سید محمد خاتمی بود که به سلامت از مرحله صلاحیت ها عبور کرده و توانست در سال 80 رای اعتماد عهمه وزیران کابینه را یکجا دریافت کند.
مسعود پزشکیان طلسم 23 ساله را شکست/ کارت محبوب‌ترین وزیر به «امیر» رسید/ تیر مخالفان به سنگ خورد؛ آغاز رسمی دولت چهاردهم با 19 وزیر+ جدول
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، سرانجام مسعود پزشکیان 46 روز بعد از آنکه توانست با بیش از 16 میلیون رأی مردمی، ردای ریاست جمهوری بر تن کند و وارد پاستور شود، امروز چهارشنبه 31 مردادماه توانست رأی اعتماد 19 گزینه پیشنهادی اش برای وزارتخانه ها را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند تا آنها را همراه با خود رهسپار پاستور سازد. 

این چهاردهمین بار پس از انقلاب اسلامی است که نمایندگان در ادوار مجلس تکلیف وزیران پیشنهادی کابینه روسای جمهوری را مشخص می کنند؛ در این ادوار فرایند رأی اعتماد مجلسی ها به وزرای پیشنهادی روسای جمهور از پیچ و خم های زیادی گذشته و در طول این سال ها، برخی روسای جمهور نتوانستند در همان مرحله اول رأی اعتماد وزرای مدنظرشان را از گیت مجلس بگذرانند.

آخرین بار که یک رئیس جمهور بی دردسر کابینه چید و برای همه وزیران پیشنهادی رای اعتماد گرفت، سال 1380 همزمان با دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود. به گزارش اقتصادنیوز، او مجوز فعالیت وزیران پیشنهادی اش برای اولین کابینه خود را نیز در سال 1376 به همین شکل از بهارستان دریافت کرده بود. به این ترتیب دولت های هفتم و هشتم به ریاست جمهوری سید محمد خاتمی آخرین دولت‌هایی بودند که به صورت کامل از مجلس رای اعتماد گرفتند.

مقایسه آرای وزیران پزشکیان و رئیسی

تیک-جدول

جدول: اقتصادنیوز/ گرافیست: فاطمه قادری

محبوب‌ترین وزیر برای مجلس

بررسی آرای وزیران پیشنهادی پزشکیان در جلسه نهایی صلاحیت کابینه پیشنهادی نشان می دهد که در نخستین محک، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با کسب  97.2 درصد آرا از مجلس محبوب ترین بوده و در میان وزیران پزشکیان، توانسته محکم ترین رای اعتماد را کسب کند. 

امیر نصیرزاده با کسب این میزان را از نمایندگان مجلس دوازدهم، رکوردار بالاترین رأی اعتماد در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

رای ناپلئونی ظفرقندی برای رسیدن به پاستور

این در حالی است که محمدرضا ظفزقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 56.4 درصد آرای مجلس آخرین نفری است که شانس دریافت رای اعتماد از مجلس را داشته و توانسته به کابینه پزشکیان راه یابد.

پیش از این و در بررسی صلاحیت وزیران دولت ابراهیم رئیسی در سال 1400، مجلس یازدهم بیشترین رای خود را به «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری داد و او با حدود 95 درصد آرای مجلس وارد کابینه رئیسی شد؛ فردی که این بار نیز در میان لیست وزیران پیشنهادی پزشکیان برای حضور در دولت چهاردهم بود و با      تعداد رای 268 معادل 92.7 درصد آرای مجلسی‌ها توفیق حضور دوباره در راسی وزارت دادگستری را به دست آورد؛ البته این بار در رتبه سوم بیشترین آرا ایستاد.

همچنین «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان آخرین فردی بود که با حدود 57 درصد آرای مجلس به عنوان وزیر وارد کابینه ابراهیم رئیسی شده بود؛ وزیری که در مرداد 1402 یعنی 2 سال بعد از تصدی وزارت، از این مسئولیت کنار گذاشته شد.

به این ترتیب آخرین های فهرست رئیسی و پزشکیان برای ورود به دولت های سیزدهم و چهاردهم، با درصد آرای نزدیک به هم، شانس رسیدن به پاستور را به دست آوردند. 

چالش 3  رئیس جمهور با مجلسی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، بعد از پایان دولت محمد خاتمی در هر 2 دوره، سایر روسای جمهور به راحتی دولت خاتمی نتوانستند اعتماد مجلسیان را به وزرای پیشنهادی خود جلب کنند. محمود احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم، بیشترین چالش را بر سر اعتماد به وزرا با نمایندگان داشت. به گزارش اقتصادنیوز، چهار وزیر پیشنهادی او برای وزارتخانه‌های «آموزش و پرورش»، «تعاون»، «رفاه و تامین اجتماعی» و «نفت» نتوانستند رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند. «علی‌اکبر اشعری»، «علیرضا علی‌احمدی»، «سید مهدی هاشمی» و «علی سعیدلو» نام های مردودی در میان فهرست 21 نفره محمود احمدی نژاد در تابستان 1384 بود. 

احمدی نژاد برای دولت دهم نیز با مجلس شورای اسلامی به چالش خورد. او بعد از آنکه لیست وزرای پیشنهادی کابینه دهم را به مجلس ارائه کرد باز هم این شانس را نداشت وزرایش بدون رأی منفی وارد پاستور شوند.

بر این اساس، مجلس شورای اسلامی در ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ به ۱۸ وزیر پیشنهادی رأی اعتماد داد اما «سوسن کشاورز» برای وزارت آموزش و پرورش، «فاطمه آجرلو» برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی و «محمد علی‌آبادی» برای وزارت نیرو موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی نشدند.

دردسرهای رأی اعتماد در کابینه حسن روحانی

حسن روحانی هم مانند محمود احمدی نژاد در دولت یازدهم و دوازدهم به چالش خورد. از 18 وزیر پیشنهادی حسن روحانی، سه نفر رد شدند و 14 نفر از سد پارلمان گذشتند و رأی اعتماد گرفتند. یکی از چالش های حسن روحانی در دولت نخستش، معرفی گزینه‌های پیشنهادی وزارت «علوم»، «آموزش و پرورش» و «ورزش و جوانان» به مجلس بود.

به گزارش اقتصادنیوز، با اتمام چهارسال نخست دولت اول حسن روحانی، دولت دوازدهم ایران هم به ریاست او در سال 1396 تشکیل شد. نکته جالب آنکه از سیاهه فهرست وزیران پیشنهادی برای 18 وزارتخانه، جای نام وزیر پیشنهادی علوم خالی بود. از  ۱۷ وزیر پیشنهادی هم 16 وزیر موفق به کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شدند و حبیب‌الله بیطرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو از پیوستن به هیئت وزیران روحانی باز ماند.

بر اساس این گزارش، ابراهیم رئیسی در خردادماه 1400 به سمت رئیس جمهوری ایران و رئیس دولت سیزدهم منصوب شد، رئیسی بعد از معرفی لیست وزرای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی، همانند احمدی نژاد و روحانی نتوانست به راحتی برگه عبور یک وزیر را بگیرد و رأی اعتماد همه را به جز حسین باغگلی  و مسعود فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش توانست دریافت کند.

عدم_اعتماد_به_وزیران_پیشنهادی_بعد_از_انقلاب

اینفوگرافیک: اقتصادنیوز/ گرافیست: فهیمه شاملو

رأی اعتماد مجلسیان به کابینه مسعود پزشکیان

به گزارش اقتصادنیوز، امروز چهارشنبه 31 مردادماه تکلیف کابینه مسعود پزشکیان هم مشخص شد. نمایندگان مجلس امروز به اتفاق آرا با وزرای پیشنهادی او یعنی علیرضا کاظمی برای وزارت آموزش و پرورش، ستار هاشمی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات، عبدالناصر همتی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید عباس عراقچی برای وزارت امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه برای وزارت جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، عزیز نصیرزاده برای وزارت دفاع، فرزانه صادق مالواجرد برای وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اتابک برای وزارت صمت، سید عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، محسن پاک نژاد برای وزارت نفت، عباس علی آبادی برای وزارت نیرو و احمد دنیامالی برای وزارت ورزش و جوانان کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید