جولان نفتکش‌ها

رمزگشایی از محرمانه‌های انصارالله با مسکو و پکن/ معمای عبور نفتکش‌های روسیه و چین از دریای سرخ

کدخبر: ۶۷۱۷۵۱
اقتصادنیوز: حملات انصار الله به دریای سرخ کماکان کشتیرانی در این آبراه را با چالش‌های جدی روبرو کرده است. با این همه گزارش‌ها نشان می‌دهد که نفتکش‌های متعلق به چین و روسیه به راحتی از این گذرگاه حیاتی عبور می‌کنند؛ هرچند در باب حملاتی بدان‌ها گزارش‌هایی در اختیار پایگاه‌های شناسایی آمریکایی قرار گرفته که نشان می‌دهد انصار الله گاها در هدف قرار دادن کشتی‌ها درگیر محاسبات اشتباه می‌شوند.
رمزگشایی از محرمانه‌های انصارالله با مسکو و پکن/ معمای عبور نفتکش‌های روسیه و چین از دریای سرخ

به گزارش اقتصادنیوز، طبق داده‌های حمل و نقل مارین ترافیک، نفتکش «آندرومدا استار» در ورودی جنوبی کانال سوئز قرار داشت که از بندر اوست-لوگا روسیه آمده و عازم آسیا بود. نکته قابل تامل این است که این کشتی در اواخر آوریل هدف موشک‌های  بالستیک ضدکشتی (ASBM)  که توسط انصار الله یمن پرتاب شده بود، قرار گرفت.

 با این همه این نفتکش به حرکت خود در دریای سرخ به سمت بازار آسیایی ادامه داد؛ جایی که هند و چین مشتریان اصلی مسکو هستند. در زمان حمله، انصار الله به اشتباه به کشتی برچسب «نفت‌کش بریتانیایی» زدند که به احتمال زیاد به دلیل ارتباط قبلی آن با یک شرکت مستقر در بریتانیا بود. با این حال در واقعیت، این کشتی یک کشتی تحت تحریم اتحادیه اروپا است که مالک ثبت شده آن در سیشل مستقر است. بخشی از «ناوگان تاریک» که نفت روسیه را در بحبوحه تحریم‌های  غرب بر بخش انرژی مسکو حمل می‌کند. داده‌های  ردیاب حوادث دریایی «مؤسسه مارین ترافیک» نشان می‌دهد که نفتکش با پرچم پاناما تنها کشتی درگیر در حمل و نقل نفت روسیه نیست که پس از تجربه حمله انصار الله از دریای سرخ عبور کرده است.

چنین مواردی می‌تواند به روشن شدن این موضوع کمک کند که چرا برخی از نفتکش‌های  مرتبط با روسیه پس از حمله انصار الله به مسیر خود ادامه می‌دهند در حالی که مالکان یا اپراتورهای نفتکش‌های  دیگر از مسیر خلیج عدن/دریای سرخ جنوبی اجتناب می‌کنند و در عوض برای عبور جنوب آفریقا را انتخاب می‌کنند.

معمای یکه تازی روس ها در دریای سرخ

به نوشته موسسه مطالعاتی واشنگتن، چندین تانکر نفتی که در حمل و نقل منابع انرژی روسیه دخیل هستند، با توسل به اهرم‌هایی چون دستکاری داده‌های سیستم شناسایی خودکار (AIS) فرایند رفت و آمدها را مختل می‌کنند. حرکات نفتکش‌های منتخب مرتبط با روسیه که در زیر مورد بحث قرار گرفته‌اند توسط TankerTrackers.com و Lloyd’s List تایید شده‌اند. بررسی‌های اولیه توسط لیست لوید مشخص کرده که مسیر و سرعت نشان داده شده توسط سیگنال‌های  AISکشتی‌ها با شرایط عادی کشتیرانی مطابقت دارد.

TankerTrackers.com، یک شرکت اطلاعاتی دریایی است که در ردیابی ناوگان تاریک جهانی نفتکش‌ها تخصص دارد. این شرکت شناسایی هر دو کشتی در دریای سرخ در ماه‌های  ژوئیه و آگوست را تایید کرد.

26 آوریل، انصار الله در بیانیه‌ای اعلام کردند که به یک نفتکش انگلیسی (اندرومدا استار) در دریای سرخ با تعدادی موشک مناسب دریایی حمله کردند و کشتی مستقیما مورد اصابت قرار گرفت. به ادعای این موسسه مطالعاتی  این حمله یکی از چندین نمونه است که نشان می‌دهد چگونه این گروه در ماه‌های گذشته برای انتخاب اهداف خود به داده‌های حمل و نقل منسوخ شده اعتماد کرده‌اند.

طبق داده‌های  یکی از پایگاه‌های حمل و نقل، آندرومدا استار از اکتبر 2019 تا 23 نوامبر 2023 متعلق به اتحادیه دریایی مستقر در بریتانیا بود. هنگامی‌که انصار الله این نفتکش را هدف قرار داد، مالک کشتی فاش نشد و مالک جدید ثبت شده شرکت مستقر در سیشل بود که با نام Algae Marine Inc شناسایی شد.

همزمان داده‌های کپلر نشان داد که نفتکش، حامل نفت روسیه بود که بعداً در هند تخلیه شد. داده‌های «مارین ترافیک» می‌گویند که این نفتکش پس از ترک هند، پس از توقف‌های بندری منطقه‌ای از طریق دریای سرخ به بندر اوست-لوگا روسیه بازگشت و در 19 ژوئن به آنجا رسید تا محموله جدیدی را تحویل بگیرد.

به ادعای ناظران هنگامی‌که یک کشتی به طور مکرر و در مدت زمانی کوتاه نام خود را تغییر می‌دهد، می‌تواند سردرگمی‌ایجاد کند، به خصوص که اطلاعات مالکیت جدید بلافاصله در همه پایگاه‌ها منعکس نمی‌شود. انصار الله ممکن است از تغییر مالکیت اطلاعی نداشته باشند، یا ممکن است می‌دانستند اما بر اساس پیوندهای گذشته کشتی در بریتانیا تصمیم به حمله گرفتند. احتمال دوم را نمی‌توان رد کرد زیرا این گروه ا از زمان آغاز عملیات دریایی خود در نوامبر 2023 به کشتی‌های  تجاری بر اساس وابستگی‌های گذشته یا تماس‌های  بندری حمله کرده اند. الگوی مشابهی با یک کشتی تجاری که در ماه مارس در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت مشاهده شد.

credit-indian-navy-147270

چرایی حمله انصار الله به نفتکش‌های  متحدان

14 آگوست، تانکر نفت خام Freda با پرچم پاناما دیده شد که در حال حرکت به سمت شمال در دریای سرخ به سمت کانال سوئز بود و از طریق سیستم شناسایی خودکار به "تمام خدمه چینی" سیگنال می‌داد. بر اساس داده‌های کپلر، این نفتکش از پالایشگاه جامناگر هند در حال حرکت بود، اما قبلاً در پایانه کوزمینو خاور دور روسیه، جایی که نفت خام مخلوط روسیه ESPO (در شرق سیبری-اقیانوس آرام) بارگیری می‌شود، دیده شده بود. از 21 آگوست، نفتکش که از کانال سوئز آمده بود، در دریای مدیترانه بود و به بندر پریمورسک روسیه سیگنال می‌داد. مارس، انصار الله پنج فروند ASBM را به سمت نفتکش شلیک کردند - که در آن زمان هوانگ پو نامیده می‌شد. این حمله نیزبر اساس اطلاعات مالکیت قدیمی‌نفتکش انجام شد. طبق داده‌های  دو پایگاه کشتیرانی، از جمله Equasis، این نفتکش از اکتبر 2019 تا ژانویه 2024 به اتحادیه دریایی مستقر در بریتانیا مرتبط بود، اما زمانی که حمله رخ داد، دیگر متعلق به این شرکت نبود. پایگاه داده‌های  حمل و نقل نشان می‌دهد که مالک فعلی ثبت شده Hera Gam Ltd. مستقر در هنگ کنگ است که مدیریت ایمنی و فنی آن توسط یک شرکت مستقر در چین انجام می‌شود، اگرچه داده‌های  متناقضی در مورد نام آن وجود دارد. فرماندهی مرکزی ایالات متحده به کشتی مورد حمله به عنوان یک "تانکر نفت متعلق به چین" اشاره کرد.

21 مارس، چند روز قبل از حمله به نفتکش چینی، یک گزارش رسانه ای به نقل از منابعی ادعاهایی را مطرح کرد که نشان می‌دهد انصارالله به چین و روسیه گفته اند که کشتی‌های آنها در منطقه، هدف قرار نخواهند گرفت. این گروه یمنی کشتی‌های تجاری با پرچم چین یا روسیه را هدف قرار نداده و حملات به نفت‌کش‌های حامل نفت روسیه تاکنون عمدتاً به دلیل اطلاعات مالکیت قدیمی‌یا تجارت با اسرائیل توسط مالک/اپراتور پیشین کشتی هدف قرار گرفتند.

به عنوان مثال، سه حمله جداگانه در این ماه در جنوب دریای سرخ علیه دلتا بلو، دلتا آتلانتیکاو سونیون انجام شد که هر سه آنها با یک شرکت یونانی مرتبط هستند و حداقل یکی از این سه  نفتکش در 10 ژوئیه در حیفا، اسرائیل دیده شده است. حال اینکه Freda و Andromeda Star اخیراً علیرغم حملات اوایل سال جاری، از دریای سرخ عبور کردند احتمالاً از دو واقعیت حکایت دارد : یا مالکان / اپراتورها در یک مسیر حیاتی حمل و نقل نفت خطر می‌کنند یا مطمئن هستند که موضوع کشتی‌ها و پیوندهای گذشته شان با بریتانیا حل شده و آنها می‌توانند با خیال راحت سفر کنند. اگر این مسئله حل شده باشد، ممکن است این امر از طریق یک پیوند ارتباطی ویژه با انصار الله محقق شود،هرچند این این گزاره صرفا در حد فرضیه باقی مانده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید