مشروح سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست بریکس/ پیشنهاد تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس

کدخبر: ۶۷۲۱۴۴
اقتصادنیوز: دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان بریکس به سخنرانی پرداخت و یک پیشنهاد برای تاسیس ساختار امنیتی مختص بریکس ارائه کرد.
مشروح سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست بریکس/ پیشنهاد تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس

به گزارش اقتصادنیوز، علی اکبر احمدیان، نماینده‌ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ امنیتی کشورهای بریکس به سخنرانی پرداخت که متن کامل سخنرانی او بدین شرح است:

همکاران محترم

با ابراز خرسندی از حضور در این نشست مهم از میزبانی و مجموعه تلاش‌های شورای امنیت ملی کشور دوست و همسایه روسیه برای برگزاری این اجلاس پراهمیت تشکر می‌کنم.

بی‌شک پیوستن اعضای جدید به جمع بریکس از ابتدای سال 2024 و درخواست چندین کشور دیگر برای عضویت و یا مشارکت در بریکس نشانه بارزی از قدرت فزاینده‌ی این گروه و نقش تأثیرگذار و غیرقابل‌انکار آن در معادلات جهانی و هندسه‌ی جدید قدرت در عرصه‌ی بین‌الملل است.

آقای رئیس همکاران محترم

امروز با حقیقت تلخی روبه‌رو هستیم که آمریکا و بعضی متحدان غربی وی تلاش می‌کنند ناتوانی خود درصحنه‌ی رقابت اقتصادی و فناوری را با ترور،تحریم و تنش بین کشورها جبران نمایند و از همین روی امنیت و صلح جهانی به‌شدت تضعیف گردیده و ساختارهای و نهادهای سیاسی و امنیتی جهانی ناکارآمد شده است. به‌گونه‌ای که همین کشورهای تضعیف‌کننده‌ی صلح و امنیت خود نیز در پی ایجاد پیمان‌های جدیدی افتاده‌اند اما ریشه‌ای مشکل آنجاست که اساس و بنیان نظم کنونی بر بی‌عدالتی ظلم و چشم‌پوشی از منافع و امنیت بخش بسیار بزرگی از کشورها و جمعیت جهان استوارشده است.

امروز جهان بیش از هر زمان دیگر به صلح و آرامش نیاز دارد اما این رفتار آمریکا و متحدان وی و استفاده‌ی ابزاری از علم و فناوری برای نفی حاکمیت و استقلال کشورها و توسعه‌ی تروریستم چه در شکل گروه‌های افراط‌گرا مانند داعش و چه در سیمای برخی رژیم‌های  جنایتکار همانند باند تروریست حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیش از هرزمانی این صلح و امنیت را در معرض تهدید قرار داده است.

همکاران محترم خانم‌ها و آقایان

قدم بلندی که بریکس در مسیر عبور جهان از نظامی تک‌قطبی و حرکت به سمت جهانی هرچه عادلانه‌تر در نظام چندقطبی برداشت رهیافتی نوین و اقدامی تاریخ‌ساز و قابل‌تقدیر است. اما در این مسیر همچنان باید با مشارکت و هم‌افزایی یکدیگر قدم‌های محکم و بلند دیگری را برداریم

به‌طورقطع، منافع مشترک اعضای بریکس و هم‌زمان تهدیدات مشترک ما، زمینه همکاری گسترده‌تری در حوزه‌های مختلف را فراهم نموده که لازم است این عرصه‌ها با نگاهی هوشمندانه و دقیق‌تر بازشناسی و بیان گردد.

همکاران عزیز

جهان در حال تغییر است و بریکس با جمعیت، وسعت اقتصاد و قدرت خود می‌تواند مبتکر و مبدع ساختار امنیتی جدیدی در عرصه‌ی بین‌الملل برای کمک به نظم و امنیت جهان آینده باشد.

پیشنهاد مشخص من تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در حوزه‌های صلح و امنیت بین‌الملل برای مقاله به تهدیدات مشترک همچون تروریسم، افراط‌گرایی،مواد مخدر و سوءاستفاده از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی، ماهواره‌ها، تهدید کوانتومی الکترو مغناطیس و...  ناامنی دریایی قاچاق انسان فعالیت‌های غیرمجاز بیولوژیک تهدیدات در فضای سایبر.... و نیز سازوکارهای اقتصادی مشترک برای ایجاد منافع و فرصت‌های فی‌مابین است.

اعضای بریکس می‌توانند به‌موازات همکاری‌های اقتصادی پایه‌گذار نظام امنیتی تازه‌ای در سطح جهان باشند تا  از این طریق نقاط ضعف و خلأهای نظام امنیت موجود جهانی را برطرف سازند.

بدیهی است این ایده‌ی اولیه نیاز به بررسی و هم‌فکری پردازش ساختار سازی و ترتیبات نهادی توسط اعضاء دارد اما ایده‌ای کاملاً دست‌یافتنی است.

سخن پایانی این‌که تحکیم چندجانبه گرایی برای توسعه‌ی متعادل امنیت بین‌المللی ضروری است. از حسن توجه شما صمیمانه قدردانی می‌نمایم

همکاران عالی‌مقام

اجلاس فعلی را در شرایطی آغاز می‌کنیم که تنش‌ها و تهدیدات سیر فزاینده پیداکرده است. تروریسم تهدیدات سایبری و تهدید امنیت اطلاعات نفوذ و جاسوسی دخالت در امور داخلی و حاکمیت ملی کشورها از طریق انقلاب‌های رنگی و جنگ شناختی و ترکیبی تهدیدات فناوری‌های نوین هوش مصنوعی ماهواره الکترومغناطیس تهدید کوانتومی و فعالیت‌های مخفی و غیرقانونی بیولوژیک تحریم‌های اقتصادی جنگ‌های آب و هوایی و اقلیمی جنگ کریدورها از دیگر تهدیدات مشترکی است که هرکدام از اعضای بریکس کم‌وبیش با آن مواجه هستیم .

یکی از مهم‌ترین تهدیدهای امنیتی کشورهای جهان ازجمله اعضای بریکس رشد و گسترش فزاینده‌ی تروریسم در مناطق مختلف است که بارزترین آن از یک سو تحرکات گروه تروریستی تکفیری داعش و شاخه‌های اقماری آن و از سوی دیگر تروریسم آشکار دولتی باند جنایتکار حاکم بر فلسطین اشغالی است که سال‌ها با بهره‌گیری از پیش رفت های فناورانه و هوش مصنوعی در سطح جهان ترور ساختاریافته را یکی از راهبردهای خود قرار داده است که ترور شهید اسماعیل هنیه درحالی‌که در یک مراسم رسمی دیپلماتیک حضور یافته بود، صرفاً یکی از نمونه‌های آن است که این رفتار افسارگسیخته، باید زنگ خطر را برای همه‌ی ما و همه‌ی جهان به صدا درآورد.

حضار گرامی

اسناد زیادی در دست است که متأسفانه داعش و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی همچون گروهک تروریستی منافقین (MKO) و همچنین تروریسم آشکار دولتی رژیم صهیونیستی موردحمایت آمریکا و متحدین غربی آن می‌باشند و در این مورد نیز مانند حقوق بشر، معیارهای دوگانه‌ی سیاسی غربی حاکم است . درحالی‌که برای یک حادثه‌ی کوچک با به‌کارگیری دستگاه تبلیغاتی خود گوش جهان را کر می‌کنند.

از سوی دیگر در برابر ده ها و صدها ترور و نسل‌کشی و کودک کشی رژیم صهیونیستی سکوت می‌کنند. از سوی دیگر درهم‌آمیختگی و پیوند تروریسم با دو معضل مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی موجب نگرانی است و مادامی‌که با قاچاق مواد مخدر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تأمین مالی تروریست‌ها و با مسئله‌ی مهاجرت غیرقانونی به‌عنوان بستری برای تحرک و جابه‌جایی تروریسم مقابله ریشه‌ای نشود باید همچنان شاهد رشد و نمو گروه‌های تروریستی باشیم

همچنین از مهم‌ترین تهدیدات امنیتی معاصر در عرصه‌ی بین‌المللی امنیت اطلاعات خصوصاً در فضای سایبری است که در این حوزه نیز بیم بهره‌برداری عناصر و گروه‌های تروریست به‌شدت وجود دارد و ما هشدار می‌دهیم که تروریسم سایبری ازجمله تهدیدات آینده‌ی همه‌ی ما خواهد بود و حل آن نیازمند همکاری و مشارکت جمعی اعضای بریکس و سایر کشورهاست به‌خصوص که جنبه‌های روانی تروریسم سایبری می‌تواند مخرب‌تر از تروریسم در فضای واقعی باشد. زیرا می‌تواند امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی و حتی امنیت ملی کشورها را با مخاطره‌ی جدی مواجه نماید. همین امروز تروریست‌ها از شبکه‌های اجتماعی با پیام رسانه‌ای برای جذب نیرو با هماهنگی عملیاتی و میدانی بهره می‌گیرند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل جرم نقل و انتقالات مالی آن‌ها با رمزارزها و از طریق بلاک چین تسهیل شده است. اکنون مرز بین صحنه‌ی نبرد و عرصه‌ی زندگی عادی شهروندان از بین رفته و یک دوگانه بین امنیت جامعه و حفظ حریم خصوصی شکل‌گرفته است که این وضعیت تأمین امنیت شهروندان و امنیت ملی همه‌ی ما را پیچیده کرده و ضرورت همکاری جمعی اعضای بریکس را دو صدچندان می‌کند.

در کنار همه‌ی این موارد همه‌ی ما با مشکل دیگری نیز دست‌به‌گریبان هستیم و آن رویکرد آمریکا و متحدان وی در تضعیف حاکمیت ملی کشورهای مستقل با استفاده از انواع فناوری‌ها از حمله فناوری ارتباطات سایبری و شبکه‌های اجتماعی است.

همکاران محترم

از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه‌ی امنیت فناوری و سایبری انحصار اینترنت سخت‌افزارهای حیاتی و برخی نرم افزارها و سخت افزارها، سامانه ها و پلتفرم‌های اینترنتی غربی خصوصاً آمریکایی است که باید برای آن چاره‌اندیشی نمود پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران در این خصوص جایگزینی اینترنت و سخت‌افزارها و سامانه‌ها و پلتفرم‌های غیر آمریکایی تحریم ناپذیر برای همکاری برای هوش مصنوعی با کشورهای مستقل است که برای این منظور می‌توانیم کار را به‌صورت مشترک و با ایجاد کمیته‌هایی بین کشورهای عضو پیش ببریم.

از سوی دیگر وجود شکاف دیجیتال و فقدان پیوند زیرساخت‌های فناوری بین کشورهای عضو بریکس به مانعی برای همکاری ما بدل شده است که این نیز دلیل مضاعفی است تا با همکاری یکدیگر دست‌به‌کار اتحاد پلتفرم‌های مشترک بزنیم.

آقای رئیس حضار محترم

 مایلم با توجه به موضوع بحث این نشست که مقوله امنیت و تهدیدات امنیتی است به دو حوزه مهم امنیتی دیگر امنیت اقتصادی و امنیت غذایی نیز اشاره نمایم که به رقم شعارهای تجارت آزاد جهانی در سال‌های اخیر از سوی آمریکا و متحدان وی به‌شدت تهدید می‌شود و تحریم اقتصادی به‌عنوان ابزار سیاسی و تهاجمی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است برای مقابله با استفاده از اقتصاد و تهدید اقتصادی و قضایی به‌عنوان یک سلاح پیشنهاد می‌کنم که:

اولاً تشکیل باشگاه کشورهای ضد تحریم سرعت یابد و سازوکارهای عملی هماهنگ برای مقابله با تحریم دنبال شود

ثانیاً اقدامات امنیت ساز در حوزه‌ ی مالی که بر روی آن توافق کلی نیز وجود دارد با سرعت بیشتر و زمان‌بندی در دستور کار قرار گیرد، ازجمله سه اقدام مهم:

۱ قطع وابستگی سیستم مالی کشورهای عضو بریکس به دلار انجام مبادلات بانکی با ارز های ملی

 ۲ راه اندازی هرچه سریع‌تر پلتفرم‌ها و پیام رسان های بانکی مشترک بین اعضای بریکس

 ۳ ایجاد شبکه بانکی مشترک مبتنی بر فناوری بلاک چین و رمز ارز ها

ثالثاً ایجاد نهادهای نظارتی مالی و مقابله با پول‌شویی مستقل غیر وابسته و غیرسیاسی این اقدامات می‌تواند مقدمه‌ای برای الگوی جامع تجاری مالی بریکس باشد که واجد زیرساخت‌ها و نظام‌های مشترک مانند نظام پولی و ارزی نظام تعرفه تجاری مناطق ویژه و آزاد تجاری صندوق سرمایه‌گذاری و توسعه خواهد بود اما در خصوص موضوع مهم "تأمین امنیت و سلامت غذایی " به‌عنوان یکی از موضوعات پیشنهاد مشخص جمهوری اسلامی ایران ایجاد کمیسیون مشترک امنیت و سلامت غذایی بین کشورهای عضو است که درمجموع از امکانات بسیاری در این حوزه برخوردارند برای مثال بیشترین جمعیت دامی جهان در اختیار کشورهای عضو بریکس است در خصوص غلات هم می‌توان این کشورها را جز مهم‌ترین تولیدکنندگان آن به شمار آورد در حوزه سلامت مشترک انسان و حیوان کشورهای عضو می‌توانند برای تولیدات مشترک واکسن در برابر بیماری‌های مشترک دام و طیور با انسان کار کنند به‌خصوص که برخی از این بیماری ها مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان می‌تواند مرگ‌ومیری به‌مراتب بیش از کرونا ایجاد نماید به‌طورکلی پیشنهاد می‌کنم تا نقشه راه مشترکی در حوزه امنیت اقتصادی و سلامت غذایی بین کشورهای عضو تدوین و نهایی گردد

عالی‌جنابان

در بخش پایانی سخنانم مایلم ابتدا از دولت افریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای حاضر در این نشست برای اقدام آن‌ها در طرح پرونده‌ی رژیم صهیونیستی در محاکم حقوقی بین‌المللی تشکر کنم و مراتب حمایت جمهوری اسلامی ایران را از این حرکت امنیت ساز اعلام نمایم

متأسفانه قریب به یک سال است که رژیم جنایتکار و تروریست اسرائیل با حمایت امریکا و برخی از دولت‌های غربی، ده ها هزار غیرنظامی از کودک و زنان تا پیران و جوانان را به خاک و خون کشیده و بی اعتناء به مطالبات جامعه‌ی جهانی، صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است.

در اینجا از همه‌ی همکاران و مقامات عالی‌رتبه‌ی امنیتی حاضر در این اجلاس تقاضا دارم به هر نحو ممکن برای پایان دادن به این ظلم و جنایت رژیم غاصب صهیوستی کمک نمایند.

پیشنهاد روشن من این است که در بیانیه‌ی پایانی این نشست درخواست آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل نظامیان رژیم غاصب از غزه و کرانه‌ی باختری و تبادل اسرا و زندانیان ذکر شود و کمیته‌ای از جانب بریکس مسئول پیگیری آن گردد.

همکاران ارجمند

ابتدا از مجموعه تلاش‌های کارگروه مبارز با تروریسم و تأمین امنیت در حوزه‌های فناوری اطلاعات بریکس که ابتکار اولیه آن توسط کشور دوست روسیه شکل‌گرفته و تاکنون ۹ نشست آن برگزار گردیده تقدیر و تشکر و از اقدام روسیه در این خصوص حمایت می نماییم

 جمهوری اسلامی ایران توجه به مبارزه با تروریسم در گروه بریکس را کاملاً ضروری و بر تقویت ساختار آن خصوصاً ارتقای ۵ کارگروه فرعی مربوطه تأکیدداریم

همان‌گونه که در دو سخنرانی قبل اشاراتی داشتم، بی‌تردید تهدید تروریسم علیه صلح جهانی چالش جدی است و مقابله‌ی واقعی با پدیده‌ی شوم تروریسم به نتیجه نخواهد رسید مگر آن‌که به ریشه‌ها و عوامل آن توجه کنیم

افراط‌گرایی، تجزیه‌طلبی، قوم‌گرایی، فقر و بیکاری، بی‌سوادی، فساد، شکاف طبقاتی، بحران هویت، مهاجرت اجباری، بی‌عدالتی اجتماعی، انسداد مدنی و سیاسی، بی‌ثباتی سیاسی، تحریک‌های عوامل بیگانه و مؤلفه‌هایی ازاین‌دست می‌تواند بستر ایجاد ویا سوءاستفاده‌ی تروریسم باشد که باید به‌طور علمی دقیق و همه‌جانبه به آن پرداخت و برای حل این معضلات چاره اندیشید.

همکاران گرامی

مایلم توجه حضار محترم را به مطالبی در مورد امنیت اطلاعات جلب نمایم که در آوریل گذشته در نشست امنیتی سن‌پترزبورگ مطرح نمودم اساساً امنیت اطلاعات صرفاً به معنای حفاظت از اطلاعات و داده‌ها و ارتباطات نیست بلکه در نگاهی فراگیر ایجاد سپر دفاعی و امنیتی در برابر حذف هویت انسانی و ملی انسان‌ها و جوامع با ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف بین نسلی و گسستن پیوندهای خانوادگی و اجتماعی به‌منظور حقوق یک "برده سازی مدرن" است

بر این اساس مجدداً بر پیشنهادهای قبلی تأکید می‌نماییم

 ۱ همکاری های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی بر مبنای نظریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به امنیت اطلاعات و مقابله با برده سازی مدرن

 ۲ چندجانبه کردن نهاد ها و ساختارهای بین‌المللی در حوزه‌های اینترنت، امنیت اطلاعات و سایبر و مقابله با تهدیدات سایبری و خارج کردن آن از انحصار یک کشور و یک‌قطب

 ۳ همکاری برای تدوین قوانین و مقررات مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت سایبری جهانی( دیپلماسی سایبری) در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آن‌ها در مجامع بین‌المللی از قبیل ITU و مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در فضای سایبر

 ۴ تشکیل ائتلاف‌های ضد تحریمی و استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مهم، سامانه‌ها و سکوهای غیر آمریکایی تحریم ناپذیر و مستقل برای تبادلات مالی و اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و اداری بین اعضا با یکدیگر

 ۵ تقسیم کار بین کشورهای عضو بریکس برای تولید سخت‌افزار‌های حیاتی، نرم‌افزارها و سکوها و ایجاد دیتا سنترهای مستقل

و نهایتاً ششمین پیشنهاد

همکاری مشترک برای تقویت اعمال حکمرانی ملی اعضای بریکس بر داده و همچنین فضای مجازی کشورهای خود است.

این روزها شاهد آن هستیم که آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا قواعد حکمرانی خود را بر فضای مجازی اعمال نمایند، مانند دادگاهی که برای تیک‌تاک تشکیل شد. با برخورد اخیر با تلگرام و درعین‌حال همین حق را برای سایر کشورها قائل نیستند لذا کشورهای ما نیز می‌بایستی بتوانیم قواعد را مطابق با اهداف منافع و امنیت ملت‌های خود تعریف و اعمال کنیم

ملاحظه: چین، روسیه، کوبا، اسکاتلند سوئد و برخی دیگر از کشورهای جهان برای اعمال حکمرانی در فضای مجازی اینترانت ملی را برگزیده‌اند

همکاران گرامی

ایرآن‌که خود از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم است به برکت استقامت و وحدت ملی از ظرفیت‌ها و تجربیات گسترده‌ای در امر مبارزه با تروریسم برخوردار گردیده است که می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای همکاری در امر تبادل تجربیات با سایر شرکا در بریکس را فراهم نماید.

جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد در عرصه‌ی تأمین صلح و امنیت پایدار بین‌المللی خصوصاً در عرصه‌ی مقابله با تهدیدات تروریستی و افراط‌گرایی با دیگر کشورها در سطح جهان و منطقه همکاری نماید.

پیشنهاد می‌نمایم در کارگروه مبارزه با تروریسم بریکس به موضوع همکاری‌ها در حوزه‌ی آموزش و تبادل تجربیات و همچنین به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کشورها در رابطه با موضوع مبارزه با تروریسم توجه بسیار ویژه‌ای صورت پذیرد و جمهوری اسلامی ایران به سهم خود از مشارکت در این امر استقبال می‌کند.

جناب آقای شای گو

مجدداً لازم میدانم تشکر و قدردانی خود را از جناب‌عالی به خاطر برگزاری شایسته‌ی این نشست مهم بین‌المللی و خرسندی خویش را از دولت فدراسیون روسیه برای میزبانی گرم در این رویداد مهم امنیتی ابراز دارم

از حسن توجه همگی شما همکاران محترم صمیمانه قدردانی می‌نمایم

جناب آقای شایگو دبیر محترم شواری امنیت ملی روسیه

حضار گرامی

بار دیگر مراتب خرسندی خود از حضور در این نشست مهم نشست مشترک بریکس و جمعی از کشورهای همسو با عنوان کشورهای جنوب است را بیان داشته و از میزبانی شایسته ی دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور دوست و همسایه روسیه تشکر میکنم

دوستان و همکاران محترم

نظام بین الملل در مسیر گذار از نظام : تک قطبی به سمت جهانی عادلانه تر و ظهور نظامی چند قطبی و مشارکتی است و این نظم و هندسه ی جدید قدرت مرهون بیداری و مبارزات ملت ها و رهیافت هوشمندانه ی دولت هایی است که در این مسیر گام برداشته و روز به روز مسیر را برای نظمی مبتنی بر عدالت امنیت و پیشرفت هموار می سازند.

افول قدرت هژمونی و جاه طلبی آمریکا در مناطق مختلف جهان و شکل گیری بلوکهای جدید قدرت در قالب فرمت هایی همچون سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس نوید بخش فصل تازه ای در روابط بین کشورها و آینده ای بهتر را می دهد و استقبال بسیاری از کشورها برای عضویت در بریکس و رشد چشم گیر بریکس در دوره ی کوتاه تأسیس آن شاهدی بر این مدعاست

البته در میان متحدان آمریکا هم هستند کشورهایی که تمایل خود را به جهانی چند قطبی نشان داده اند.

شاخص هایی همچون نرخ تولید ناخالص داخلی رشد اقتصادی و تعداد جمعیت در کنار جغرافیا و ژئوپلیتیک خاص بریکس و از همه مهمتر نقشی که بریکس میتواند در صلح و امنیت بین الملل ایفا نماید مجموعه ی ظرفیت های درونی بریکس است که بی شک آن را به گروهی قدرتمند تبدیل ساخته است. بی شک این ظرفیت برای برقراری ارتباط با سایر کشورها خصوصا کشورهای جنوب بیش از پیش فراهم است و این اجلاس گامی مهم در این مسیر است.

آقای رئیس اعضای محترم نشست

امنیت بستر و زیرساخت هر نوع پیشرفت حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... است. متاسفانه سال‌هاست که شاهدیم ساختارها و نهادهای موجود توسط آمریکا و متحدان وی به گروگان گرفته شده و نه تنها کفایت لازم برای برقراری صلح و ثبات پایدار در جهان را از دست داده‌اند بلکه از راهبرد آمریکا برای توسعه تروریسم، تحریم و ایجاد تنش در سطح جهان بکار گرفته اند. در این فضا باید طرحی نو در انداخته شود. امنیت اقتصادی و مقابله با تحریم امنیت انرژی، امنیت غذایی، امنیت مالی، امنیت اقتصادی، امنیت دریایی، همچنین امنیت فرهنگی،امنیت روانی، امنیت سایبری، امنیت زیست محیطی، امنیت بهداشتی و در مجموع امنیت بین المللی نیازمند همکاری مشترک بریکس و کشورهای جنوب برای تغییرات ساختاری و تشکیل هرچه سریعتر نهادهای کارآمد و به روز و مبتنی بر نظم جدید است از جمله ائتلاف ضد تحریم بنای ایجاد امنیت اقتصادی، تجاری، مالی و نظارت مالی مانند پولشویی و حکمرانی داده مستقل و غیر سیاسی باشد

در پایان نمی توان در اجلاسی که به نام و با محوریت امنیت برقرار گردیده یادی از مردم مظلوم فلسطین نکنیم، جایی که قریب به یک سال است باند جنایتکار و تروریست حاکم بر سرزمین های اشغالی فلسطین با حمایت آمریکا و برخی از دولت های غربی، ده ها هزار غیر نظامی از کودک و زنان تا پیران و جوانان را به خاک و خون کشیده و علاوه بر ترور دولتی را که راهبرد خود قرار داده است، بی اعتناء به مطالبات جامعه جهانی صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را در معرض خطر قرار داده است. نمونه های این جنایات در خان یونس، الجلیل و بیمارستان معمدانی پیش چشم جهانیان است.

بار دیگر از همه ی همکاران و مقامات عالی رتبه ی امنیتی حاضر در این اجلاس تقاضا دارم به هر نحو ممکن برای پایان دادن به این ظلم و جنایت رژیم غاصب صهیونیستی کمک نمایند و ضمن درج محکومیت این رژیم در بیانیه ی پایانی ، گروهی از بریکس مامور پیگیری آتش بس دائم ، خروج کامل نظامیان رژیم اشغالگر از غزه و کرانه باختری و تبادل اسرا با زندانیان فلسطینی و پایان دادن به این جنایات گردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید