گزینه کم رنگ صلح

آماده‌باش محور مقاومت؛ تل‌آویو محصور در هفت جبهه/ خاورمیانه در آستانه رویارویی تمام عیار؟

کدخبر: ۶۷۲۹۷۱
اقتصادنیوز: به باور گروهی از ناظران جنگ به غزه محدود نخواهد شد و امروز به واسطه پویایی محور مقاومت، احتمال گسترش دامنه رویارویی افزایش یافته است، بالاخص آن که مقام‌های اسرائیلی تاکید دارند که باید بر توقف حملات حزب‌الله در شمال متمرکز شوند.
آماده‌باش محور مقاومت؛ تل‌آویو محصور در هفت جبهه/ خاورمیانه در آستانه رویارویی تمام عیار؟

به گزارش اقتصادنیوز، سوالی که در میانه افزایش تنش ها در خاورمیانه مطرح شده این است: آیا جنگ در غزه به آن نوار بازیک محدود خواهد شد یا در دامنه ای وسیع تر زمینه ساز رویارویی اسرائیل و جبهه مقاومت می شود؟ فارین پالسی با انتشار گزارشی مدعی شد، پاسخ به این سوال با توجه به پاسخ دهنده متفاوت است.

رویارویی در هفت جبهه

به ادعای این نشریه، مقام های رسمی در واشنگتن بر این باورند که تنها راه برون رفت از تنش های حاکم توسل به اهرم دیپلماسی است. طی چند ماه گذشته، دولت بایدن با ارائه پلن دیپلماتیک سه جانبه در تلاش بوده تا زمینه را برای برقراری آتش بس هموار کند. رئیس جمهوری آمریکا همزمان تلاش کرده تا آرامش را به مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان برگرداند؛ جغرافیایی که هر روز شاید تبادل آتش میان طرفین است و هر آن ممکن است دامنه درگیری ها میان حزب الله و اسرائیل گسترده تر شده و جنگی تمام عیاری را میان دو بازیگر کلید بزند. در میانه این تنش ها دولت آمریکا میانجیگر توافق عادی سازی بین اسرائیل و عربستان نیز هست تا بدین طریق بتواند پویایی منطقه را تغییر دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی 31 مه خود گفت: «هنگامی که آتش‌بس و معامله گروگان‌ها محقق شود، امکان پیشرفت بیشتر، بازگشت آرامش به امتداد مرز شمالی اسرائیل با لبنان افزایش پیدا خواهد کرد».

در همین حال، مقامات و تحلیلگران اسرائیلی پس از حملات 7 اکتبر حماس، تفسیر گسترده تری از امنیت ارائه می دهند. آنها اغلب از جنگ غزه به عنوان یک جبهه در یک رویارویی منطقه ای گسترده تر با محور مقاومت یاد می کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه ژوئن در نشستی با حضور هیئتی از رهبران نظامی بازنشسته ایالات متحده مدعی شد: «ایران در یک جنگ هفت جبهه ای رویاروی ما قرار گرفته است». به ادعای نخست وزیری اسرائیل در شرایط کنونی این بازیگر از چند جبهه از جانب حزب الله، حوثی های یمن، محور مقاومت مستقر در عراق و سوریه، گروه های فلسطینی مسلح فعال در کرانه باختری هدف قرار گرفته است.

16israel-hamas-hezbollah-explainer-2-mpjq-videoSixteenByNine3000

آژیر خطر در شمال به صدا درآمد!

موضع گیری نتانیاهو در حالی رسانه ای شد که بنی گانتز، سیاستمدار اسرائیلی میانه رو و عضو سابق کابینه جنگ که امروز منحل شده در گردهمایی انحصاری مقامات ارشد ایالات متحده و اسرائیل در افتتاحیه گفتگوی خاورمیانه و آمریکا (MEAD) مدعی شد که زمان کشیده شدن جنگ به شمال و تنش با حزب الله لبنان فرا رسیده است. به ادعای او اسرائیل امروز باید بر توقف حملات حزب الله متمرکز شود. او در ادامه مدعی شد: «زمان جنگ در شمال فرا رسیده است و اگر ظرف چند روز یا چند هفته به توافقی برای گروگان‌ها دست پیدا نکنیم، باید در شمال وارد جنگ شویم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که ساکنان شمال می توانند به خانه های خود بازگردند. ما می توانیم به این هدف برسیم، حتی اگر به معنای آسیب رساندن به خود لبنان باشد. متأسفانه من راه دیگری نمی بینم.» گانتز در ژوئن به دلیل اختلافات طولانی مدت با مدیریت جنگ توسط نتانیاهو از کابینه جنگ استعفا داد. چنین مواضعی نشان از اختلاف نظرهای جدی میان اسرائیل و آمریکا دارد. واشنگتن در لفاظی های خود در باب چشم انداز توافق آتش بس به طرز گیج کننده ای خوش بین بوده است.

حزب‌الله و اسراییل دهه‌ها درگیر تنش بوده‌اند و حتی در سال 2006 رویارویی را تجربه کردند. اما یک روز پس از حملات حماس به مواضع اسرائیل، این گروه در همبستگی با حماس مواضع تل آویو را هدف قرار داد، همزمان انصار الله یمن نیز کشتی هایی که از دریای سرخ عبور می کنند را هدف حملاتش قرار می دهد، کشتی هایی که یا متعلق به اسرائیل هستند یا به مقصد سرزمین های اشغالی در حرکت اند. در چنین شرایطی کارشناسان تردید دارند که آتش بس در غزه مانع از هدف قرار گرفتن اسرائیل توسط اعضای مقاومت شود. استیون کوک، ستون نویس فارین پالسی با انتشار گزارشی مدعی شد «رهبران آمریکا به سان یک کارشناس اتاق سبز فکر می کنند، نه رهبر حوثی ها. آنها به خوبی دریافته اند که به راحتی و بدون هزینه می توانند تل آویو را هدف قرار دهند، پس به این سادگی متوقف نخواهند شد».

حال سوال این است،  آیا بحران در خاورمیانه به پایان خود نزدیک شده یا درگیر مراحل اولیه آتش سوزی گسترده منطقه ای هستیم؟ مقامات آمریکایی همچنان در مورد چشم انداز آتش بس و حتی احتمال میانجیگری برای تحقق توافق عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی قبل از پایان ریاست بایدن، خوش بین هستند. هنوز در پشت صحنه کار بر روی قرارداد دوم - که سال گذشته در این زمان نزدیک به اتمام بود - در حال انجام است. با این حال، این توافق گره ای کور دارد، این گره کور تقاضای سعودی هاست که هرگونه توافقی را منوط به تشکیل کشور فلسطین می دانند؛ مقوله ای که اسرائیلی ها به شدت با آن مخالف هستند. با این همه ظاهرا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره امیدوار است. او به خبرنگاران در هائیتی گفت: «من فکر می‌کنم اگر بتوانیم آتش‌بس در غزه را محقق کنیم، به واسطه تعادل به دست آمده می توانیم فرصتی برای پیشبرد عادی‌سازی به دست بیاوریم». اما اینکه چگونه دولت بایدن می‌خواهد «مسیری معتبر» برای تشکیل کشور فلسطین را ذیل این توافق با اسرائیل تعریف کند، جای سوال است، بالاخص آن که تل آویو به شدت با تشکیل کشور فلسطین مخالفت می کند. استفان کوک در مصاحبه ای به درستی اشاره کرد: «ایالات متخده تمایل دارد واقعیت موقعیت را به واسطه ایده های فانتزی اش در مورد نحوه کارکرد امور نادیده بگیرد». به باور کوک «اسرائیلی‌ها اغلب درباره تحولات اغراق می‌کنند. آنها فکر می کنند که منطقه را بهتر می شناسند. اما در این مورد، فکر می کنم حق با آنهاست. جنگ محدود به غزه نیست و ما شاهد رویارویی در جبهه ای وسیع هستیم».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید