خواب شوم شاهین‌ها برای ایران

رمزگشایی از دلارهایی که سلاح می‌شوند/ معنای خوش‌خرجی امارات و عربستان برای موافقان رویارویی نظامی با تهران

کدخبر: ۶۷۴۱۸۷
اقتصادنیوز: براساس گزارش‌ها و اسناد ادعایی، گروهی از شاهین‌های مستقر در کنگره آمریکا و فراتر از آن تینک تنک‌ها تلاش دارند تا زمینه را برای رویارویی میان ایران و آمریکا هموار کنند. گزارش‌های ادعایی می‌گویند که پیمانکاران جنگی و حتی بازیگران منطقه‌ای همچون عربستان و امارات با هزینه کردن میلیون‌ها دلار در اندیشکده‌ها تلاش دارند تا ذهنیت رویارویی با ایران را تقویت کنند.
رمزگشایی از دلارهایی که سلاح می‌شوند/ معنای خوش‌خرجی امارات و عربستان برای موافقان رویارویی نظامی با تهران

به گزارش اقتصادنیوز، در جلسه استماع کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان، شاهدان با ارائه پیشنهادی ادعایی، مدعی شدند که برای رویارویی (احتمالی-ادعایی) با ایران می بایست قابلیت‌های نظامی بیشتر در خاورمیانه مستقر شده و مجوز توسل به زور علیه تهران صادر شود.  با این حال، پیشنهادکنندگان چنین طرح ادعایی به راحتی از ذکر این نکته غفلت کردند که کارفرمایانشان – که عبارتند از پیمانکار پنتاگون و چندین اتاق فکری است که توسط سازندگان تسلیحات تامین می شود – بیش از همه از توسل به اهرم نظامی علیه ایران سود می برند.

یکی از شاهدان این جلسه که با عنوان «اسرائیل و خاورمیانه بر سر چهارراه: چگونه کمپین‌های حامی تهران آمریکا و متحدان ما را تهدید می‌کند» نام داشت، کرستن فونتنروز بود. فونتنروز، یکی از مقامات سابق فعال در دولت ترامپ، شهادت داد که ایالات متحده باید مجوز استفاده از نیروی نظامی (AUMF) را تصویب کند، آن هم با صدور قطعنامه ای که به رئیس جمهوری ایالات متحده فرصت می دهد تا بدون اذن کنگره، فرمان جنگ را صادر کند.

در دالان های مخفی کنگره چه می گذرد؟

او مدعی شد،«ایالات متحده باید با توسل به قابلیت‌های جدید که به ایالات متحده و شرکا اجازه می‌دهد تا تأسیسات و زنجیره‌های فرماندهی اش را با کم ترین هزینه، در برابر فعالیت های منطقه ای، موشکی و پهپادی ایران حراست کند».

فونتنروز، در قامت رئیس Red Six Solutions، شرکت مشاوره دفاعی تیم قرمز و پیمانکار پنتاگون که مشتریان را برای تهدیدات علیه سیستم‌های هوایی بدون سرنشین آماده می‌کند، طبیعتا برای ارائه چنین راه حل هایی خیز برمی دارد. به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، وب سایت این نهاد به خود می بالد که «خدمات خلبانی اش شامل عملیات UAS، آموزش، هماهنگی فضای هوایی، برنامه ریزی و تولید داده با انواع پهپادها و ساخت هواپیماهایی در مقیاس بزرگ و توربین است» به گفته یکی از شرکای Red Six، این شرکت به صراحت مشتریان خود را برای مقابله با تهدیدات ایران آماده کرده است.

فونتنروز همچنین یک یکی از اعضای فعال در شورای آتلانتیک است. در سند مرتبط با تضاد منافع مالی ارائه شده به کمیته فرعی، فونتنروز کمک مالی نروژ به شورای آتلانتیک را فاش کرد. با این حال، او به بودجه این اتاق فکر از کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره نکرد، علیرغم اینکه ملزم به فهرست کردن تمام کمک های دولت خارجی مرتبط با محتوای جلسه است.براساس گزارش ها، امارات و عربستان در قامت رقبای ایران، در دو سال گذشته از طریق سفارت‌خانه‌ها و شرکت‌های دولتی به ترتیب بیش از 3 میلیون دلار و 300 هزار دلار به شورای آتلانتیک کمک کردند.

الیوت آبرامز، که در جریان ماجرای ایران-کنترا به اتهام دروغگویی به کنگره محکوم شده بود، به کاپیتول هیل بازگشته و در مورد ایران شهادت می دهد. در طول جلسه، آبرامز مدعی شد «ما اغلب در ارتباط با ایران ترس داریم و توانایی نیروهای سنتکام خود و متحدمان اسرائیل را در پاسخ به حملات ایران محدود کرده‌ایم. زمانش رسیده که این ترس ها را پشت سر بگذاریم».

6

دلارهایی که سلاح می شوند

آبرامز مدعی شد، ما باید "حرکات نظامی را انجام دهیم تا به ایران نشان دهیم که جدی هستیم." آبرامز یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی است که در دو سال گذشته حداقل 750 هزار دلار از پیمانکاران بزرگ پنتاگون دریافت کرده است.

جاناتان لرد، عضو ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا، تصمیم دولت بایدن برای ارسال ناوهای هواپیمابر به منطقه جهت بازدارندگی ایران را ستایش کردو مدعی شد: «حضور دو گروه حمله ناو هواپیمابر، پیام‌هایی درباره همه قابلیت های پنهان اف-35، اف-22، ناوشکن موشک های هدایت شونده را منتقل کرده، این ها اولین قابلیت های ما برای حمله هستند و بدیهی است که قرار نیست در مورد آن به طور علنی صحبت شود، اما من کاملاً متقاعد شده ام که پیام به تهران منتقل شده و بازدارندگی به شکلی موثر به دست آمده است.

مرکز امنیت جدید آمریکا بیش از 2.5 میلیون دلار از پیمانکاران بزرگ پنتاگون در دو سال گذشته دریافت کرده است. این شامل حداقل دریافت یک میلیون دلار از Northrop Grumman، 350 هزار دلار از Lockheed Martin و صد هزاردلار از BAE Systems، سازنده F-35 است.دیوید مک کنزی، سخنگوی CNAS به ریسپانسیبل استیت کرفت  گفت که CNAS "وجوه را از طیف گسترده ای از منابع می پذیرد، مشروط بر اینکه این پول ها برای تحقق اهدافی مطابق با مأموریت پرداخت شوند" و پیوندی میان تامین کنندگان مالی و سیاست فکری مخاطب پرداخت ها، ایجاد نمایند.

راه حل های شرکت تحت مدیریت  فونتنروز و شورای روابط خارجی فعلا به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

در پایان این جلسه، لرد به اجماع در باب رویارویی با ایران اشاره کرد و مدعی شد «اگر به توصیه‌های ارائه شده در شهادت‌های ما نگاه کنید، در این باره اجماع نظر وجود دارد».تنها در دو جلسه کنگره، اتاق‌های فکری که توسط پیمانکاران پنتاگون تامین مالی می‌شوند، حداقل 60 نفر را برای شهادت به مجلس نمایندگان فرستادند. تا زمانی که شهودی که توسط شرکت‌های دفاع خصوصی تامین مالی می‌شوند همچنان بر میز شاهدان تسلط دارند، همیشه یک اجماع به نفع استفاده از نیروی نظامی وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید