تقلای روسیه برای نجات از جنگ فرسایشی با اوکراین

کدخبر: ۶۷۴۶۶۵
اقتصادنیوز: روسیه علیه اوکراین که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، بنا بر برآورد استراتژیست های روسیه مقرر بود طی یک هفته با سقوط کی یف پایتخت و براندازی حکومت ولودیمیر زلنسکی و دستگیری او پایان یابد.
تقلای روسیه برای نجات از جنگ فرسایشی با اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اطلاعات نوشت:اکنون پس از گذشت دو سال و نیم از این تهاجم، روسیه ابرقدرت نظامی جهان هنوز نتوانسته است به اهداف خود دست یابد و جنگ همچنان قربانی می گیرد و ویرانی به بار می آورد.

صف آرایی ناتو و اروپا در حمایت از اوکراین، جنگ را طولانی تر کرده است. اروپا پس از پایان جنگ جهانی دوم اکنون با تهدید جدی دیگری روبرو شده است و این بار روسیه ابر قدرت نظامی شرق است که صحنه جنگ را در دست دارد. روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و از بنیانگذاران اصلی سازمان همکاری شانگهای است که یکی از اصول اساسی آن مبارزه با جدایی طلبی است، ولی خود از حامیان جدایی طلبی در شرق اوکراین، شبه جزیره کریمه، اوستای جنوبی، آبخازیا و ترانسنیستریا(بین اوکراین و مولداوی) بشمار می رود.

روس‌ها، اوکراینی ها را به عنوان بخشی از جهان روسی می دانند که در کنار بلاروس، خانواده روسیه بزرگ را تشکیل می دهند. در حالی که اوکراینی ها بر خلاف حکومت بلاروس، تمایلی به روسیه ندارند و خود را دارای هویتی کاملا متفاوت از روس‌ها معرفی می کنند.
 
اکنون جنگ روسیه با اوکراین به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده و در صورت ادامه وضع کنونی آینده شرق اروپا و ساحل شمالی دریای سیاه نامشخص است. تلفات زیادی به هر دو طرف جنگ وارد شده و بیشترین خسارت متوجه اوکراین است، که پیش از جنگ کشوری آرام و آباد بود که محصولات کشاورزی آن نقش مهمی در بازار این محصولات در جهان داشت.

 روسیه در صدد تقویت ارتش خود است که جلوی پیشروی اوکراین به سرزمین روسیه را بگیرد، امری که از جنگ جهانی دوم به بعد هیچ قدرتی یارای اشغال خاک شوروی و روسیه را نداشته است.  

حجم تخریب تجهیزات روسیه در طول جنگ بسیار بالا بوده است - نزدیک به ۸۰۰۰ تانک، ۱۵۰۰۰ پرسنل زرهی، ۱۳۵۰۰ سیستم توپخانه، ۷۰۰ هواپیما و هلیکوپتر و یک سوم ناوگان دریای سیاه (از جمله یک زیردریایی) از بین رفته است.

از تلفات انسانی دو طرف آمار دقیق و قابل اطمینانی منتشر نشده است. آلکساندر کوزلوف، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه، هشدار داد که در دهه آینده در دسترس ترین منابع طبیعی توسعه یافته در زمان شوروی تمام خواهد شد، مگر اینکه مسکو مسیر خود را تغییر دهد. وی بر نیاز به تلاش گسترده برای اکتشاف ذخایر جدید و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل مورد نیاز برای بهره برداری از آنها تأکید کرد. روسیه اخیرا اعلام کرده است از آن‌دسته از اتباع خارجی (۳۰هزار مهاجر) که تابعیت روسیه را دریافت کرده‌اند برای به کارگیری در جنگ علیه اوکراین به مناطق اشغالی اوکراین فرستاده می‌شوند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید