گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه ؛

آژیر قرمز در بازار سکه به صدا درآمد/ طلا کاهشی ماند؛ دلار تغییر کانال داد

کدخبر: ۶۴۲۶۷۱
اقتصادنیوز: در بازار امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه قیمت طلا و سکه ریزش کردند اما دلار مبادله ای وارد کانال جدید شد. اما چه اتفاقی افتاد که بازار طلا و سکه شاهد تداوم عقب نشینی قیمت ها بود؟
آژیر قرمز در بازار سکه به صدا درآمد/ طلا کاهشی ماند؛ دلار تغییر کانال داد

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه همچون روز گذشته شاهد دومینوی ریزش قیمت ها بود و قیمت طلا ۱۸ عیار در زمان تدوین این گزارش در سایت اتحادیه طلا و جواهر با کاهش نسبی، ۳ میلیون و 551 هزار و 700 تومان معامله شد؛ این در حالیست که این فلز گران بهای داخلی روز گذشته ۹۷ هزار تومان و ۲ روز پیش تقریبا ۶۷ هزار تومان ارزان شده بود. 

اما فارغ از معاملات بازار طلا، در بازار سکه هم امروز شاهد تداوم عقب نشینی قیمت ها به مانند روز گذشته بودیم. سکه بازان می‌گویند که آژیر قرمز در بازار به صدا درآمده است و شواهد حکایت از آن دارد که شیب نزول سکه از طلا تندتر است؛ سکه که دو روز پیش در کف کانال ۴۳ میلیون تومان قرار داشت ظهر امروز تا محدوده 42 میلیون و 300 هزار تومان پایین آمد. اما روند نزولی امروز تنها محدود به بازار نقدی نبود و صندوق‌های طلای بورس هم در آخرین روز معاملات هفته به رنگ قرمز درآمدند و نزولی شدند.

نکته مهم این است که امروز قیمت طلای جهانی برخلاف روز سه‌شنبه نوسان صعودی تقریبا ۲۷ دلاری را ثبت کرد و تا ۲۳۲۷ دلار بالا رفت؛ این اتفاق در حالی رخ داد که اونس طلا در روزهای اخیر  لیدر بازار طلا و سکه در داخل ایران بود و با ریزش شارپی خود قیمت سکه امامی و طلا ۱۸ عیار را تحت تاثیر قرار داد.

تحلیلگران اقتصادی روند نزولی حاکم بر بازار طلا و ارز را ناشی از چند عامل مهم می دانند؛ نخست عقبگرد قیمت تتر در معاملات سه‌شنبه است؛ این ارز دیجیتال با از دست دادن کانال ۶۵ هزار تومان، تا مرز حمایتی ۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان پایین آمد. روندی که شب گذشته هم تداوم داشت تا ارزش تتر به کف کانال ۶۴ هزار تومان نزدیک شود.

دومین دلیلی که فعالان بازار برای کاهش طلا و سکه مطرح کردند نوسان کاهشی نرخ دلار داست؛ به عقیده آنها امروز در زورآزمایی طلای جهانی و دلار، اثر گذاری اسکناس آمریکایی بر روی قیمت سکه بیشتر بود. اما دلیل سومی که نقش مهمی بر افت قیمت ها اثر گذار بود، نوسانات قیمت سکه رفاه بود؛ قیمت این سکه امروز نزولی بود و بازار با نرخ ۴۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بازگشایی کرد و در زمان تدوین این گزارش حدود ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رسید. به نظر می رسد مجموع این عوامل دست به دست هم دادند و باعث شدند که طلا ۱۸ عیار و سکه امامی جانی برای صعود نداشته باشند.

Capture

از بازار طلا و سکه که بگذریم، در بازار ارز رسمی هم امروز قیمت‌ها صعودی بود و دلار مبادله‌ای کانال جدیدی را فتح کرد. هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز قبل، ۴۴ هزار و ۳۸ تومان و حواله دلار نیز ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان خرید و فروش شد. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۸۸ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۹۶۷ تومان رسید. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۹۹۱ تومان ارزش‌گذاری شد و نرخ حواله درهم نیز به ۱۱ هزار و ۱۹۶ تومان رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید