موسیقی کلاسیک بودجه لازم دارد، نه لیدی گاگا!
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در ابتدای این نشست علیرضا مشایخی با بیان اینکه 50 تا 70 سال پیش افرادی مانند مرحوم پرویز محمود برای بیداری هموطنان از خواب غفلتی که دچار آن شده بودند شاخه جدیدی در موسیقی آغاز کردند، گفت: ما قرون متمادی درباره شاخهای از تمدن موسیقی که مانند موسیقی باخ و بتهون است در خواب غفلت بودیم. محمود در همان سالها ارکستر سموفنیک تهران را دایر و به نسل بعد از خود یعنی من و احمد پژمان هشدارهایی درباره این غفلت تاریخی داد..
او با اشاره به اتفاقاتی که در طول 70 سال گذشته برای موسیقی کلاسیک افتاده است، گفت: حدود 25 سال پیش با همراهی خانم فریماه قوامصدری ارکستر موسیقی تهران را راهاندازی کردیم که اولین اجرا آن در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران بود.
دبیر جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر با اشاره برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر، گفت: این جشنواره از 5 تا 10 دیماه در تالار رودکی برگزار میشود که در حدود 65 اثر و 153 نوازنده در گروههای مختلف در این جشنواره حضور دارند. آنسامبلها شرکت کننده دراین جشنواره عبارتند از ارکستر موسیقی نو، گروه کر به رهبری میلاد عمرانلو، ارکستر ریکوردر پارس و ارکستر موسیقی مجلسی شرق به رهبری مهرداد تیموری، ارکستر مجلسی کروما به رهبری سعید علیجانی، آنسامبل کلاسیک باروک و همچنین در روز آخر فستیوال استاد دانشگاه وین آلبرت ساسمن ریستال پیانو را اجرا خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه برنامههای این جشنواره در تالار رودکی اجرا میشود، خاطرنشان کرد: ما در دورههای گذشته در دانشگاه برنامههایمان را اجرا میکردیم اما امسال دستور دادند که گروههای موسیقی اجازه اجرا در دانشگاهها را ندارند و از همینرو نمیتوانیم در دانشگاه اجرا داشته باشیم.
مشایخی ادامه داد: این جشنواره دو سال است که با جشنواره موسیقی جوان که توسط انجمن موسیقی برگزار میشود همکاری دارد و بهترینهای این جشنواره توسط هیئت ژوری انتخاب شده و در جشنواره موسیقی کلاسیک اجرا خواهند داشت. همچنین گروه جدیدی به سرپرستی فرزان فرنیا تشکیل شده با عنوان گروه «کاروان» که وجه تسمیه آن این است که در مناسبتهای مختلف نوازندگانی به این گروه دعوت میشوند و کاروان موسیقی برگزار میکنند.
تبلیغات گسترده رسانهها برای کنسرت پاپ درجه سه
او با گلایه از عدم پوشش خبری این جشنواره توسط رسانههای مختلف ازجمله روزنامههای کثیرالانتشار گفت: متاسفانه در روزنامههای مطرح این شهر یک صفحه کامل برای کنسرت درجه سه موسیقی پاپ مطلب نوشته میشود اما به این جشنواره که در حقیقت به موسیقی آکادمیک اهمیت میدهد هیچ توجهی نمیشود «اگر ما را گم نکنید ما گم نمیشویم». ما روزی 12 ساعت بدون حقوق برای زنده نگهداشتن این موسیقی کار میکنیم.
مشایخی با بیان اینکه در تمام دانشگاههای جهان بخشی برای موسیقی معاصر مدرنیستی وجود دارد، گفت: متاسفانه با وجود اینکه ما بطور مرتب از دانشگاهها درخواست کردیم که یک چنین بخشی را در مراکز دانشگاهی ایجاد کنند اما هیچگاه این اتفاق نیفتاده و هیچ وقت نه در قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب به این موضوع توجهی نشده است.
او با اشاره به اولین اجرای ارکستر موسیقی نو گفت: 25 سال پیش هنگامی که میخواستیم اولین اجرایمان را روی صحنه ببریم هیچ جایی برای تمرین نداشتیم و مجبور بودیم سازهای زهی را در دانشگاه سازهای کوبهای را در جهاد دانشگاهی و سازهای بادی را در منزل بنده تمرین کنیم. دو روز مانده به اجرا یکی از مسولان تصمیم گرفت از تالار بازدید کند و به همین دلیل کنسرت کنسل شد. بعد از اتفاقات بسیار موفق شدیم در سالن ارسباران کنسرت را در دو سانس اجرا کنیم که تمام مبلغ به دست آمده از فروش بلیت از این دو سانس برای اجاره بهای آن سالن پرداخت شد.
او ادامه داد: در کجای دنیا و چه کسانی با چنین شرایطی کار میکنند که نوازندگان ما کار کردند آنها تازه در روز اجرا همدیگر را دیدند. ما منتی نداریم و معتقد هستیم باید برای زنده نگه داشتن موسیقی متفکرانه همانطور که بزرگان ما هشدار دادند در جهت بیدار کردن هموطنانمان تلاشهای بیوقفهای داشتهایم.
اندیشمندان و بزرگان توجهی نکردند
مشایخی با بیان اینکه نامه سرگشادهای در همان سالها به اندیشمندان نوشتم؛ ادامه داد: متاسفانه حتی اندیشمندان ما به این مسئله توجه نداشتند و تنها کسی که پاسخ داد احمدرضا احمدی بود درحالیکه تمدن بدون موسیقی معنایی ندارد.
دبیر جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر تاکید کرد: اگر توقع داشته باشیم که فقط موسیقیای زنده بماند که میتواند سالن را با بلیتهای گران پرکند، موفقیت نیست بلکه یک فاجعه فرهنگی است در همه جای دنیای متمدن به نسبتی که یک موسیقی گرایش فرهنگی عمیقتری دارد مورد تایید بیشتر مالی آن کشور است. برای لیدی گاگا که احتیاجی نیست بودجهای هزینه شود. موسیقی آکادمیک و عمیق است که ستون فقرات فرهنگی یک جامعه را تقویت میکند.
در ادامه نیز مهرداد تیموری درباره فروش بلیتهای این جشنواره گفت: بلیتفروشی در سایت تیوال آغاز شده و برنامههای این جشنواره از ساعت 19 شروع میشود که برخی از سئانسها دو ساعت و برخی دیگر سه ساعته هستند.
او با گلایه از رسانهها برای اینکه درطول جشنواره حضور ندارند، ادامه داد: رسانهها فقط در نشستهای خبری جشنوارهها حضور دارند و ما در طول جشنواره آنها را نمیبینیم و جای تاسف دارد که یک کسنرت درجه سوم پاپ به دلیل اسپانسرهایی که دارد تبلیغات گستردهای را در سطح شهر انجام میدهد اما موسیقی متفکر و دانشگاهی ما که در همه جای دنیا معیار پیشرفت است هیچ اسپانسر خصوصی و دولتی ندارد.
رهبر ارکستر ریکوردر پارس گفت: متاسفانه این به دلیل تغییر سطح ذائقه جامعه است اگرچه ما آن را رد نمیکنیم و قشرهای مختلف جامعه میتوانند سلایق موسیقی مختلفی داشته باشند اما باید این بخش از موسیقی نیز تقویت شود چراکه معیار موسیقی کشور موسیقی دانشگاهی آن است.
ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر از پنجم تا دهم دی ماه در تالار رودکی برگزار میشود.