نظر مردم آمریکا درباره موضع ترامپ در قبال عربستان سعودی

کدخبر: ۲۴۶۹۲۰
اقتصادنیوز؛ نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها (56 درصد) بر این باورند که واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کشورشان در قبال عربستان در رابطه با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب منتقد دولت سعودی، «به قدرکافی» سختگیرانه نبوده است.
نظر مردم آمریکا درباره موضع ترامپ در قبال عربستان سعودی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ نتایج نظرسنجی موسسه آیسوس که امروز چهارشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که به غیر از درصد بالایی از آمریکایی های شرکت کننده در این نظرسنجی که معتقدند ترامپ در پرونده خاشقچی در قبال عربستان سهل گیری کرده است، حدود 32 درصد گفتند که واکنش وی «تقریبا درست» بوده است و فقط 5 درصد واکنش ترامپ را سختگیرانه ارزیابی کردند.

این نتایج همچنین اختلافات حزبی در این زمینه را نشان داد. در حالی که بیش از نیمی از جمهوری خواهان گفتند که ترامپ واکنشی منطقی نشان داده است، پاسخ 78 درصد دمکرات ها این بود که آنها فکر می کنند رئیس جمهوری آمریکا به اندازه کافی موضع سختگیرانه ای را بکار نبسته است. 

این نظرسنجی به صورت آنلاین و از بین 3 هزار و 918 بزرگسال آمریکایی و در بازه زمانی 17 تا 23 اکتبر (25 مهر تا اول آبان ماه) و با ضریب خطای 2.5 درصد انجام شد.

خاشقچی، روزنامه نگار واشنگن پست و منتقد عربستان اوایل ماه اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. دولت عربستان مدعی شد که او طی یک درگیری در کنسولگری جان باخته است اما این روایت سعودی ها تردیدهای گسترده ای را برانگیخت و به گمانه زنی ها درباره نقش این کشور در قتل خاشقچی دامن زد.

ترامپ که از ابتدای این ماجرا سعی کرده بود تا مقامات ارشد سعودی را از دخالت در این قتل تبرئه کند وحتی از نقش افراد خودسر صحبت کرد، در نهایت روز سه شنبه روایت سعودی ها را «بدترین لاپوشانی در تاریخ » توصیف کرد. با این حال واکنش دولت ترامپ در نکوهش سعودی ها بسیار کُند بوده است.

ترامپ ابتدا گفت که او توضیحات سعودی ها را «گام نخست خوبی» ارزیابی می کند. او همچنین گفت که آمریکا نباید در واکنش به کشته شدن خاشقچی فروش سلاح به عربستان را لغو کند.

به گزارش ایرنا، ترامپ روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال درباره نقش حکام آل سعود در قتل جمال خاشقچی، از احتمال دخالت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این ماجرا خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش احتمالی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این ماجرا گفت: در حال حاضر شاهزاده بیشتر امور (عربستان) را در دست دارد. زمام امور در دست او است و اگر کسی دخالت داشته، او بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید