استفان والت در «فارین پالیسی» معرفی کرد؛ ضعیف‌ترین قدرتمند جهان!/ آیا تجربه شاه ایران تکرار می‌شود؟

کدخبر: ۳۴۱۵۹۱
اقتصادنیوز؛ استفان مارتین والت، نظریه‌پرداز شناخته شده روابط بین‌الملل در مقاله‌ای که نشریه «فارین‌پالیسی» با عنوان «ترامپ؛ ضعیف‌ترین مرد قدرتمند جهان» منتشر کرد، به افول قدرت و جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.
استفان والت در «فارین پالیسی» معرفی کرد؛ ضعیف‌ترین قدرتمند جهان!/ آیا تجربه شاه ایران تکرار می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ «استفان والت»، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد و تئوریسین «نئورئالیسم تدافعی» در ابتدای مطلب خود نوشت: روی آوردن دونالد ترامپ به اعمال خشونت و ایجاد دودستگی، نه نماد اقتدار، که نشان درماندگی اوست.

در ادامه مطلب آمده است:

پیش بینی اینکه موج تظاهرات عمومی در آمریکا به چه نتیجه ای منجر می شود دشوار است.  بخشی به این دلیل است که انگیزه های افراد برای شورش (در این مورد تظاهرات) یک نوع اطلاعات شخصی است که امکان تعیین آن وجود ندارد. برای ناظران بیرونی آگاهی یافتن از اینکه چه عاملی باعث تحریک افراد برای اعتراض می شود تقریبا غیرممکن است.

جنبش های اعتراضی به مرور زمان گسترده تر می شوند، خصوصا اگر دولت ها به گونه ای واکنش نشان دهند که باعث تقویت خشم اولیه ی افراد شود. به نظر می رسد ترامپ تصور می کند آنچه برای پایان دادن به یک تظاهرات لازم است، نمایش ظالمانه ای از قدرت است. اعمال قدرت شدید گاهی اوقات موثر است، مخصوصا هنگامی که تهدیدی واقعی برای ثبات حکومت وجود داشته باشد. ولی همانطور که شاه ایران و سایر رهبران مستبد کشف کرده اند، اعمال زور می تواند تظاهرات مسالمت آمیز را به خشونت بکشاند و افراد بیشتری را به سمت مخالفین سوق دهد.

آمارهای اولیه نشان دهنده ی این است که تظاهرات در اکثر نقاط آمریکا مسالمت آمیز بوده و حوادث خشونت آمیز به عنوان موارد نادر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این به نظر میرسد در بیشتر مواقع، واکنش بیش از حد پلیس آغازگر خشونت بوده است. معترضان تلاشی برای تخریب اموال عمومی یا زیر پا گذاشتن قانون نکرده اند، بلکه تهدید اصلی برای قانون از جانب کاخ سفید بوده است.

وضعیت فعلی و شدت بالای سرکوب تنها نشان دهنده ی این است که ترامپ هیچ راه حل دیگری ندارد. کشور امریکا در شرایط وخیم اقتصادی است چرا که اقدامات ترامپ در واکنش به همه گیری کرونا به طرز بی شرمانه ای بی فایده بود. رویکرد تحریک آمیز و بدون دانش او به سیاست خارجی نیز، به طور همزمان متحدان و دشمنان را عصبانی کرده است. علاوه بر بحران اقتصادی، ترامپ برای حل کردن مشکلات سیاسی نیز برنامه ای ندارد. بنابراین تنها راه حل او ایجاد تفرقه است حتی اگر به آسیب های دائمی منجر شود.

ترامپ برای افزایش سطح خشونت در تظاهرات دلایل زیادی دارد. با این روش هم توجه را از ناکامی های خود دور می کند، هم آمریکایی ها را متقاعد می کند که خطر گسترده ای بر علیه قانون وجود دارد. بنابراین موثرترین واکنش به اقدامات ترامپ، مقاومت مدنی مسالمت آمیز است، چرا که رفتار خشونت آمیز توجیه سرکوب از جانب دولت را آسان تر می کند.

گرچه اعتراضات اخیر عمدتا در مورد بی عدالتی نژادی است، اما برخی از مشکلاتی که آمریکا با آن رو به رو است فراتر از نژاد است. علاوه بر نابرابری های نژادی، این اعتراضات نمود عصبانیت سیاسی گسترده از اقتصاددان ها و سیاست مداران نخبه ای است که به نیازهای اجتماعی گسترده نپرداخته اند. ترامپ دولت خود را از لابی‌گرها، افراد ثروتمند، طرفداران و اعضای فاقد صلاحیت خانواده خود تشکیل داده است و ازبودجه‌های عمومی به نفع خود سود می‌برد. با این سبک آشفته مدیریتی، ترامپ ناگهان با یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و یک بحران اقتصادی شدید رو به رو شد و در مدیرین این بحران‌ها بسیار ضعیف عمل کرد.

مترجم: گیسو جعفری

استفان والت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی