طراحی و ساخت جعبه لمینتی

کدخبر: ۵۲۰۷۲۱
جعبه لمینتی را می‌توان یکی از لوکس‌ترین انواع بسته بندی دانست.
طراحی و ساخت جعبه لمینتی

 امروزه بسته بندی در حوزه‌های مختلفی حرف اول را می‌زند. بسیاری از صنایع امروزه با ورود بسته بندی‌های نوین تغییرات زیادی کرده‌اند و محصولاتی که شاید در گذشته به صورت فله و بدون بسته بندی خاصی عرضه می‌شدند، امروزه بسته بندی‌های ویژه و اختصاصی خود را دارند. این موضوع باعث شده است تا صنعت بسته بندی به یک صنعت بزرگ در جهان تبدیل شود که می‌تواند اقتصاد یک کشور و سایر صنایع را موفق‌تر از قبل کند. در این مطلب نگاهی به جعبه لمینتی به عنوان یک بسته بندی باکیفیت و لوکس خواهیم داشت.

لمینیت چیست؟

وقتی برای جعبه بسته بندی محصولی قصد داشته باشید از جعبه مقوایی استفاده کرده و به یک کارتن سازی مراجعه کنید با جعبه‌های لمینتی مانند جعبه پیتزا لمینتی روبرو خواهید شد. اصطلاح مقوای لمینیت در اصل از کلمه (Laminate) در زبان انگلیسی به معنی چسباندن گرفته شده است. در این کارتن‌ها با استفاده از روش چسباندن مخصوصی یک لایه با کیفیت در چاپ به مقوا اضافه خواهد شد. به همین دلیل می‌توان گفت که در این کارتن‌ها کاغذ گلاسه که با استفاده از روکش سلفون و یا یووی موضعی ضخامت و شکل مناسب را پیدا کرده است به انواع مقوا افزوده می‌شود.

همانطور که می‌دانید، کارتن‌ها در مدل‌های مختلفی همچون پنج لایه، سی فلوت و یا ای فلوت از لایه‌هایی تشکیل می‌شوند که حالت کرکره‌ای دارند. با توجه به اینکه چاپ بر روی سطوح صیقلی بهتر و با کیفیت بهتری انجام می‌شود، در نتیجه چاپ مستقیم بر روی کارتن از کیفیت پایینی برخوردار بوده و رضایت بسیاری از سفارش دهندگان را تامین نمی‌کند. در نتیجه از روش لمینیت برای چاپ جعبه استفاده می‌شود و به این وسیله جعبه های کارتونی با ظاهر بهتری تولید خواهند شد.

تنوع در چاپ بر روی جعبه لمینتی

تنوع در چاپ بر روی جعبه لمینتی

انواع جعبه لمینتی

قبل از بررسی انواع جعبه لمینتی، ابتدا بهتر است کمی در رابطه با انواع لمینیت صحبت کنیم. دو نوع لمینیت وجود دارد. در حقیقت به دو روش لمینیت کاری انجام می‌شود. در لمینیت گرم با استفاده از فشار غلطک و حرارت، چسباندن انجام می‌شود. اما در لمینیت سرد فقط از غلطت برای پرس استفاده می‌شود. تولید انواع کارتن لمینتی اصولا با استفاده از لمینیت سرد انجام می‌شود و لمینیت گرم در بیشتر مواقع برای کارت ویزیت و یا منوهای رستوران‌ها استفاده می‌شود.

-جعبه‌های لمینتی سینگل فیس

سه نوع و اصطلاحا کلاس برای این نوع جعبه وجود دارد که شامل کلاس‌های E فلوت، B و C فلوت می‌شود.

با توجه به اندازه گام میانی فلوتینگ این کلاس بندی انجام شده است. باید گفت که فلوت‌ها در واقع شانه‌هایی هستند که در داخل لایه‌های کارتن دیده می‌شوند. این شانه‌ها می‌توانند 5 کلاس A، B، C، E و F دارند. ارتفاع این لایه که شبیه به موج است و همچنین فاصله آنها در هر کلاس با دیگر کلاس‌ها متفاوت است. به یاد داشته باشید که سه لایه جعبه لمینتی سینگل فیس به ترتیب شامل فیس، فلوتینگ و لمینیت می‌شود.

-جعبه‌های لمینتی سه لا

سینگل فیس‌ها با دو لایه در کنار لایه سوم لمینت تشکیل می‌شدند. اما در جعبه سه لا، در حقیقت 4 لایه در کنار همدیگر قرار می‌گیرند. یا به بیان دیگر، لمینت بر روی مقوای سه لا اضافه می‌شود. در این نوع جعبه‌ها از کلاس‌های E، B، C فلوت و گاهی از کلاس A فلوت استفاده می‌شود. در دو طرف فلوت فیس قرار می‌گیرد و با لمینت کردن، جعبه از یک مقوای 4 لایه تشکیل خواهد شد.

-جعبه لمینتی پنج لا

جعبه 5 لای لمینتی نیز در حقیقت 6 لایه خواهد داشت. دو سطح از فلوتینگ با کلاس مشابه و یا متفاوت در این مقوا با سه لایه فیس پوشانده می‌شود. در کشورمان ایران و در بیشتر مواقع از دو کلاس B فلوت و C فلوت در کنار یکدیگر استفاده می‌شود. در نهایت نیز لمینت به روی آنها اضافه می‌شود.

امکان انجام یووی موضعی بر روی کارتن لمینتی

امکان انجام یووی موضعی بر روی کارتن لمینتی

مراحل ساخت جعبه سفارشی لمینتی

برای ساخت جعبه لمینتی مراحلی وجود دارد که ممکن است با توجه به سفارش کمی با یکدیگر متفاوت باشد. اما در حالت کلی 9 مرحله تا آماده شدن یک جعبه انجام می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. طرح چاپی بر روی کارتن پیاده سازی می‌شود.

  2. خط تیغ‌ها مشخص می‌شوند.

  3. قالب جعبه ساخته خواهد شد.

  4. در مرحله چهارم، زینک کار آماده باید بشود.

  5. چاپ طرح که اصولا بر روی مقوای گلاسه و یا مقوای پشت طوسی با گرماژ 180 انجام می‌شود.

  6. سلفون کشی بر روی مقوا

  7. انجام لمینیت بر روی مقوا

  8. دایکات و برش زدن

  9. منگنه و یا چسب کردن کارتن

چرا از جعبه لمینتی باید استفاده کرد؟

خرید جعبه با مقوای معمولی در مقابل جعبه لمینتی بودجه کمتری نیاز دارد. پس دلیل استفاده از کارتن لمینت با قیمت بیشتر چیست؟ حالا که صحبت از قیمت شد، بهتر است بدانید که قیمت گذاری این نوع جعبه به عوامل زیادی بستگی دارد که با نوع کاغذ، کلاس فلوت، ابعاد و وزن کارتن ارتباط دارند و با مشورت با کارشناسان با تجربه می‌توانید کارتن با کیفیت و قیمت مناسبی را سفارش بدهید.

همانطور که در ابتدا گفته شد، چاپ بر روی مقوا که به آن چاپ فلسکو گفته می‌شود، کیفیت پایین‌تری دارد. در ادامه به اهمیت چاپ روی بسته بندی خواهیم پرداخت و خواهید دید که هزینه کردن در این خصوص تقریبا برای تمامی صنایع لازم است. اما در کنار چاپ با کیفیت بیشتر و ظاهر زیباتر بسته بندی، باید گفت که استحکام در جعبه لمینتی بیشتر است. همچنین دقت عملکرد در جعبه‌های لمینتی بیشتر بوده و می‌تواند احتمال ایجاد نقص در جعبه‌ها را به حداقل برساند.

دلایل استفاده از جعبه سفارشی

سفارش جعبه و پاکت به جای خرید از محصولات آماده همیشه موضوعی است که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند. مانند تمامی صنایع و محصولات تولیدی، محصولاتی که سفارشی ساخته می‌شوند از قیمت بالاتری برخوردار هستند و به همین دلیل باید بودجه بیشتری برای تامین آنها هزینه کرد. اما محصولات سفارشی همیشه ویژگی‌هایی دارند که افراد را به سمت خود جلب می‌کنند. در این قسمت از مطلب به چرایی لزوم استفاده از جعبه سفارشی و در کل لزوم توجه و هزینه کردن برای بسته بندی خواهیم پرداخت.

بسته بندی امروزه به یک اصل در اقتصاد و ارائه محصولات به مشتریان تبدیل شده است. اگر به دنبال رقابت در بازار پر از رقیب هستید، نمی‌توانید به این موضوع بی‌توجهی کنید. مشتریان انتظار دارند تا حتی ساده‌ترین محصولات را در بسته بندی‌های شیک و زیبایی خریداری کنند.

در کنار این موضوع توجه داشته باشید که خاص بودن جعبه شما می‌تواند عاملی برای افزایش فروش شما باشد. مشتریان دوست دارند تجربه‌های خاص و جدیدی داشته باشند. به همین دلیل اگر دو محصول با کیفیت و مشخصات یکسان را یکی در یک بسته بندی عادی و یکی دیگر را در یک بسته بندی خاص قرار بدهید، خواهید دید که محصول با بسته بندی خاص فروش بیشتری خواهد داشت.

حتی باید گفت که مشتریان انتظار دارند که کیفیت بیشتری را از محصولی که در بسته بندی با کیفیت بالاتری قرار دارد دریافت کنند. در نتیجه باید گفت که سفارش جعبه لمینتی خاص محصولات شما، می‌تواند به میزان فروش شما کمک زیادی کند. مثال جعبه لمینتی سرویس آشپزخانه از بینهایت موارد استفاده این جعبه است.

جعبه لمینتی سفارشی

جعبه لمینتی سفارشی

جمع بندی

در این مطلب نگاهی به جعبه لمینتی کردیم. جعبه‌های لمینتی از یک لایه مقوای چاپ شده که بر روی لایه‌های دیگر جعبه چسبانده خواهد شد، به وجود می‌آید. جعبه‌های لمینتی را می‌توان بر اساس نوع مقوای آنها به سینگل فیس، سه لا و پنج لایه تقسیم کرد. البته با توجه به فلوتی که در جعبه استفاده خواهد شد، هر کدام از سه نوع مقوای گفته شده به کلاس‌های مختلفی قابل دسته بندی است.

این جعبه هرچند که قیمت بیشتری نسبت به جعبه معمولی دارد، اما از مزایای زیادی نیز برخوردار است. افزایش کیفیت چاپ و امکان انجام کارهای گرافیکی بیشتر و اموری همچون یووی موضعی بر روی جعبه‌های لمینتی از مزایای اصلی آن است. البته لمینت کردن، با اضافه شدن یک لایه به مقوا، استحکام بیشتری نیز به کارتن شما خواهد داد.

فراموش نکنید که استفاده از یک جعبه لمینتی زیبا و مستحکم به محصول شما ظاهر بهتری خواهد بخشید و رضایت مشتریان شما را به صورت آگاهانه و یا حتی ناخودآگاه افزایش خواهد داد. در این خصوص می‌توانید به شرکت تخصصی بسته بندی پویا فراز خلاق مراجعه کرده و از خدمات تخصصی این شرکت بهره ببرید.

سوالات متداول

  • مقوای لمینتی چیست؟

مقوای لمینت در حقیقت لایه‌ای دارد که طرح سفارش داده شده بر روی آن چاپ شده است. این لایه با استفاده از چسب و لمینت کاری بر روی انواع مقوا چسبانده خواهد شد.

  • لمینت بر روی چه مقواهایی برای جعبه سازی انجام می‌شود؟

شما می‌توانید مقواهای سینگل فیس، سه لایه و پنج لایه را برای لمینت کاری استفاده کنید.

  • مزایای جعبه لمینتی چیست؟

چاپ بر روی جعبه لمینتی با کیفیت بسیار بالاتری قابل انجام است و در نتیجه جعبه شکیل‌تری خواهید داشت. همچنین استحکام و کیفیت جعبه با لمینت کردن افزایش پیدا خواهد کرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید