فولاد بافت؛ بزرگترین گام برای مهار تورم و رشد تولید در استان کرمان

کدخبر: ۶۴۴۵۳۳
اقتصاد، تولید و اشتغال، ارکان اصلی چرخه صنعت را می‌سازند. این مهم به‌ویژه در صنایع مادر مانند صنعت فولاد جلوۀ ویژه‌تری نیز به خود می‌گیرد.
فولاد بافت؛ بزرگترین گام برای مهار تورم و رشد تولید در استان کرمان

رپرتاژ آگهی: شرکت احیا استیل فولاد بافت، به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید فولاد در کشور، نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کند.

تاریخچه شرکت احیا استیل بافت

سال 1368 در راستای تصمیمات کلان دولت در زمینه زنجیره فولاد، 7 طرح ملی فولاد در 7 منطقه کشور راه‌اندازی شد. پروژه بزرگ فولاد بافت یکی از این 7 طرح ملی است.

طرح این شرکت بزرگ فولادی در 2 فاز قابل‌اجراست. طرح اول مربوط به احداث واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 800 هزار تن، با تکیه‌بر فناوری احیای مستقیم به روش PERED است. این روش به‌صورت کامل ایرانی بوده و در 18 فروردین سال 1398 به بهره‌برداری و در 20 آبان همان سال، توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح شد.

فاز دوم این طرح بزرگ ملی نیز، مشابه به فاز 1 به‌منظور تولید آهن اسفنجی با ظرفیت پیش‌بینی‌شده 800 هزار تن در سال است. عملیات اجرایی این فاز از دی‌ماه سال 1399 آغاز شده و مبلغ سرمایه‌گذاری آن حدود 4 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

نقطه عطفی در محرومیت‌زدایی در استان کرمان

ارزش واحد فاز یک بالغ‌بر 120 میلیون یورو است که علاوه‌بر رونق بخشیدن به چرخه اقتصاد و افزایش تولید، موفق به اشتغال‌زایی برای صدها نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرستان بافت استان کرمان و نیروهای تحصیل‌کرده و جوان آن شده است.

از این گذشته، مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه فولاد در اردیبهشت‌ماه سال 1403 شروع خواهد شد. روشن است که با راه‌اندازی فاز جدید نیز، تعداد زیادی از جوانان در استان کرمان و سایر استان‌های کشور مشغول به کار خواهند شد.

راه‌اندازی کامل واحد مذکور را می‌توان نقطه عطفی در پیشرفت و توسعه صنعتی کشور و رفع محرومیت نابرابری شغلی و مالی در شهرستان بافت کرمان دانست.

آهن اسفنجی و اهمیت آن در صنعت فولاد کشور

آهن اسفنجی را از تماس مستقیم ذرات اکسید آهن (گندله)، گاز مونوکسید کربن، متان و هیدروژن (در دمای 750 تا 900) تولید می‌کنند. شکل کروی آهن اسفنجی، به دلیل عیار بالای آن بوده که چیزی معادل 84 تا 95% است که باعث تغییر شکل فولاد به شکل کره می‌شود.

ضایعات و آهن‌آلات قراضه باعث بروز خطرات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیر زیادی می‌شدند اما آهن اسفنجی با توجه به کیفیت، عیار، استحکام و مقاومت بالایی که دارد، می‌تواند تاثیر بسیار خوب و دوستانه‌ای بر محیط‌زیست داشته باشد.

سخن پایانی

شرکت احیاء استیل فولاد بافت، یکی از بزرگترین و قدرتمندترین شرکت‌های فولادی در کشور بوده که تنها در فاز اولیه خود موفق به کسب تولید 800 هزار تن تولید آهن اسفنجی با ارزشی بیش از 120 میلیون یورو شود.

وجود این شرکت بزرگ فولادی در شهرستان بافت استان کرمان توانسته رونق ویژه‌ای به اقتصاد و تولید بخشیده و دست‌کم 5500 نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شاغل کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید