نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 27 مهر

رنو-نیسان مشتری ایران شد

کدخبر: ۶۷۹۷۴۶
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
رنو-نیسان مشتری ایران شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 مهر 1354؛ امضای قرارداد همکاری انرژی اتمی ایران و انگلیس

بامداد امروز با امضای دو قرارداد، امکانات همکاری در زمینه انرژی اتمی بین ایران و انگلیس فراهم شد.

این دو قرارداد را از طرف ایران دکتر اکبر اعتماد، معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و «مارشال» از طرف سازمان انرژی اتمی انگلستان امضا کردند.

براساس یکی از قراردادها مقدمات لازم برای همکاری در زمینه تحقیقات اتمی بین مرکز تحقیقات هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران و مرکز اتمی «هارول» در انگلستان فراهم می شود. این مرکز بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات اتمی انگلستان است و با فعالیت‌های گسترده در تحقیق و توسعه اتمی، ‌شهرت جهانی دارد.

قسمتی از مسیر اتوبان تهران – چالوس تغییر می کند

مسیر اتوبان تهران – چالوس مورد بررسی مجدد قرار گرفت تا مسیر این اتوبان از شمشک به گاجره و گچسر اصلاح کردد.

براساس طرحی که مهندسین مشاور در اختیار سازمان برنامه و وزارت راه و ترابری قرار داده است، اتوبان تهران-چالوس از بزرگراه علم شروع و از راه میانبر به ارتفاعات شکرک و شمشک و از این منطقه با ایجاد تونل به گاجره و گچسر و چالوس ادامه می‌یابد.

27 مهر 1374؛ ایران با فروش روزانه 2.5 میلیون بشکه از صادرکنندگان نفت است

با گذشت بیش از 19هفته از زمان اعمال تحریم آمریکا علیه ایران، هم‌اکنون جمهوری اسلامی با صدور روزانه 2.5 میلیون بشکه از موفق‌ترین کشورهای صادرکننده نفت است.

ایران در مدت کوتاهی پس از تحریم، مشتریان جدیدی را جایگزین خریداران آمریکایی کرده و در حال حاضر برای فروش نفت خود هیچ گونه مشکلی ندارد.

ارزش خریدهای نفتی شرکت های آمریکایی از ایران در سال میلادی گذشته (11 دی 72 تا 10 دی 73) برای عرضه در خارج از خاک  این کشور حدود 4 میلیارد دلار بود.

27 مهر 1384؛ اسامی اسکله‌های دارای مجوز اعلام شد

سازمان بنادر و کشتیرانی ضمن تهیه گزارشی مفصل، با انتشار اسامی اسکله‌های خاص کشور اعلام کرد: از کل اسکله‌های فعال کشور (212 اسکله) تنها 55 اسکله دارای مجوز ساخت و 6 اسکله دارای مجوز بهره‌برداری هستند و تکلیف مابقی فعلا مشخص نیست.

این سازمان در گزارش خود آورده است: به استناد بند 23 از ماده 3 آیین‌نامه داخلی خود که مصوب 1348 مجلس است، مسوولیت صدور مجوز ساخت تاسیسات دریایی و حق نظارت بر آنها یکی از وظایف حاکمیتی این سازمان است.

در ادامه این گزارش با اشاره به  اینکه تنها 6 اسکله دارای مجوز بهره‌برداری از سازمان فوق هستند، اعلام شده است، اسکله‌های بنیاد، شرکت نفت فلات قاره، صلخ، باسعیدو، سازمان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام و کاوه دارای مجوز بهره برداری از سازمان بنادر و کشتیرانی هستند.

وضعیت سایر اسکله‌ها از نظر دارا بودن مجوز بهره‌برداری و ساخت هنوز مشخص نیست. سازمان بنادر و کشتیرانی در این گزارش همچنین به تعطیلی 33 اسکله غیرمجاز ازسوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرده است.

دولت از سرمایه گذاری خارجی در حوزه نیرو استفاده می کند

دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور صبح روز سه شنبه به طور غیرمنتظره و بدون اطلاع قبلی از وزارت نیرو بازدید کرد.

احمدی نژاد تاکید کرد: پروژه‌های این وزارتخانه باید با سرعت بیشتری به مرحله اجرا گذاشته شود به‌ویژه شبکه آبرسانی شهرهایی که به صورت نیمه‌کاره انجام پذیرفته هرچه زودتر تکمیل شود.

رئیس جهور سقف اتمام پروژه های زودبازده را دو سال اعلام کرد و گفت: قیمت تمام‌شده پروژه‌های عمرانی باید کاملا مشخص شود و صرفه جویی لازم نیز در آنها صورت گیرد.

احمدی نژاد بر حفظ سلامت آبهای زیرزمینی نیز تاکید کر و افزود: باید با برنامه‌ریزی دقیق به جهتی برویم که سفره‌های آب زیرزمینی آلوده نشوند.

وی به‌خصوص حل مشکل آب شرب خوزستان را مورد تاکید قرار داد.

احمد نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید از سرمایه‌گذاری خارجی در فعالیت‌های آبرسانی، برق‌رسانی و سدسازی و سایر خدمات وزارت نیرو استفاده کنیم.

27 مهر 1394؛ اولین مجوز سرمایه‌گذاری پسابرجام

ورود مسوولان بلندپایه کشورهای مختلف اروپایی به ایران برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی در جدیدترین مرحله خود به اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاری در ایران منتج شده است.

آخرین خبرها حاکی از انجام سرمایه گذاری 50 میلیون یورویی یک شرکت آلمانی در زمینه تولید ورق‌های گچی در استان فارس است که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، این سرمایه‌گذاری می‌تواند به صورت مستقیم برای 300 نفر فرصت شغلی ایجاد کند.

محمدرضا نعمت‌زاده در جریان دیدار خود با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان از حمایت ایران از هرگونه سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت‌های آلمانی در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری خبر داد.

سرمایه گذاری هند در چابهار

وزیر حمل و نقل کشتیرانی هند گفت: کابینه این کشور قرار است در ماه جاری، پیشنهادات سرمایه گذاری به ارزش 20 میلیارد روپیه در بندر چابهار ایران را مورد بررسی قرار دهد.

نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند گفت: ناندرا مودی، نخست وزیر هند قرار است در ماه اکتبر در نشستی با حضور وزارتخانه‌های مختلف کابینه، پیشنهادات سرمایه‌گذاری به ارزش 20 میلیارد روپه در بندر چابهار ایران را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: اما این سرمایه‌گذاری‌ها بستگی به نتیجه مذاکرات در مورد قیمت گاز ایران خواهد داشت. ایران گاز خود را به قیمت 2.95 دلار پیشنهاد داده در حالیکه هندی‌ها خواهان کاهش این رقم هستند.

عملیات «بازار باز» کلید خورد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در بسته پیشنهادی خروج از رکود اقتصاد  شرایط برای اعمال عملیات بازار باز (که ازجمله مهم‌ترین ابزارهای سیاست پولی بانک مرکزی است) و تاکنون به دلیل فقدان بازار بدهی موثر امکان استفاده نداشته، فراهم می شود.

وی گفت: صرف اینکه دولت بدهکار باشد، پدیده بدی نیست، اما آنچه نامطلوب است بد  حساب بودن دولت و نابسامانی‌های بدهی‌های دولتی است.

وزیر امور اقتصادی خاطرنشان کرد: در بسته پیشنهاد خروج از رکود، به منظور ایجاد یک بازار برای بدهی برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا دولت بتواند بدهی‌های خود را به بخش خصوصی و پیمانکاران از طریق انتشار  اوراق مشارکت، انتشار صکوک اجاره و انتشار اسناد خزانه تادیه کند.

وی گفت: این اسناد در بازار ثانویه قابلیت خرید و فروش و نقل و انتقال دارد که به معنای این است که دارایی‌های طلبکارانه دولت (که در حال حاضر فاقد قدرت نقدشوندگی است) دارای قابلیت نقدشوندگی خواهند شد.

رنو-نیسان مشتری قطعه‌سازی ایران شد

در روزهایی که خیلی‌ها منتظر حضور خودروسازان خارجی در کشور هستند، خبر می‌رسد گروه رنو-نیسان مشتری قطعات ایرانی شده است.

آن طور که عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران عنوان می‌کند: مسوول کل خرید گروه رنو-نیسان طی دو ماه آینده از فرانسه راهی ایران خواهد شد تا مقدمات خرید از قطعه‌سازان ایرانی را فراهم کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از جریان پول حقیقی در بازار سهام

      اقتصادنیوز: بازار سرمایه که هفته منتهی به ۲۵مهرماه را با خروج سرمایه بعد از ۱۱ روز آغاز کرد در ادامه هفته روند متفاتی…

    کارگزاری مفید