نرخ سود باز هم رکورد شکست

کدخبر: ۶۷۵۶۳۲
اقتصادنیوز: نرخ بهره بین بانکی که در هفته آخر مرداد رکورد 10 ماهه خود را شکسته بود به روند صعودی خود ادامه داد و در هفته منتهی به 7 شهریور ماه رکورد تازه‌ای به ثبت رساند
نرخ سود باز هم رکورد شکست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نرخ سود بانکی در اولین هفته پاییز رکورد تازه‌ای از خود بر جای گذاشته است.

نرخ بهره بین بانکی که در هفته آخر مرداد رکورد 10 ماهه خود را شکسته بود به روند صعودی خود ادامه داد و در هفته منتهی به 7 شهریور ماه رکورد تازه‌ای به ثبت رساند. این روند صعودی در 21 شهریور ماه متوقف شد و نرخ بهره از کانال 23.7 درصدی عقب‌نشینی کرد. با این حال،‌ در هفته منتهی به 28 شهریور ماه این نرخ دوباره اوج گرفت و به سطح قبلی خود بازگشت. تازه‌ترین آمار منتشرشده از بانک مرکزی نشان می‌دهد که این شاخص در 4 مهر ماه دوباره جهش کرده و به رکوردی تازه دست یافته است.

همانطور که اشخاص حقیقی می‌توانند از بانک‌ها استقراض کنند و در مقابل اصل تسهیلات را به همراه نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازگردانند، اشخاص حقوقی خصوصا بانک‌ها نیز می‌توانند از یکدیگر استقراض کنند. بستر جابه‌جایی منابع مالی بین بانک‌ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بین بانکی ایجاد شده است. در این سازوکار بانک‌ها می‌توانند برای 24 تا 48 ساعت منابع مالی مازاد خود را به بانک‌های دچار کسری منابع قرض دهند و در مقابل نرخ بهره آن را دریافت کنند که به‌صورت خودکار از برخورد فشار عرضه و تقاضای منابع مالی تعیین می‌شود.

بر اساس سازوکار ایجاد شده توسط بانک مرکزی، درحال حاضر نرخ بهره بین بانکی در حدود 23 تا 24 درصد درحال نوسان است. زمانی که سیاستگذار پولی بخش بیشتری از تقاضای بانک‌ها به منابع مالی را تامین کند، فشار تقاضا نیز در بازار بین بانکی کاهش یافته و نرخ بهره تعادلی کاهش می‌یابد.

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر «رکوردشکنی دوباره نرخ سود در اول پاییز» بخوانید. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید