واکنش بازارها پس از خبر ترور سید حسن نصرالله

کدخبر: ۶۷۵۶۸۷
اقتصادنیوز: روز قبل اسرائیل طی حمله تروریستی، سید حسن نصرالله را به شهادت رساند که ابعاد این اتفاق واکنش بازارها در روز جاری را به دنبال داشت.
واکنش بازارها پس از خبر ترور سید حسن نصرالله

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، هیجان گرداننده بازارها در روز جاری بود. پس از تشدید حملات رژیم صهیونسیتی به لبنان و ادعای ترور سید مقاومت توسط این رژیم بازارها در روز جاری دچار هیجان شدند، هیجانی که قابل پیش بینی بود و شرایطی متفاوتی را برای بازارهای مختلف رقم زد. گفتنی است که در نهایت امروز بعدازظهر حزب‌الله شهادت دبیر کل خود را تایید کرد.

اکوایران در این گزارش شرایط بازارهای مختلف را در روز جاری بررسی کرده است.

چرا شاخص هم‌وزن اصلاح کمتری داشت؟

سازمان بورس و اوراق بهادار در روز جاری برای کاهش تأثیر‌گذاری هیجانات که پیش‌بینی می‌شد بر بازار سرمایه سنگینی کند دامنه نوسانات بازار سهام و صندوق‌ها اهرمی را به محدوده یک درصدی کاهش داد.

در روز جاری ارزش معاملات خرد کاهش یافت و به محدوده دو هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان رسید. امروز شاخص کل بورس تهران کاهش ۰.۳۸ درصدی را ثبت کرد و شاخص کل هم‌وزن اصلاح ۰.۲۲ درصدی داشت.

خبر مرتبط
رشد ۳۵ درصدی صادرات ایران به این کشور

اقتصادنیوز: مطابق با آمار‌های موجود صادرات ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد کرد.

دلیل این اتفاق آنست که تعداد معامله گران وخریداران در نمادهای کوچکتر کمتر از نمادهای بزرگتر بود و حجم مبنای معاملات به دلیل نبود خریدار پر نشد. همین مسئله باعث شد تا شاخص کل هم‌وزن اصلاح کمتری را نسبت به شاخص کل بورس تهران تجربه کند. شاخص کل بورس تهران در محدوده دو میلیون و ۱۴۶ هزار واحدی قرار دارد.

 

نوسان بازار ارز چگونه بود؟

ترور و تنش‌های منطقه‌ای غالبا شوک‌های مقطعی بر بازار ارز ایجاد کرده ولی بررسی اکوایران از نوسانات قیمت ارز در سال جاری نشان می‌دهد که این شوک‌ها مقطعی بوده است و بازار ارز حتی در نیمسال اول بازدهی منفی ایجاد کرده است. پس از خبر ترور سید حسن نصرالله در حمله دیشب رژیم صهیونسیتی به بیروت، تتر از شب گذشته افزایشی شد و دلار و درهم با آن افزایشی شدند.

رشد درهم امروز بیشتر از سایر ارزها بود به همین خاطر حباب درهم افزایش یافت و در محدوده ۷۶۵ تومان قرار گرفت. نزولی شدن حباب درهم و کاهش محسوس آن لازمه بازگشت بازار ارز به تعادل سابق و تعدیل شوک است.

بررسی روند بازار ارز و طلا در روز جاری نشان می‌دهد که پس از خبر حمله تروریستی شب قبل بازار ارز و طلا با افزایش قیمت مواجه شد ولی در ادامه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا کمی آرام گرفتند اما در نهایت با تایید خبر شهادت سید حسن نصرالله، قیمت‌ها نوسان رو به بالا را تجربه کردند.

البته پس از آن دوباره بازار ارز آرام‌تر شد به طوری که تتر در لحظه نگارش این گزارش پایین‌تر از دلار قرار گرفته است.

 

حباب اقلام طلا رشد کرد

طلا تحت تأثیر اونس جهانی و قیمت دلار داخل است‌. اونس جهانی طلا نیمه‌شب گذشته پرونده معاملات این هفته را بست تا خریداران این هفته اونس جهانی طلا در پایان هفته سود ۱.۶ درصدی را کسب کرده باشند.

پس از لمس محدوده قیمتی بالای دو هزار و ۶۸۰ دلار برخی از معامله گران اونس طلا اقدام به شناسایی سود کردند که باعث اصلاح قیمت اونس جهانی طلا تا محدوده دو هزار و ۶۴۵ دلار شد ولی در نهایت با انتشار اخبار مربوط به تشدید حملات اسرائیل به لبنان، اونس جهانی طلا در محدوده دو هزار و ۶۵۸ دلار به کار خود پایان داده است.

 افزایش حباب‌ها فقط محدود به معاملات درهم در روز جاری نبود و حباب اقلام طلا و سکه در روز جاری هم افزایش یافت، اتفاقی که نشان‌دهنده افزایش سطح هیجان در بازار ارز و طلا است.

در حال حاضر حباب سکه امامی در محدوده ۱۹.۴ درصدی قرار گرفته است و حباب ربع سکه ۸۴ درصد است که بالاترین سطح حباب ربع سکه از شانزدهم تیرماه است.

حباب طلای آبشده در روز جاری حدود ۴۲۰ هزار تومان بود.

افزایش سطح حباب‌ها غالبا باعث احتیاط معامله گران بزرگ بازار در سمت خرید می‌شود و با توجه به رشد قابل توجه اونس جهانی طلا اگر دلار کنترل شود و اونس طلا اصلاح شود احتمال اصلاح طلا وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید