گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

فروشنده در بازار طلا و ارز نایاب شد؛ قیمت دلار در انتظار اصلاح/ نوسان هیجانی قیمت سکه در بازار

کدخبر: ۶۷۶۶۰۷
اقتصادنیوز: معامله‌گران فنی معتقدند قیمت‌ها امروز در بازار طلا و ارز متاثر از نوسانات اونس طلا و دلار مسیر حرکت خود را تعیین کردند.
فروشنده در بازار طلا و ارز نایاب شد؛ قیمت دلار در انتظار اصلاح/ نوسان هیجانی قیمت سکه در بازار
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، معامله‌گران امروز شاهد نوسان مثبت طلای آبشده، اونس طلا و سکه در بازار طلا و سکه بودند؛ روندی که بنابر ادعای معامله‌گران از «تحولات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و داخلی» نشات گرفت و از حساسیت بازار به تغییرات اخیر حکایت داشت. تحلیلگران از سطوح کلیدی حمایت و مقاومت به‌عنوان ابزاری مهم برای شناسایی نقاط ورود و خروج بازارها یاد کرده‌اند.

با این حال، قیمت دلار هرات در معاملات امروز نوسانات رفت و برگشتی را تجربه کرد و در حالی با 61 هزار و 900 تومان بازگشایی کرد که در ادامه معاملات با در پیش گرفتن مسیر نزولی به 61 هزار و 300 تومان رسید و در نهایت توانست در 61 هزار و 650 تومان قرار بگیرد. در بازار تهران هم، دلار در پشت خطی با 61 هزار و 850 تومان بازگشایی کرد و در معاملات اولیه 61 هزار و 400 تومان معامله شد. این اسکناس با نوسانات رفت و برگشتی بین 61 هزار و 350 تومان و 61 هزار و 550 تومان قرار گرفت و در نیمه دوم معاملات، با نوسان مثبت 61 هزار و 750 تومان خرید و فروش شد.

معامله گران فنی معتقدند بازار ارز پس از عملیات موشکی سپاه علیه اسرائیل، شاهد یک نوسان مثبت تا سطح 62 هزار و 100 تومان بود که با اصلاح همراه شد و قیمت مسیر نزولی را در پیش گرفت. به عقیده این گروه کف حمایت دلار در 61 هزار تومان قرار دارد. درهم امارات هم با گپ مثبت 150 تومانی با قیمت 16 هزار و 900 تومان بازگشایی کرد و ابتدا با نوسان مثبت تا 16 هزار و 980 تومان بالا رفت، اما نتوانست وارد کانال 17 هزار تومان شود و مجدداً به 16 هزار و 850 تومان کاهش یافت. در نیمه دوم معاملات، با تغییر روند، درهم با نوسان مثبت مواجه شد و به 16 هزار و 980 تومان رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت ها بود و دلار نیمایی هم با تداوم روند افزایشی روزهای گذشته، به 46 هزار و 868 تومان رسید. براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 49820 تومان قیمت گذاری شد. همچنین یورو مبادله ای امروز را با افزایش سپری کرد و 55137  تومان قیمت خورد. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13565 تومان ارزش گذاری شد.

بازار طلا و سکه هم امروز چشم به نوسانات اونس طلا دوخته بود که در بازار جهانی معاملات را با 2655 دلار آغاز کرد و سپس تا 2666 دلار افزایش یافت. اما در ادامه معاملات به سطح 2655 دلار عقب نشینی کرد. تحلیلگران معتقدند نوسانات اونس طلا در پی «تنش‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های امن» همچون طلا رخ داده است. با این حال، در بازار داخلی، هر گرم طلای 18 عیار چهار میلیون و 59 هزار تومان معامله شد که نشانگر پیروی قیمت این فلز گرانبها از نوسانات اونس طلا و دلار دارد. طلای آبشده هم در ابتدا با 17 میلیون و 430 هزار تومان بازگشایی کرد و در ساعات ابتدایی معاملات با نوسانات شدیدی مواجه شد. قیمت این فلز گرانبها ابتدا به 17 میلیون و 320 هزار تومان کاهش یافت و سپس به 17 میلیون و 400 هزار تومان بازگشت. در نیمه دوم معاملات قیمت طلای آبشده به 17 میلیون و 550 هزار تومان رسید. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران فنی، بازار با رشد همزمان اونس طلا و دلار تا سطح 17 میلیون و 800 هزار تومان حرکت کرده است و از این محدوده یک اصلاح قوی تا سطح 17 میلیون و 400 هزار تومان داشته است. 

قیمت سکه امامی هم امروز با قیمت 47 میلیون و 650 هزار تومان آغاز به کار کرد و در ادامه در محدوده 48 میلیون تومان معامله شد. نیم‌سکه و ربع سکه هم به ترتیب به قیمت 26 میلیون و 300 هزار تومان و 17 میلیون و 400 هزار تومان در حال معامله هستند. سکه گرمی هم هشت میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش شد.

تحلیلگران معتقدند فعالان بازار طلا و ارز با توجه به اخبار سیاسی، در حال حاضر تمایلی به فروش ندارند و مدعی هستند طی چند روز آینده، اصلاح بازار فرصت مناسبی برای خرید است.

امروز همچنین اظهارات محمدرضا فرزین؛ رییس‌کل بانک‌ مرکزی درباره بازار طلا و ارز مورد توجه قرار گرفت. او تاکید کرد: «در بازار ارز به یک پایداری و تاب‌آوری مشخص رسیده‌ایم اما در بازار طلا و سکه بخشی از نوسان مثبت به علت نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی است که ناشی از ریسک‌های سیاسی منطقه و اتفاقات اخیر است. در خصوص سکه اقدام به عرضه سکه کرده‌ایم و این سیاست ادامه دارد.  سیاست‌ها در چارچوب برقراری ثبات در بازار ارز است و دائما در حال اصلاح هستیم تا به پایداری لازم برسیم.»

اعلام شرایط جدید فروش طلا دیگر خبری بود که مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت. همچنین اظهارات معاون اجرایی رئیس جمهور درباره نامه دولت به مجمع تشخیص مصلت نظام درباره FATF هم در بازار ارز دست به دست شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید