گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

کاهش اختلاف قیمت تتر و دلار/ شرط مهم برای عقبگرد اسکناس آمریکایی/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۵ مهر 1403

کدخبر: ۶۷۷۳۱۴
اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند «اخبار سیاسی» و «سیاست‌های اقتصادی آمریکا» از جمله نرخ بهره و بازار کار، از عوامل اصلی تأثیرگذار بر نوسانات بازار ارز ایران هستند و باید دید چه مسیری را در جریان معاملات امروز پیش روی دلار قرار خواهند داد؟
کاهش اختلاف قیمت تتر و دلار/ شرط مهم برای عقبگرد اسکناس آمریکایی/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۵ مهر 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در نخستین روز هفته با نوسانات مثبت و منفی گسترده‌ای روبه‌رو شد و قیمت دلار، درهم و تتر به‌طور همزمان با تغییراتی همراه بودند که ناشی از «تنش‌های ژئوپلیتیکی» و «داده‌های اقتصادی آمریکا» بود. معامله‌گران بازار معتقدند که بازارساز در هفته گذشته تلاش کرد با ورود به بازار، قیمت‌ها را کنترل و تعدیل کند، اما همزمانی افزایش «نرخ دلار» و «اونس طلا»، قیمت‌ها را در سطوح جدیدی قرار داد.

قیمت دلار هرات معاملات روز شنبه را در 61 هزار و 950 تومان آغاز کرد و با نوسانات مثبت وارد کانال 62 هزار تومان شد. این اسکناس پس از نوسانات اولیه به کانال 61 هزار تومان بازگشت و در نهایت دوباره در کانال جدید قرار گرفت. تحلیلگران بازار نوسانات دلار هرات را به «بازگشایی قیمت درهم» و نوسانات آن نسبت می‌دهند. به عقیده این گروه این اسکناس در شرایط فعلی تحت تاثیر مستقیم نوسانات منطقه‌ای و نرخ دلار جهانی قرار گرفته است. دلار تهران هم همسو با دلار هرات با گپ مثبت 200 تومانی در 61 هزار و 850 تومان روز شنبه را آغاز کرد و در ابتدا به کانال 62 هزار تومان وارد شد و سپس در نوساناتی مشابه با دلار هرات، روز خود را به پایان رساند. تحلیلگران معتقدند تلاش بازار برای ورود به کانال بالاتر ناشی از کم‌عمقی بازار و اخبار ناپایدار اقتصادی است.

بازار رسمی هم شاهد نوساناتی مشابه بازار غیررسمی بود و دلار نیما 47 هزار و 146 تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین براساس اعلام مرکز مبادله ایران، دلار امروز 49 هزار و 833 تومان معامله شد که افزایشی نسبت به هفته گذشته داشت. قیمت درهم امارات روز شنبه را با گپ منفی 80 تومانی در 17 هزار و 140 تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول معاملات کاهش یافت و کانال 17 هزار تومان را از دست داد. اما در نیمه دوم بازار، درهم امارات به 17 هزار و 160 تومان بازگشت. تحلیلگران حباب دلاری درهم را 700 تومان ارزیابی کرده‌اند که نشان‌دهنده هیجان بالای بازار در این بازه است.

به گزارش اقتصادنیوز، تتر، رمزارزی که همواره هم‌راستا با دلار تهران حرکت کرده است هم در روز شنبه فاصله خود را با این اسکناس آمریکایی به حدود 500 تومان رساند که نشان از نوسانات محسوس بازار دارد. با وجود افزایش قیمت دلار، تتر نیز به همان میزان رشد کرد و فاصله قیمتی خود را با دلار حفظ کرد. قیمت تتر در ۲۴ ساعت گذشته بین ۶۲ هزار و ۵۰ تومان تا ۶۲ هزار و ۳۵۰ تومان نوسان داشته و در زمان نگارش این گزارش به ۶۲ هزار و ۷۵۸ تومان رسیده است.

با این همه، معامله‌گران معتقدند عمق کم بازار و ورود نوسان‌گیران به افزایش بی‌ثباتی در بازار دامن زده است و در شرایط فعلی، «اخبار سیاسی» به‌ویژه در خاورمیانه و «سیاست‌های اقتصادی آمریکا» از جمله نرخ بهره و بازار کار، از عوامل اصلی تأثیرگذار بر نوسانات بازار ارز ایران هستند.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران فنی معتقدند با توجه به نوسانات اخیر و ورود دلار هرات به کانال 62 هزار تومان، سطح مقاومت کلیدی این اسکناس در محدوده 62 هزار و 500 تومان قرار دارد و اگر دلار موفق به عبور از این سطح شود، احتمال افزایش تا سطوح جدید وجود دارد. همچنین سطح حمایت اول دلار هرات در محدوده 61 هزار و 200 تومان است و در صورت شکست این سطح، احتمال افت بیشتر تا 60 هزار و 800 تومان هم وجود دارد و اگر قیمت این اسکناس زیر سطح 60 هزار و 800 تومان تثبیت شود، امکان افت تا 60 هزار تومان وجود دارد.

به عقیده این گروه، سطح مقاومت مهم دلار تهران در محدوده 62 هزار و 300 تومان است و اگر دلار تهران بتواند از این سطح عبور کند، احتمال حرکت به سمت کانال جدید وجود دارد. همچنین سطح حمایتی اول برای دلار تهران در محدوده 61 هزار و 500 تومان قرار دارد. اگر این سطح حمایتی شکسته شود، کاهش بیشتر تا محدوده 60 هزار و 900 تومان محتمل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید