گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بورس تهران در هفته اخیر

قرمز مایل به سبز؛ رکود در بازار سرمایه ادامه‌دار شد+ نمودار

کدخبر: ۶۷۸۲۹۵
اقتصادنیوز: در هفته معاملاتی منتهی به 18 مهرماه با وجود تداوم محدودیت دامنه نوسان و از طرفی کاهش سطح ریسک‌های سیستماتیک نماگرهای بازار سرمایه عملکردی منفی اما رو به تعادل را ثبت کردند.
قرمز مایل به سبز؛ رکود در بازار سرمایه ادامه‌دار شد+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، دامنه نوسان که از 7 مهر به مثبت و منفی 1 درصد محدود شده بود؛ این هفته و با افزایش تنش‌ها در منطقه محدود ماند. این موضوع به رکود بازار سرمایه دامن زد و در همه روزهای هفته شاهد خروج پول از بازار سرمایه بودیم. در این هفته شاخص کل 0.17 درصد افت داشت و از ارتفاع شاخص کل هموزن نیز 0.52 درصد کاسته شد. شاخص کل فرابورس نیز با ثبت عملکرد منفی 0.66 درصدی هفته رو به افتی را سپری کرد. میانگین ارزش معاملات در این هفته 2هزار و 111 میلیارد تومان بود و مجموعا شاهد خروج هزار و 192 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه بودیم.

کانال شاخص هم وزن از دست رفت

شنبه: بازار سهام اولین روز هفته را قرمز به پایان رساند. شاخص کل بورس تهران با افتی 0.38 واحدی در یک قدمی از دست دادن ابرکانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن کانال 700 هزار واحدی را از دست داد و مجددا به سطح دومین روز مهر عقب‌نشینی کرد.

صندوق‌های طلا رکورد زدند

یکشنبه: در دومین روز هفته بورس وارد هفتمین روز منفی خود شد، به این ترتیب شاخص کل بورس امروز با افت 0.24 درصدی در محدوده 2 میلیون و 101 هزار و 757 واحدی آرام گرفت و به این وسیله در آستانه از دست دادن حمایت مهم و روانی 2.1 میلیون واحدی قرار گرفت. شاخص هموزن نیز در این روز با 0.11 درصد افت در محدوده 698 هزار و 654 واحد به کار خود پایان داد.

در این روز شاهد بیشترین درصد نمادهای منفی در هفته بودیم. 95 درصد نمادها در محدوده منفی و تنها 5 درصد در محدوده مثبت تابلو معامله شدند و به این ترتیب بازار سرمایه حدودا یکپارچه قرمزپوش بود. یکشنبه رکورد تاریخی ورود پول روزانه به صندوق‌های طلا شکست و 608 میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های طلا شد که بالاترین مقدار تاریخی این متغیر آماری محسوب می‌شد.

photo_2024-10-09_14-58-14 (2)

دولت اوراق فروخت/ کانال 2.1 میلیون واحد از دست رفت

دوشنبه: با تداوم روند منفی معاملات روزهای قرمز بازار سرمایه 8 روزه شد و برای نهمین روز متوالی بورس نظاره‌گر خروج پول حقیقی‌ها از تالار شیشه‌ای ماند. شاخص کل بورس در این روز با 0.37 درصد افت کانال 2.1 میلیون واحد را از دست داد و در محدوده 2میلیون و 93 هزار واحد به کار خود پایان داد. شاخص هموزن با 0.23 واحد کاهش ارتفاع در کانال 697 هزار و 23 واحد به کار خود پایان داد.

در این روز مرکز مدیریت بدهی وزارت اقتصاد 5هزار و 290 میلیارد تومان اوراق را در بازار فروخت.

ریزش شاخص کل متوقف شد

سه‌شنبه: روند افت شاخص کل بورس در میانه هفته با حمایت‌های دولتی سرانجام متوقف شد و نماگر اصلی بورس با رشد 0.16 درصدی در محدوده 2 میلیون و 97هزهار واحد به کار خود پایان داد، اما شاخص هموزن که نمایانگر وضعیت سهام خرد و متوسط است خبر از تداوم روند منفی در این سهم‌ها داشت و با 0.08 درصد کاهش ارتفاع در کانال 696 هزار و 489 واحد ایستاد.

در این روز انتشار این خبر که «دولت چهاردهم برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ظرف چند روز آینده اسناد مورد نیاز برای بررسی این پرونده در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأمین می‌کند.» بانکی‌ها را مورد توجه اهالی بازار قرار داد. همچنین گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی امروز سبزپوش‎تر از سایر گروه‌ها بودند.

همه به جز یکی

چهارشنبه: روند ریزشی در آخرین روز هفته در تمامی نماگرها به جز شاخص کل فرابورس متوقف شد شاخص کل در این روز با ثبت 0.12 درصد رشد در کانال دو میلیون و 99 هزار واحد ایستاد و شاخص هموزن که بعد از 9 روز قرمزپوشی سرانجام مثبت شد در آخرین روز معاملاتی هفته با 0.03 درصد مثبت در کانال 21 هزار و 985 واحد به کار خود پایان داد. در بازار فرابورس ایران شاخص کل 0.03 درصد منفی و شاخص هموزن 0.03 درصد مثبت شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید