بررسی «اقتصادنیوز» از معاملات این هفته بازار سهام

پیش بینی بازار سهام هفته/ واکنش منفی بورس تهران به صورت‌های مالی 6 ماهه+ نمودار

کدخبر: ۶۸۱۴۱۳
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش 30 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و خروج هزار و 337 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل 4.59 درصد کاهش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز 3.72 درصد پایین‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.
پیش بینی بازار سهام هفته/ واکنش منفی بورس تهران به صورت‌های مالی 6 ماهه+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در روز ابتدای این هفته با محدودیت سه درصدی دامنه نوسان، شاهد خروج 346 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و کاهش 711 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل در تراز 3 هزار و 179 میلیارد تومانی قرار داشت؛ روز ابتدایی این هفته در سطح   2 هزار و 279 میلیارد تومانی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در روز یکشنبه حتی تراز هزار و 511 میلیارد تومانی را نیز تجربه کرد. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 30 درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 2 هزار و 292 میلیارد تومانی پایین آمد و پس از تجربه دو سطح متفاوت، معاملات روز انتهای هفته را در سطح 2 همتی پشت سر گذاشت.

در اولین هفته مهر ماه با ورود جریان پول حقیقی همراه بودیم و دومین هفته مهر 3 هزار و 256 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی‌ها کاسته شد و هفته سوم مهر ماه نیز خروج هزار و 231 میلیارد تومانی پول حقیقی را تجربه کردیم و چهارمین هفته مهرماه هزار و 177 میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی خارج شد. در این هفته نیز هزار و 337 میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی بازار سهام کاسته شد.

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل 2 میلیون و 65 هزار و 760 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 1 میلیون و 970 هزار و 901 واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی 4.59 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته چیزی نزدیک به 3.72 درصد کاهش داشت و در تراز 655 هزار و 637 واحدی ایستاد.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز اولین هفته آبان‌ماه

بورس تهران هفته چهارم مهر ماه را با سطح مقاومتی 2 میلیون واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 670 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز کرد. بازار سهام در این هفته با ریزش سطح حمایتی 2 میلیون واحدی شاخص کل بورس تهران همراه شد و شاخص هم‌وزن بورس تهران مقاومت 670 و 660 هزار واحدی خود را از دست داد. ریزش قابل توجه شاخص‌های سهامی در این هفته به دلیل فشار بالای عرضه سهام و صف فروش سنگین سهم‌های شاخص‌ساز اتفاق افتاد که با توجه به عدم تشدید محدودیت دامنه نوسان به یک درصد توسط سازمان بورس، سرعت ریزش شاخص‌های سهامی تشدید شد. برخی از تحلیل‌گران معتقد بودند که دامنه نوسان باید به سرعت تا مثبت و منفی یک درصد محدود می‌شد اما به نظر می‌رسد روند رئیس قبلی سازمان بورس در جهت تشدید رکود بازار با ریزشی شدن شاخص‌ها دیگر بر قرار نیست و نوسانات منفی بازار سهام دیگر با تشدید رکود خفه نمی‌شوند. البته همچنان ممکن است که سازمان بورس برای معاملات این هفته دامنه نوسان قیمتی را محدودتر کند. در حال حاضر صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌های بورسی نیز چنگی به دل سرمایه‌گذاران نزده که در معاملات روز چهارشنبه مشهود بود. با این اوصاف تنها امید این روز‌های بورس تهران به تأثیر مثبت میان مدت افزایش قیمت دلار بر ارزش سهم‌های دلاری شاخص‌ساز است.

030804

در هفته پیش‌رو احتمال افزایش اندک ارزش معاملات خرد با افزایش تراز اندک شاخص‌های سهامی وجود دارد. بورس تهران در هفته آینده چالش بزرگی در پیش دارد و افزایش مجدد تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند شوک منفی سنگین‌تری به معاملات سهامی دهد؛ در حالی که بازار همچنان فرصت تکمیل واکنش‌ها به تغییرات بنیادی را نداشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید