رقابت هریس و ترامپ در نقطه حساس/ اختلاف به حداقل رسید

کدخبر: ۶۸۰۱۳۳
اقتصادنیوز: کمتر از چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیشتازی اندک کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد دموکرات‌ها نسبت به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور و نامزد جمهوری‌ خواهان در نظرسنجی‌های انتخاباتی در حال کاهش است.
رقابت هریس و ترامپ در نقطه حساس/ اختلاف به حداقل رسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک نظرسنجی ملی جدید انتخاباتی نشان می‌دهد که رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ تنها چند هفته مانده به روز انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ در حال حساس تر شدن است.

نتایج نظرسنجی اخیر کالج امرسون از یک هزار رای دهنده احتمالی نشان می‌دهد که هریس تنها یک درصد از ترامپ پیشتاز است به این معنی که ۴۹ درصد از هریس و ۴۸ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند. این نظرسنجی دارای خطای سه درصدی است.

رقابت در حال حاضر تقریباً به بن بست رسیده است و هر دو نامزد دارای آرای ملی مشابهی هستند و در ایالت‌های اصلی انتخاباتی رقابت نزدیکی با هم دارند. هریس که در اواخر ماه گذشته دو درصد از ترامپ جلوتر بود، اکنون به سختی از نامزد جمهوری خواهان پیشی گرفته است. این کاهش فاصله می‌تواند نشانه نگران کننده‌ای برای هریس باشد.

اسپنسر کیمبال مدیر اجرایی نظرسنجی کالج امرسون به نشریه نیوزویک گفت در حالی که اختلاف بین نامزدها از اوایل سپتامبر ثابت مانده و هریس کمی برتری خود را حفظ کرده اما وضعیت او در حال حاضر کمتر از برتری چهار درصدی بایدن در نظرسنجی‌های ملی امرسون در سال ۲۰۲۰ است.

این نظرسنجی همچنین یک اختلاف جنسیتی آشکار را نشان می‌دهد. ترامپ در میان مردان پیشتاز است و ۵۶ درصد از او حمایت می‌کنند، در حالی که ۴۲ درصد از هریس حمایت می‌کنند. ۵۵ درصد از زنان از هریس حمایت می‌کنند، در حالی که ۴۱ درصد از زنان حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده‌اند.

این تفاوت نشان‌دهنده روندهای گسترده‌تر انتخابات آمریکا است به این گونه که مردان تمایل دارند به سمت ترامپ بروند، در حالی که زنان تمایل به حمایت از هریس دارند.

بر اساس این نظرسنجی، احساسات رأی دهندگان نیز عمیقاً قطبی شده است. در میان کسانی که از پیش از این نامزد خود را انتخاب کرده‌اند، ۸۰ درصد اعلام کردند بیش از یک ماه از تصمیم آنها می‌گذرد.

این افراد تمایل به حمایت از ترامپ (۵۲ درصد) دارند، در حالی که کسانی که به تازگی تصمیم گرفته‌اند، از هریس (۶۰ درصد) حمایت می‌کنند.

همچنین سه درصد از رای دهندگان هنوز بلاتکلیف هستند و اگرچه این درصد کمی است، اما همچنان می‌تواند نتیجه انتخابات را به خصوص در چنین رقابت نزدیکی تغییر دهد.

کیمبال خاطرنشان کرد در حالی که رای دهندگان بلاتکلیف اندکی به سمت هریس تمایل دارند، خطای نظرسنجی به این معنی است که انتخاب نهایی آنها می‌تواند یک طرف ترازو را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه انتخابات گذشته چگونه بوده است، این کاهش فاصله به ویژه برای هریس نگران کننده است.

همانطور که کیمبال خاطرنشان کرد، جو بایدن در این مرحله در انتخابات ۲۰۲۰ از ترامپ برتری بیشتری داشت که در هفته‌های پایانی مبارزات انتخاباتی یک برتری برای او ایجاد کرد.

به طور مشابه، هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶، پیش از بازگشت چشمگیر ترامپ در هفته‌های پایانی قبل از انتخابات، برتری قابل توجهی نسبت به ترامپ داشت.

نیت سیلور تحلیلگر آمریکایی حرکت به سمت ترامپ را پیش بینی و اشاره کرد که شانس او برای برنده شدن در بالاترین حد خود از ماه اوت تاکنون است.

مدل به روز شده منعکس کننده چندین آمار نظرسنجی قوی به نفع ترامپ در ایالت‌های مهم مانند ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا بود.

آخرین پیش‌بینی‌های سیلور نشان می‌دهد که ترامپ در کالج الکترال با ۵۰.۲ درصد در مقایسه با هریس ۴۹.۵ درصد پیشتاز است، برغم اینکه هریس شانس ۷۵ درصدی برای کسب آرای مردمی دارد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید