نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۷ بهمن

افزایش قیمت 36 قلم کالای صنعتی و غذایی ممنوع شد

کدخبر: ۶۲۶۵۷۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
افزایش قیمت 36 قلم کالای صنعتی و غذایی ممنوع شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 بهمن 1353؛ برنامه 20 ساله ایران تهیه شد

برنامه بیست ساله آینده در زمینه‌های مختلف تهیه شده و ظرف ماه آینده برای بررسی نهایی در پیشگاه شاهنشاه آریامهر مطرح خواهد شد.

امیرعباس هویدا، نخست وزیر که بعد از ظهر امروز برای رئیس و استادان دانشگاه پهلوی شیراز سخن می گفت، یادآور شد که ایران بیش از هر چیز از کمبود نیروی ماهر رنج می برد.

وی افزود: هم‌اکنون با کمبود 49 هزار تکنسین و کارگر ماهر، 42 هزار مهندس، 44 هزار پزشک و 770 هزار کارگر روبرو هستیم.

17 بهمن 1373؛ افزایش قیمت 36 قلم کالاهای صنعتی، مصرفی و غذایی ممنوع شد

وزارت صنایع با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به کارخانه‌های کشور اعلام کرد، تا اعلام قیمت‌های جدید کالاهای مشمول طرح تنظیم بازار، هیچ واحدی حق افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ندارد.

در این اطلاعیه سراسری به 36 قلم کالای تولیدی ازجمله لوازم خانگی، موارد خوراکی و غذایی، کالاهای صنعتی و مصرفی اشاره شده است.

لازم به ذکر است، ستاد طرح تنظیم بازار قیمت‌های مصوب در مورد 36 قلم کالای مشمول طرح را از ابتدای سال آینده اعلام خواهد کرد و کارخانه‌های ملزم به رعایت آن خواهند بود.

صادرات محصولات فولادی و پترشویمی با مجوز وزارت بازرگانی آزاد شد

در جلسه دیروز ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار به‌منظور تقویت تولید در کشور و افزایش محصولات تولیدی مقرر شد، انواع مواد اولیه مشمول طرح ازجمله محصولات فولادی و پتروشیمیایی جهت رفع نیاز صنایع داخلی و افزایش ضریب اشتغال کارگاه‌های تولیدی در داخل کشور عرضه شود و صادرات آن تنها پس از اشباع بازار داخلی با مجوز وزارت بازرگانی انجام پذیرد.

17 بهمن 1383؛ شورای نگهبان طرح تثبیت قیمت‌ها را تایید کرد

شورای نگهبان مصوبه مجلس در مورد طرح اصلاح ماده 3 برنامه چهارم توسعه معروف به طرح تثبیت قیمت‌ها را مغایر شرع و قانون اساسی ندانست.

غلامحسین الهام، سخنگوی شورای نگهبان افزود: این مصوبه در جلسه 14 بهمن مورد بحث قرار گرفت و به تایید رسید.

«طرح یک فوریتی اصلاح ماده (3) قانون برنامه چهارم توسعه» که به «طرح تثبیت قیمت کالاها و خدمات» معروف شد، در میان مخالفت‌های شدید دولت و نمایندگان فراکسیون اقلیت بیست‌و‌دوم دی‌ماه سال‌جاری با 166 رای موافق به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

براساس این مصوبه «قیمت فروش بنزین، نفت، گاز، نفت سفید، نفت کوره، سایر فرآورده‌های نفتی، گاز، برق و آب همچنین نرخ خدمات فاضلاب، ارتباطات تلفن و مرسولات پستی در سال اول برنامه چهارم قیمت‌های پایان شهریورماه 1383 خواهد بود.»

سفر هیات بزرگ اقتصادی ایران به انگلیس

یک هیات بزرگ اقتصادی متشکل از صاحبان صنایع ایران برای بحث و تبادل‌نظر با مدیران صنایع و مقام‌های مسوول انگلیسی به این کشور سفر می‌کنند.

سفر 10 روزه مدیران صنایع ایران به انگلیس را شرکت بین‌المللی همکاری‌های عالی صنعتی «آی.جی.پی» برنامه‌ریزی کرده است.

برگزاری یک نشست با تیم حقوقدانان انگلیسی به‌‌منظور آشنایی با مقررات حاکم بر بازار این کشور از برنامه‌های هیات صنعتی ایران در انگلیس است.

اتاق بازرگانی ایران و قطر راه‌اندازی می شود

چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قطر بعد از پنج سال وقفه به ریاست وزرای بازرگانی دو کشور در قطر برگزار شد.

در این اجلاس دو روزه که در دوحه برگزار شد، یادداشت تفاهم همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور به امضا رسید.

وزرای بازرگانی ایران و قطر در زمینه سرمایه‌گذاری و حضور بانک‌های قطری در مناطق آزاد ایران، همکاری‌های گردشگری، ورزش جوانان استرداد مجرمان و همکاری‌های قضایی توافق کردند و مقرر شد دولت قطر متن موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را هرچه زودتر به تصویب برساند.

همچنین مقرر شد نخستین اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر نیز تشکیل و درخصوص انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی و برقراری تجارت آزاد دو کشور توافق شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه